Używany Volkswagen Jetta V (2005-2010)

Piątek, 4 marca 2016 (00:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

W ogłoszeniach Jetta zdecydowanie ustępuje popularnością Golfowi. Jednak nie sposób przeoczyć, że wystawiane auta są mniej zużyte i lepiej wyposażone.

Zdjęcie

Przednią część Jetty wyróżnia chromowana obwódka wokół atrapy chłodnicy. Podobna trafiła też do Golfa w wersjach R32 i Variant. /Motor
Przednią część Jetty wyróżnia chromowana obwódka wokół atrapy chłodnicy. Podobna trafiła też do Golfa w wersjach R32 i Variant.
/Motor

VOLKSWAGEN JETTA V
lata produkcji: 2005-2010
ceny: od 20 000 zł

Sedany nie mają łatwego życia na rynku - ich popularność zaczęła wygasać pod koniec lat 90. Dziś liczą się tylko w klasie wyższej, ewentualnie w średniej. Z kompaktami już gorzej.

Reklama

Jetta zastąpiła niezbyt popularną Borę (w USA także nazywaną "Jetta") - w Europie powrócono do nazwy używanej przy pierwszych dwóch generacjach. Samochód pozycjonowano jako "coś lepszego niż Golf" - objawiało się to choćby chromowaną obwódką z przodu, nieco bogatszym wyposażeniem i mocniejszymi silnikami w gamie.

Czy sedan ma sens?

Z pewnością nie można nazwać Jetty autem niepraktycznym. 525-litrowy bagażnik jest ogromny i ma regularny kształt z praktyczną kieszenią po prawej stronie. Nie można też narzekać na 600-kilogramową ładowność. Kanapa dzieli się na nierówne części: węższą z lewej, szerszą z prawej. Po złożeniu oparcia zostaje wprawdzie próg, ale nieznaczny. Głównym ograniczeniem długości przewożonych przedmiotów jest wielkość otworu załadunku. Rozstaw osi i przestrzeń w kabinie są takie same jak w Golfie V, czyli w pełni wystarczające dla 4-osobowej rodziny.

Zdjęcie

Egzemplarz z wielofunkcyjną kierownicą to rzadkość. Problem wnętrza VW Jetty to łuszczenie się gumowanych powierzchni. /Motor
Egzemplarz z wielofunkcyjną kierownicą to rzadkość. Problem wnętrza VW Jetty to łuszczenie się gumowanych powierzchni.
/Motor

Mnogość konfiguracji

Trudno znaleźć dwie identyczne Jetty, bo w gamie zaoferowano aż 19 silników, a wyposażenie można było konfigurować wedle życzenia, stąd na rynku pojawiają się np. samochody z Climatronikiem, nawigacją i gumową kierownicą bez sterowania radiem. Nawigacja to najczęściej wersja czarno-biała, sterowana przyciskami, a nie ekranem dotykowym.

Zdjęcie

Jak w Golfie: idealnie dobrana twardość tapicerki, niezła trwałość i krótki podłokietnik między fotelami kierowcy i pasażera. Większość aut na rynku ma materiałowe obicia. Skóra to rzadko spotykany dodatek. /Motor
Jak w Golfie: idealnie dobrana twardość tapicerki, niezła trwałość i krótki podłokietnik między fotelami kierowcy i pasażera. Większość aut na rynku ma materiałowe obicia. Skóra to rzadko spotykany dodatek.
/Motor

Najbezpieczniejsza, zupełnie niezawodna wersja to benzynowa 1.6 MPI. Osiągi? Mierne, ale za to nie ma żadnych przeciwwskazań jeśli chodzi o montaż LPG. Sporo aut ma silnik 1.6 FSI, czyli benzynowy z wtryskiem bezpośrednim - tu już eksperymenty z LPG nie mają sensu. W nowszych Jettach spotyka się także benzynową jednostkę 1.4 TSI 122 KM. Nie odradzamy jej, choć ma nietrwały łańcuch rozrządu. Uwaga: mocniejsze warianty wyposażono w turbosprężarkę i kompresor mechaniczny. Te są już zupełnie nieudane. A już zwłaszcza ze skrzynią DSG.

Zdjęcie

Pojemność: 525 l. Jest możliwość złożenia kanapy lub tylko jej części. /Motor
Pojemność: 525 l. Jest możliwość złożenia kanapy lub tylko jej części.
/Motor

Czy bać się diesla?

Jeśli ktoś planuje zakup Jetty 1.9 TDI, powinien pamiętać, że silnik z oznaczeniem BXE ma nietrwałe panewki korbowodowe. Ich sprawdzenie i ewentualna wymiana nie jest bardzo droga, a pozwoli uniknąć katastrofalnej awarii. Silniki 2.0 z pompowtryskiwaczami są o wiele mniej problematyczne niż w Passacie, a już te z common rail nie sprawiają żadnych problemów.

