Przewodnik po silnikach BMW

Wtorek, 26 listopada 2013 (15:30)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Wysokoprężny 2.0d M47

  • 4-cylindrowy
  • 16-zaworowy
  • wtrysk common rail
  • turbodoładowanie
  • do aut kompaktowych, klasy średniej i SUV-ów


Zdjęcie

M47 występował w dwóch wersjach pojemności: wcześniejsze miały 1951 cm³, nowsze 1995 cm³. Wtrysk common rail był w nowszych. /BMW
M47 występował w dwóch wersjach pojemności: wcześniejsze miały 1951 cm³, nowsze 1995 cm³. Wtrysk common rail był w nowszych.
/BMW

Reklama

BMW 320d Gran Turismo - test

Jego większego brata w postaci modelu 5 GT klienci nie polubili. BMW twierdzi jednak, że opracowując nowe auto na bazie serii 3, wyciągnęło odpowiednie wnioski. W teście „trójka” z plusem, czyli 320d Gran Turismo. czytaj więcej

Jednostki o oznaczeniu kodowym M47 to dwulitrowe diesle, produkowane pomiędzy latami 1998 a 2007. Co ciekawe, pod kodem M47 skrywają się w rzeczywistości dwie generacje silników 2.0 (do 2003 produkowano jednostki o pojemności 1951 cm³, ale już od 2001 roku były oferowane nowsze silniki o pojemności 1995 cm³). Pierwsze M47 (1951 cm³) miały pompę wtryskową, a od zmiany pojemności na 1995 cm³ pojawił się wtrysk common rail firmy Bosch.

Dwulitrowe M47 można spotkać zarówno w modelach z oznaczeniami "18" (np. BMW 318d), jak i oznaczaniami "20" (np. BMW 320d). Przy identycznej pojemności różnią się one m.in. osprzętem i osiąganą mocą. M47 - 1951 cm³ były produkowane też na potrzeby angielskiego Rovera i trafiały pod maski Land Roverów Freelander, MG ZT oraz Roverów 75.

Wraz z powiększeniem pojemności do silnika trafiły wałki wyrównoważające. W turbosprężarce zmieniono też podciśnieniowe sterowanie na elektryczne (bardziej precyzyjne). Bardzo korzystny przebieg momentu obrotowego udało się uzyskać między innymi dzięki zastosowaniu zmiennej geometrii układu dolotowego (klapy regulują przepływ powietrza w zależności od obrotów). Każda wersja M47 ma łańcuchowy napęd rozrządu, przy czym w tej serii silników umieszczony on jest w łatwo dostępnym miejscu z przodu silnika (w odróżnieniu od następcy - N47). Każdy egzemplarz silnika M47 ma dwumasowe koło zamachowe. Najnowsze mogą być wyposażone w filtr DPF.

Eksploatacja i typowe usterki

Silnik M47 jest dość zaawansowaną technicznie jednostką i może czasami sprawiać problemy z diagnostyką. Jednak w porównaniu z następcą N47 należy go uznać za niezbyt awaryjną i raczej udaną jednostkę. Wersje o mocach od 143 KM w górę zapewniają doskonałe osiągi i jednocześnie pozostają w miarę oszczędne. Przykładowo 163-konne 320d zużywa średnio około 6,6 l/100 km.

Uszkodzenie klap układu dolotowego

To typowa awaria wielu diesli BMW, także tych sześciocylindrowych. Klapki odpowiadające za zmianę geometrii dolotu potrafią się poluzować, a nawet odpaść od ośki, lądując we wnętrzu silnika. Skutkuje to uszkodzeniami głowicy (zniszczenie komory spalania), turbosprężarki, a czasami nawet tłoków.

Przedwczesna awaria turbosprężarki

Za niską trwałość turbosprężarek w M47 często obwinia się długie okresy między wymianami oleju. Rozwiązaniem może być przejście na wymiany oleju co 15 tys. km. Ponieważ turbosprężarka ma sterowanie elektryczne, nie wszystkie warsztaty zajmujące się regeneracją turbin potrafią ją właściwie wyregulować po naprawie. Jest to jednak technicznie wykonalne.

