Najgorsze i najlepsze silniki

Czwartek, 19 grudnia 2013 (15:30)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Pewne silniki gwarantują problemy, inne słyną z niezawodności. Warto wziąć to pod uwagę, wybierając samochód.

Zdjęcie

Najgorsze i najlepsze silniki /Shutterstock

Jedną sprawę trzeba postawić jasno: jeszcze nikt nie wyprodukował jednostki napędowej, której nie dałoby się popsuć. Nawet najtrwalszy, dopracowany i pozbawiony wad konstrukcyjnych silnik polegnie w starciu z brutalnym użytkowaniem i brakiem podstawowej obsługi.

Działa to i w drugą stronę - dzięki regularnemu serwisowaniu, szybkiej reakcji na pierwsze oznaki awarii czy odpowiedniemu traktowaniu w codziennej jeździe można uniknąć kłopotów wydawałoby się powszechnych dla danej jednostki.

Reklama

Kłopotliwa nowoczesność

Wiele problemów ma jednak charakter ogólny, niezależny od konkretnego modelu. Określone podzespoły zwyczajnie się zużywają - w nowoczesnych silnikach może trochę szybciej niż w starszych.

Weźmy dla przykładu układ wtryskowy. We współczesnych dieslach pracuje on pod bardzo wysokim ciśnieniem - dzięki temu można lepiej rozpylić paliwo w cylindrze, co usprawnia jego spalanie. Ale jednocześnie powoduje, że układ, w szczególności wtryskiwacze, stał się bardzo wrażliwy choćby na jakość paliwa. Jakiekolwiek zanieczyszczenia w drastyczny sposób zmniejszają jego trwałość.

Do tego doszła chęć "wygładzenia" pracy silnika, ograniczenia tradycyjnego klekotu diesla. Dawkę paliwa zaczęto więc wtryskiwać w kilku etapach podczas jednego cyklu. Dzięki temu następuje łagodniejszy zapłon. Wtryskiwacze muszą jednak pracować bardzo szybko i precyzyjnie, zaczęto zatem stosować elementy piezoelektryczne (z kryształami zmieniającymi swoje wymiary pod wpływem prądu). Tylko że takich podzespołów nie można regenerować, w dodatku mają mniejszą trwałość. Zamiast naprawy za kilkaset złotych za wtryskiwacz po 200-300 tys. km, trzeba wydać ponad 1,5 tys. zł za sztukę po 150 tys. km.

Każdy chce mieć też auto o odpowiednio wysokich osiągach - powszechnie wykorzystywaną metodą na ich uzyskanie jest stosowanie turbodoładowania. Zwłaszcza w dieslach. Żeby ograniczyć niekorzystne zjawisko "turbodziury" (opóźnionej reakcji na dodanie gazu), używa się sprężarki z tzw. zmienną geometrią. Dodatkowy ruchomy element oczywiście komplikuje konstrukcję i jest kolejną rzeczą, która może się popsuć (w jeździe miejskiej już przy 100 tys. km przebiegu).

Zielone problemy

Najmniej awaryjne auta kompaktowe

Niemiecka organizacja GTÜ opublikowała listę najbardziej niezawodnych samochodów kompaktowych. My wskazujemy ich najlepsze, najtrwalsze wersje. czytaj więcej

Nowoczesność kojarzy się także z zaostrzaniem norm ekologicznych. I znowu towarzyszą temu problemy. Klasyczny przykład: filtr cząstek stałych. To obowiązkowe wyposażenie nowych diesli w olbrzymim stopniu eliminuje emisję rakotwórczych cząstek sadzy. Filtr po pewnym czasie się zatyka, a jego oczyszczenie wymaga w większości przypadków jazdy z dużym obciążeniem silnika przez dłuższy czas. Czasem jest to niemożliwe, a nieoczyszczony na czas filtr może zostać zniszczony bezpowrotnie. W dodatku niedokończonym procedurom oczyszczania towarzyszy rozcieńczanie oleju silnikowego przez paliwo. Często jedynym (choć formalnie nielegalnym) rozwiązaniem jest pozbycie się kłopotliwego elementu.

Na dobre i na złe

Z problemami tego typu można sobie jakoś poradzić. Gorzej, gdy nałożą się na nie sprawy poważniejsze, wynikające z błędów popełnionych jeszcze na etapie konstruowania czy produkcji konkretnego silnika. Można wyodrębnić wiele jednostek, które w ewidentny sposób cierpią na wady wrodzone. W skrajnych przypadkach wręcz nieusuwalne - naprawa może być tak skomplikowana i kosztowna, że lepiej jest kupić np. używany silnik.

Na szczęście wiele jednostek dało się też poznać z bardzo dobrej strony. Są trwałe, niedrogie w utrzymaniu i proste w obsłudze, dzięki czemu ich eksploatacja jest niezbyt kosztowna. O takich "złych" i "dobrych" silnikach benzynowych oraz wysokoprężnych piszemy na kolejnych podstronach.

Spis treści:
2. strona: oto dlaczego nowoczesne silniki stają się coraz bardziej skomplikowane i awaryjne
3. strona: najgorsze silniki benzynowe
4. strona: najlepsze silniki benzynowe
5. strona: najgorsze silniki Diesla
6. strona: najlepsze silniki Diesla

Artykuł pochodzi z kategorii: Opinie o samochodach używanych

Auto Moto
Więcej na temat:silnik | samochody używane | Volkswagen | Rover | Ford | Audi

Zobacz również

  • Używane Renault Scenic I 1.4 (1996-2003)

    ● Bardzo tanie części zamienne ● Silniki benzynowe nieźle współpracują z gazem ● Diesel 1.9 dTi jest prosty i trwały, zniesie nawet złe paliwo. więcej