Przewodnik po silnikach BMW

Wtorek, 26 listopada 2013 (15:30)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Benzynowe: 1.8i N42, 2.0i N46

  • 4-cylindrowy
  • 16-zaworowy
  • wtrysk wielopunktowy, pośredni
  • wolnossący; do aut kompaktowych i modeli klasy średniej


Zdjęcie

Charakterystyczny garb na deklu zaworowym wskazuje na to, że silnik ma system Vanos. /BMW
Charakterystyczny garb na deklu zaworowym wskazuje na to, że silnik ma system Vanos.
/BMW

Reklama

Silniki z rodziny N42 oraz N46 (produkowane w latach 2001-2007) należą do najbardziej popularnych czterocylindrowych jednostek BMW na rynku wtórnym. Napędzają głównie "trójki" E46 oraz bazujące na nich wersje Compact. Można je także spotkać w "jedynkach" E87 i "trójkach" E90 z początkowego okresu produkcji. Powszechnie uważa się, że BMW z czterocylindrowym silnikiem to nie BMW, ale trzeba uczciwie przyznać, że te małe jednostki to prawdziwe techniczne perełki. Obie są wyposażone w łańcuch rozrządu, obie mają system Double Vanos, czyli regulację faz rozrządu na zaworach ssących i wydechowych, a także system Valvetronic - oryginalne rozwiązanie pozwalające na płynną zmianę wzniosu zaworów ssących, które "wyręcza" w pracy tradycyjną przepustnicę.

Olbrzymią zaletą silników wyposażonych w Valvetronic jest wyraźnie niższe zużycie paliwa (średnio o 1,5 l/100 km) w porównaniu ze starszymi jednostkami bez tego rozwiązania.

Co ciekawe - silniki N42 i N46 doskonale spisują się po przeróbce na zasilanie LPG. Kluczem do sukcesu jest jedynie właściwy dobór instalacji oraz fachowy montaż. Nic dziwnego, że wielu kierowców uważa taką konfigurację za atrakcyjną alternatywę dla wyeksploatowanych diesli.

Eksploatacja i typowe usterki

Zadbane, czterocylindrowe silniki benzynowe generują niskie koszty. Jeśli komuś uda się kupić egzemplarz z autentycznym przebiegiem mniejszym niż 200 tys. km, powinien być z wyboru bardzo zadowolony.

Usterki po LPG

Fakt, że polecamy tę jednostkę do LPG nie oznacza, że wszystkie przerobione już egzemplarze są warte zainteresowania. Wręcz przeciwnie - silniki z Valvetronikiem nie tolerują amatorszczyzny - na rynku jest wiele ofert sprzedaży aut z uszkodzoną głowicą i nadpalonymi gniazdami zaworowymi. Przed zakupem okazji z LPG niezbędna jest wizyta w serwisie i kontrola składu spalin.

Dane techniczne: 1.8i N42, 2.0i N46

WersjeN42 – 115N46 - 143N46 – 150
Zasilaniewtrysk pośredniwtrysk pośredniwtrysk pośredni
Pojemność skokowa1796 cm31995 cm31995 cm3
Układ cylindrów/zaworyR4/16R4/16R4/16
Moc maksymalna115 KM/5500143 KM/6000150 KM/6200
Maksymalny moment obrotowy175 Nm/3750200 Nm/3750200 Nm/3750
Rozrządłańcuchowyłańcuchowyłańcuchowy

Modele z silnikami N42, N46

  • BMW serii 1 E87 11.2003- 11.2007
  • BMW serii 3 E46
  • BMW serii 3 E90 11.2005-11.2008


Ocena

Bardzo udana jednostka - jedna z nielicznych w BMW opracowana z myślą o skromnych możliwościach finansowych przeciętnego Kowalskiego.

☆☆☆☆

Alternatywa

Alternatywą dla silników N42 i N46 są diesle M47. Tylko gdzie szukać tych w dobrym stanie?