Zdjęcie

Tylne lampy Jetty na pierwszy rzut oka są identyczne jak w Passacie B6. Rzeczywiście trudno odróżnić je od siebie, ale nie są zamienne. /Motor
Tylne lampy Jetty na pierwszy rzut oka są identyczne jak w Passacie B6. Rzeczywiście trudno odróżnić je od siebie, ale nie są zamienne.
/Motor

Przeciętna różnica w cenie między Jettą a Golfem to 2-3 tys. zł na niekorzyść sedana. Choć ogłoszeń jest 9 razy mniej, łatwiej o zadbaną Jettę niż Golfa: częściej kupowali ją stateczni klienci do użytku prywatnego.

Volkswagen Jetta V (2005-2010): dane techniczne i osiągi

 1.4 TSI
1.6 MPI
1.6 FSI
1.6 TDI CR
1.9 TDI PD
2.0 TDI CR
Silnikbenzynowy, turbobenzynowybenzynowyturbodieselturbodieselturbodiesel
Pojemność skokowa1390 cm31595 cm31598 cm31598 cm31896 cm31968 cm3
Układ cylindrów/zaworyR4/16R4/8R4/16R4/16R4/8R4/16
Moc maksymalna122 KM/5000102 KM/5600115 KM/6000105 KM/4000105 KM/4000140 KM/4000
Maksymalny moment obrotowy200 Nm/1500148 Nm/3800155 Nm/4500250 Nm/1500250 Nm/1900320 Nm/1750
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna199 km/h186 km/h194 km/h187 km/h189 km/h207 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h9,8 s12,2 s11,1 s12,0 s11,9 s9,7 s
Średnie zużycie paliwa6,4 l/100 km7,4 l/100 km6,9 l/100 km4,8 l/100 km4,6 l/100 km5,6 l/100 km

VOLKSWAGEN JETTA V (2005-2010): HISTORIA MODELU

Zdjęcie

2005: prezentacja Jetty V, w Europie model zastępuje Volkswagena Borę
2007: w ofercie silnik 1.4 TSI
2009: wycofanie wersji 1.9 TDI, zamiast niej 1.6 TDI
2010: nowa generacja Jetty (zdjęcie obok), do wyboru: benzyna, diesel i wersja hybrydowa; w USA oferowano kombi jako Jetta SportWagen

UŻYWANY VOLKSWAGEN JETTA V (2005-2010): TYPOWE USTERKI I PROBLEMY

  • W silnikach 1.9 TDI z oznaczeniem BXE może dojść do obrócenia panewki korbowodu - w efekcie silnik nadaje się na złom. Zalecamy okresową kontrolę.
  • Uszkodzenia umieszczonej pod samochodem chłodnicy paliwa.
  • Awarie mechatroniki w skrzyniach DSG.
  • Nagary w silnikach FSI.

UŻYWANY VOLKSWAGEN JETTA V (2005-2010): SYTUACJA RYNKOWA

Przeważają diesle, a proporcja jest bardzo podobna jak w przypadku Golfa - ok. 2/3 aut ma silnik wysokoprężny. Wśród wersji benzynowych panuje istny misz-masz: w ogłoszeniach jest wszystko, od 1.6 MPI i 1.4 TSI do amerykańskich odmian 2.5 20V z "automatem".

Volkswagen Jetta V (2005-2010): orientacyjne ceny rynkowe

MODEL20092008200720062005
1.6 MPI30 000 zł27 000 zł25 000 zł23 000 zł21 000 zł
1.6/1.9 TDI32 000 zł29 000 zł27 000 zł25 000 zł25 000 zł

UŻYWANY VOLKSWAGEN JETTA V (2005-2010): PODSUMOWANIE

Jetta wygląda jak mały Passat B6, a jest od niego tańsza i mniej awaryjna. Niewątpliwe zalety to przestronne wnętrze, duży wybór silników i względna (jak na markę VW) łatwość znalezienia mało zużytego egzemplarza. Polecamy albo 1.6 MPI, albo diesla z common rail. Wszystkie części można kupić od ręki... ale nie zawsze tanio.

OCENA 4/5

Oceny: 1- niepolecany; 2 - warunkowo godny zainteresowania; 3 - godny zainteresowania; 4 - polecany; 5 - szczególnie polecany

Volkswagen Jetta V (2005-2010)

liczba zdjęć: 30

Tekst: Tymon Grabowski, zdjęcia: archiwum; "Motor" 45-46/2016

Volkswagen Polo III (1994-2001) - SAMOCHODY UŻYWANE

Używany Volkswagen Golf V (2003-2008) - OPINIE O SAMOCHODACH

Artykuł pochodzi z kategorii: Samochody używane

Zobacz również