Awarie kół pasowych

Źródłem podejrzanych stuków z silnika często bywa rozwarstwienie materiału koła pasowego, odpowiadającego za napęd osprzętu. Czasami podobny hałas może jednak pochodzić z koła dwumasowego, które jest z drugiej strony silnika.

Modele z silnikiem 2.0d M47

Zdjęcie

BMW serii 3 E90
/BMW

Z uwagi na dużą rozpiętość mocy, silniki M47 montowane były od kompaktowych BMW serii 1 po SUV-y X3 oraz należące do klasy wyższej BMW serii 5.

  • BMW 120d E87: 11.2003-03.2007
  • BMW 320d E46: 04.1998-02.2005
  • BMW 320d E90: 01.2005-03.2007
  • BMW 520d E39: 02.2000-06.2003
  • BMW 520d E60: 07.2005-03.2010
  • BMW X3 E83: 10.2004-12.2006
  • Land Rover Freelander: 11.2001-10.2006
  • MG ZT: 2001-2005
  • Rover 75: 02.1999-05.2005


Ocena

Spośród turbodiesli o podobnej pojemności M47 przodował w swoich latach zarówno jeżeli chodzi o rozwiązania techniczne, jak i osiągi. To bardzo udana jednostka, choć nie ma co liczyć na tanie koszty utrzymania. Ma szereg rozwiązań konstrukcyjnych, które generują spore koszty obsługi technicznej. Nie można jednak silnika określić jako bardzo awaryjny.

☆☆☆

Alternatywa

Wśród diesli BMW w zasadzie wielkiego wyboru nie ma: poza M47 2.0 były już tylko znacznie większe silniki.

Wysokoprężny 2.0d N47

  • 4-cylindrowy
  • 16-zaworowy
  • wtrysk common rail
  • turbodoładowanie
  • do aut kompaktowych, klasy średniej i SUV


Zdjęcie

Znakiem rozpoznawczym nowego diesla 2.0 jest napęd rozrządu z tyłu silnika. /BMW
Znakiem rozpoznawczym nowego diesla 2.0 jest napęd rozrządu z tyłu silnika.
/BMW

W marcu 2007 roku BMW wprowadziło na rynek dwulitrowe diesle nowej generacji N47. Zasadniczej zmianie uległa konstrukcja: blok silnika N47 wykonany jest ze stopu aluminium (pozwoliło to zaoszczędzić 17 kg), a napęd rozrządu przeniesiony został z przedniej strony silnika do tyłu, przed koło zamachowe. Duża część jednostek tej serii ma już odzysk energii przy hamowaniu (tzw. Efficient Dynamics).

BMW 114d - test

Najsłabsze BMW serii 1 ma turbodiesla 1.6 o mocy... 95 KM. Jazda nim zaskakuje bardziej niż liczba koni mechanicznych. czytaj więcej

Wszystkie silniki seri N47 o mocach od 163 KM w górę mają piezoelektryczny wtrysk common rail, pracujący z ciśnieniem 18000-2000 barów (słabsze silniki mają wtryskiwacze elektromagnetyczne i ciśnienie 1600 barów). Ponieważ nowe jednostki są w stanie generować większy moment obrotowy niż M47, toteż odpowiednio wzmocniona została konstrukcja wału korbowego. Najciekawsze są wersje o mocach 204-218 KM, która mają doładowanie sekwencyjne (dwiema turbosprężarkami różnej wielkości). Jest to najbardziej wysilony dwulitrowy turbodiesel na świecie. Od roku 2013 w ramach serii N47 pojawiły się jednostki o pojemności 1598 cm³ o zmniejszonym skoku i średnicy cylindrów oraz inaczej wykonanym kadłubie (oznaczenie "14d", moc 95 KM).

