Używany Volkswagen Golf V (2003-2008) – test

Środa, 15 lutego (18:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Dekadę temu klienci doceniali zaawansowaną konstrukcję Golfa V. Dziś ceni się w nim także mniej nowoczesne elementy, jak sprawdzony silnik 1.9 TDI.

Zdjęcie

Volkswagen Golf V /Motor

VOLKSWAGEN GOLF V 1.9 TDI
lata produkcji: 2003-2008
ceny: od 15 000 zł

Golf V, który zadebiutował w 2003 r., zachował charakterystyczną dla tego modelu sylwetkę, ale w stosunku do poprzednika wyraźnie urósł - na długość przybyło mu 5,5 cm, jest też szerszy i wyższy (odpowiednio o 2,5 i 4 cm). Dlatego wnętrze i bagażnik są zauważalnie większe niż w Golfie IV (na tle konkurentów też wypadają nieźle).

Reklama

Zdjęcie

Kokpit Golfa dobrze znosi próbę czasu – czego nie można powiedzieć o skórze kierownicy. O wieku auta świadczą też odpryski na uchwytach drzwiowych. Za to przełączniki są właściwie jak nowe. /Motor
Kokpit Golfa dobrze znosi próbę czasu – czego nie można powiedzieć o skórze kierownicy. O wieku auta świadczą też odpryski na uchwytach drzwiowych. Za to przełączniki są właściwie jak nowe.
/Motor

Pełen innowacji

Jednak istotniejsze zmiany zaszły pod karoserią - dość zachowawczo zaprojektowane nadwozie kryje bowiem sporo nowinek technicznych.

Zdjęcie

Mimo 200 tys. km przebiegu tapicerka nie nosi właściwie żadnych śladów zużycia. Fotele wciąż są sprężyste i bardzo wygodne. /Motor
Mimo 200 tys. km przebiegu tapicerka nie nosi właściwie żadnych śladów zużycia. Fotele wciąż są sprężyste i bardzo wygodne.
/Motor

Są wśród nich drobiazgi, np. klimatyzacja, która w przypadku użycia spryskiwacza przedniej szyby automatycznie włącza wewnętrzny obieg powietrza w kabinie (chroniąc pasażerów przed nieprzyjemnym zapachem płynu do spryskiwaczy). Ale nie brakuje też poważniejszych innowacji, jak wielowahaczowe zawieszenie tylne zamiast stosowanej w poprzednim Golfie belki skrętnej.

Zdjęcie

W przeciwieństwie do poprzednika, Golf V nie jest ciasny z tyłu. /Motor
W przeciwieństwie do poprzednika, Golf V nie jest ciasny z tyłu.
/Motor

Niektóre z nowoczesnych rozwiązań, które w momencie debiutu stanowiły o sile Golfa, budziły obawy co do swojej trwałości. Na przykład wspomniany układ wielowahaczowy - nowemu samochodowi dawał świetne prowadzenie, wyróżniając Golfa na tle wielu rywali. Dziś już widać, że nie było się czym martwić: zawieszenie okazało się wręcz nieskończenie wytrzymałe.

Nie tylko nowinki

Ale nadwozie Golfa V nie kryło samych zaawansowanych rozwiązań. Mimo że pod jego maską nie brakowało jednostek nowoczesnych, np. benzynowych z wtryskiem bezpośrednim, a nawet turbodoładowaniem, można tam było znaleźć także konstrukcje, które nie nadążały za konkurencją.

Podczas gdy rywale stosowali już układy wtryskowe typu common rail, VW długo opierał się tej technologii, oferując diesle z pompowtryskiwaczami (które okazują się znacznie droższe gdy zajdzie potrzeba ich wymiany).

Ich "znakiem rozpoznawczym" była niska kultura pracy, która doskwierała zwłaszcza w takich modelach, jak Golf (w lepiej wyciszonych Audi A4 czy A6 mniej przeszkadzała). Pod tym względem kompaktowy Volkswagen zdecydowanie odstawał od rywali.

Ale silnik 1.9 TDI ma też atuty. Przede wszystkim zużywa naprawdę niedużo paliwa. A poza tym okazał się bardzo wytrzymały - nie brakuje samochodów z 1.9 TDI, które pokonały bez remontu pół miliona kilometrów.

Zdjęcie

Silnik 1.9 TDI jest oszczędny, ale kulturą pracy nie zachwyca. /Motor
Silnik 1.9 TDI jest oszczędny, ale kulturą pracy nie zachwyca.
/Motor

Drogi kiedyś, drogi dziś

Golf V, jak właściwie wszystkie samochody ze znaczkiem VW, był drogi w momencie zakupu w salonie. Ale trzyma też wartość na rynku wtórnym. Dla właścicieli to zaleta, ale chcąc kupić używanego Golfa, trzeba się liczyć z cenami na poziomie o kilka lat młodszych rywali np. z Francji.

Czy warto wybrać ten model? Owszem, ale tylko w przypadku sprawdzonego, pewnego egzemplarza... których w  ogłoszeniach ze świecą szukać.