Benzynowe: 1.6i N43 B16, 2.0i N43 B20

  • 4-cylindrowy
  • 16-zaworowy
  • wtrysk wielopunktowy, bezpośredni
  • wolnossący; do aut kompaktowych i klasy średniej


Zdjęcie

Na górze silnika widać pompę paliwa i przewody zasilające pionowo ustawione wtryskiwacze. /BMW
Na górze silnika widać pompę paliwa i przewody zasilające pionowo ustawione wtryskiwacze.
/BMW

Porównanie: BMW 114i, BMW 116i

Wersja 114i ma przeciętne osiągi, ale czyni „jedynkę” bardziej przystępną cenowo. czytaj więcej

Lata 2006 i 2007 oznaczały dla miłośników BMW początek nowej ery. Wtedy właśnie niemiecki producent zmodernizował gamę silników, wprowadzając do niej zupełnie nowe propozycje. Przykładem są dwa czterocylindrowe silniki N43 - mniejszy 1.6 o mocy 122 KM (N43 B16) oraz większy 2.0 o mocach 143 lub 170 KM (N43 B20). Oba otrzymały bezpośredni wtrysk paliwa. Z punktu widzenia osoby, która kupuje taką jednostkę w salonie oznacza to wyraźną korzyść w postaci wyraźnego obniżenia zużycia paliwa przy zachowaniu dotychczasowych osiągów. Z punktu widzenia osoby zainteresowanej zakupem samochodu używanego jest to niestety zła wiadomość. Oznacza wyższe koszty ewentualnych napraw i nieopłacalne podwyższenie kosztów ewentualnej przeróbki na LPG.

Eksploatacja i typowe usterki

Silniki E43 należą do najmniej awaryjnych współczesnych jednostek BMW. Nic dziwnego, że jeśli ktoś szuka używanego modelu E90 i nie wykonuje zbyt dużych rocznych przebiegów, właśnie ta jednostka jest idealnym wyborem. Mimo wszystko i ona może się zepsuć.

Problemy z rozrządem

Sporadyczne przypadki przedwczesnego zużycia ślizgów łańcucha rozrządu - temat dotyczy głównie egzemplarzy sprzed 2009 roku.

Nierównomierna praca

Przyczyną jest awaria układu zapłonowego - psują się cewki. Objawom towarzyszy zapalenie się kontrolki silnika.

Awarie pomp paliwa

Ta usterka trapi głównie bardziej obciążone wersje sześciocylindrowe, opisywane na kolejnych stronach, ale zdarza się także w starszych egzemplarzach czterocylindrowych. Niepokojącym objawem są problemy z rozruchem oraz brak mocy w górnym zakresie obrotów.

Dane techniczne: 1.6i N43 B16, 2.0i N43 B20

WersjeN43 – 122N43 – 143N43 – 170
Zasilaniewtrysk bezpośredniwtrysk bezpośredniwtrysk bezpośredni
Pojemność skokowa1597 cm31995 cm31995 cm3
Układ cylindrów/zaworyR4/16R4/16R4/16
Moc maksymalna122 KM/6000143 KM/6000177 KM/4000
Maksymalny moment obrotowy160 Nm/4250190 Nm/4250350 Nm/1750-3000
Rozrządłańcuchowyłańcuchowyłańcuchowy

Zdjęcie

BMW serii 1 E87
/Motor

Modele z silnikiem N43

Silniki N43 trafiły do wszystkich małych i średnich modeli BMW. Z wersji 1.6 korzystają także Mini i wybrane modele Peugeota.

  • BMW serii 1 E87: 09.2006-09-2012
  • BMW serii 1 F20: od 11.2010
  • BMW serii 3 E90: 02.2006-12.2011
  • BMW serii 3 F30: od 10.2011
  • Mini: od 10.2006
  • Peugeot 207: 02.2006-03.2012
  • Peugeot 208: od 03.2012
  • Peugeot 308: od 09.2007


Ocena

Jeśli ktoś liczy się z każdą złotówką wydawaną na serwis lub planuje montaż instalacji LPG - lepiej kupić starszy silnik N42 lub N46. W pozostałych przypadkach to bardzo dobry wybór.

☆☆☆

Alternatywa

Bezpośrednią alternatywą dla tej generacji silników czterocylindrowych są czterocylindrowe diesle N47.

BMW M135i - TEST

BMW 730d xDrive - TEST

Artykuł pochodzi z kategorii: Opinie o samochodach używanych

Zobacz również

  • Używany Ford Mondeo III 1.8 TDCi (2007-2014)

    ● Rozsądne diesle: superoszczędny 1.6 albo prosty 1.8 TDCi ● Prosta konstrukcja jak na tę klasę i rocznik pojazdu ● Rozsądne ceny zakupu i części zamiennych. więcej