Eksploatacja i typowe usterki

Jednostka N47 to - biorąc pod uwagę osiągi - dość oszczędny silnik. Wysokie noty należą mu się za kulturę pracy, minimalne wibracje i przyjemny dźwięk, jak na czterocylindrowego diesla. Potężny moment już od niskich prędkości obrotowych powoduje, że nawet w dużych i ciężkich samochodach, jak 520d czy X3, nie ma problemów z dynamiką. Jednocześnie ważące ponad 1600 kg BMW 520d F10 potrafi zadowalać się średnie nieco ponad 7 l1/00 km, co jest bardzo dobrym wynikiem. N47 wypada pod względem zużycia paliwa jeszcze lepiej niż poprzednik M47.

Wadliwy rozrząd

Umieszczony w kłopotliwym do serwisowania miejscu łańcuch napędzający wałki rozrządu okazał się wyjątkowo nietrwały. Winę za niszczenie łańcucha rozrządu przypisywano dolnemu kołu łańcuchowemu, które było wadliwie wykonane (dochodziło do przyspieszonego zużywania się zębów, co z kolei powodowało niszczenie łańcucha). Hałas pochodzący od współpracy zużytych elementów potrafi się pojawić juz przy przebiegu 60 tys. km, a w ekstremalnych sytuacjach może dochodzić do przeskoczenia lub nawet zerwania rozrządu. Teoretycznie egzemplarze od 2010 roku powinny mieć już poprawiony rozrząd, ale opinie co do tego, czy problem został zażegnany są sprzeczne. Zgłaszane są bowiem przypadki, w których rozrząd był wymieniony w ramach gwarancji, a po przebiegu około 150 tys. km niepokojący hałas pojawiał się znowu.

Klapki w dolocie

Podobnie jak w jednostkach M47, także i tu zgłaszane są problemy z odkręcaniem klapek sterujących zmienną geometrią dolotu. Jeżeli wlecą luzem do układu dolotowego - mogą uszkodzić silnik oraz turbosprężarkę.

Wtryskiwacze piezo

Mocniejsze wersje silnika N47 mają układ wtryskowy common rail typu piezoelektrycznego. Wtryskiwacze tego typu praktycznie nie podlegają naprawie (poza wymianą końcówki na nową). Jeżeli dojdzie do uszkodzenia zaworu sterującego, usunięcie usterki może być dość drogie. Wtryskiwacze powinny jednak wytrzymać przebieg około 200 tys. km.

Modele z silnikiem 2.0d N47

Zdjęcie

BMW serii 1 F20
/BMW

Silnik od marca 2007 sukcesywnie zastępował swojego poprzednika M47. Wraz z nową serią "piątki" wersja 2.0 biturbo zastąpiła jednostkę 6-cylindrową (525d).

  • BMW serii 1 E81: 03.2007-09.2012
  • BMW serii 1 F20: od 11.2010
  • BMW serii 3 E90: 03.2007-12.2011
  • BMW serii 3 F30: od 10.2011
  • BMW serii 5 E60: 09.2007-03.2010
  • BMW serii 5 F10: od 03.2010
  • BMW X1 E84: od 10.2009
  • BMW X3 E83: 09.2007-08.2010
  • BMW X3 F25: od 09.2010


Ocena

N47 to najbardziej zaawansowany technologicznie diesel o pojemności 2.0 na rynku. Dzięki zastosowanym rozwiązaniom uzyskuje doskonałe osiągi i niskie zużycie paliwa, ale z drugiej strony jest też kłopotliwy i drogi w obsłudze technicznej.

☆☆

Alternatywa

Można poszukać wersji z silnikami M47, pozbawionymi wadliwego rozrządu.

BMW 328i Sport Line - TEST

Używane BMW serii 1 E81-E88 (2004-2011) - OPINIE

Artykuł pochodzi z kategorii: Opinie o samochodach używanych

Zobacz również