Zdjęcie

Choć Golf przechyla się w szybko pokonywanych łukach, na co dzień jego zawieszenie okazuje się nieco za twarde. /Motor
Choć Golf przechyla się w szybko pokonywanych łukach, na co dzień jego zawieszenie okazuje się nieco za twarde.
/Motor

Volkswagen Golf V 1.9 TDI (2003-2008): dane techniczne, osiągi, dane testowe

 Volkswagen Golf 1.9 TDI
Silnikturbodiesel
Pojemność skokowa1896 cm3
Układ cylindrów/zaworyR4/8
Moc maksymalna90 KM/4000
Maks. moment obrotowy210 Nm/1800
Napędprzedni
Skrzynia biegówmanualna/5-biegowa
Długość/szerokość/wysokość420/176/148 cm
Rozstaw osi258 cm
Zawieszenie przódkolumny McPhersona
Zawieszenie tyłwielowahaczowe
Hamulce przódtarczowe wentylowane
Hamulce tyłtarczowe
Średnica zawracania10,9 m
Masa/ładowność1285/565 kg
Pojemność bagażnika350/1305 l
Poj. zbiornika paliwa55 l (ON)
Opony195/65 R15
Osiągi, zużycie paliwa (dane producenta)
Prędkość maksymalna176 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h12,9 s
Zużycie paliwa*6,5/4,3/5,0
Zasięg1100 km
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h12,7 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)39,8 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)40,1 m
Poziom hałasu przy 100 km/h66,7 dB
Zużycie paliwa*7,6/5,8/6,7
Rzeczywisty zasięg820 km
* miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km)
wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby

UŻYWANY VW GOLF V 1.9 TDI: TYPOWE USTERKI I PROBLEMY

  • Wystąpiła wadliwa partia diesli 1.9 TDI (typ BXE) ze zbyt słabymi panewkami korbowodowymi.
  • W skrzyni DSG psuje się moduł sterowania mechaniką.
  • Silnik 1.4 TSI ma awaryjny układ rozrządu. Odradzamy zwłaszcza wersję z kompresorem.

Zdjęcie

Ryzykowny wybór do Golfa V: silnik 1.4 TSI. Najsłabszy punkt: układ rozrządu. W pechowej serii dochodziło nawet do wypalenia tłoków. /Motor
Ryzykowny wybór do Golfa V: silnik 1.4 TSI. Najsłabszy punkt: układ rozrządu. W pechowej serii dochodziło nawet do wypalenia tłoków.
/Motor
  • Przypadki pękania głowic w 2.0 TDI.
  • Złuszczone pokrycie plastików w kabinie: przypadłość wszystkich samochodów z grupy VW z pierwszej dekady obecnego wieku.

Zdjęcie

Łuszczenie. /Motor

UŻYWANY VW GOLF V 1.9 TDI: PAKIET EKSPLOATACYJNY

Ceny dotyczą wersji 1.9 TDI

  • Amortyzatory przednie - 380 zł
  • Zestaw rozrządu - 340 zł
  • Klocki hamulcowe przednie - 125 zł
  • Tarcze hamulcowe przednie - 300 zł
  • Sprzęgło z kołem zamachowym - 1670 zł
  • Opony 195/65 R15 (komplet) - 800 zł

SUMA 3615 zł

UŻYWANY VW GOLF V 1.9 TDI: SYTUACJA RYNKOWA

Volkswagen Golf V (2003-2008): orientacyjne ceny rynkowe

MODEL20072006200520042003
1.621 000 zł19 000 zł17 000 zł16 000 zł15 000 zł
1.9 TDI22 000 zł20 000 zł18 000 zł16 000 zł15 000 zł

Golf na klienta nie czeka długo, pod warunkiem że ma pięcioro drzwi. Żeby nabywcę znalazła wersja 3-drzwiowa, musi mieć mocny silnik, najlepiej 2.0 (GTI). Dwa na trzy Golfy w ogłoszeniach to diesle, przy czym wariant dwulitrowy nie jest ceniony. Przeważają dwa typy ofert: od drobnych handlarzy i od profesjonalnych, dużych komisów.

UŻYWANY VW GOLF V 1.9 TDI: PODSUMOWANIE

Zdjęcie

Typowa dla kompaktowego Volkswagena sylwetka z szerokimi tylnymi słupkami. /Motor
Typowa dla kompaktowego Volkswagena sylwetka z szerokimi tylnymi słupkami.
/Motor

Pod niektórymi względami Golf V wydaje się już nieco archaiczny - ma np. klekoczące diesle z pompowtryskiwaczami. Jednak to, co wydaje się wadą podczas jazdy, może się okazać zaletą w przypadku serwisowania: dostępność części jest fantastyczna, a mechanicy znają Golfa znakomicie. Do mocnych stron należą też jakość wnętrza i prowadzenie. Główny problem to zakup egzemplarza bez przygód blacharskich w przeszłości.

Volkswagen Golf V (2003-2008)

liczba zdjęć: 55

Tekst: Marcin Laska, zdjęcia: One Press Foto; "Motor" 42/2016

Używany Volkswagen Golf IV (1997-2005) – OPINIE O SAMOCHODACH

Volkswagen Golf VI (2008-) – SAMOCHODY UŻYWANE

Artykuł pochodzi z kategorii: Samochody używane

Zobacz również