Przewodnik po silnikach BMW

Wtorek, 26 listopada 2013 (15:30)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Benzynowe: 2.0i-2.8i M52

  • 6-cylindrowy
  • 24-zaworowy
  • wtrysk pośredni
  • przeznaczony do aut klasy średniej, wyższej i sportowych


Zdjęcie

Od 1998 r. silniki M52 zostały wyposażone w układ zmiany faz rozrządu zaworów dolotowych i wydechowych Double Vanos. Wcześniej system obsługiwał tylko zawory dolotowe. /BMW
Od 1998 r. silniki M52 zostały wyposażone w układ zmiany faz rozrządu zaworów dolotowych i wydechowych Double Vanos. Wcześniej system obsługiwał tylko zawory dolotowe.
/BMW

Reklama

Silniki z rodziny M52 zadebiutowały w roku 1994 - trafiły pod maski BMW serii 3 szeregu E36. Stanowiły rozwinięcie solidnych i dynamicznych jednostek oznaczonych symbolem M50. Podstawową różnicą było zastosowanie aluminiowego bloku, co przyniosło zmniejszenie masy o około 20 kg. Łącznie z innymi zmianami (m.in. lżejsze korbowody, napinacz łańcucha rozrządu czy kolektor wydechowy), nowe jednostki napędowe były o blisko 30 kg lżejsze od poprzedników.

Używane BMW serii 3 E36 (1991-2000)

W Niemczech za zadbanym E36 inni kierowcy oglądają się już z zazdrością. U nas do tego statusu serii 3 jeszcze daleko. Dlatego to dobry moment na zakup! czytaj więcej

Na rodzinę silników M52 składają się jednostki o pojemnościach 2,0, 2,5 i 2,8-litra, rozwijające moc odpowiednio 150, 170 i 193 KM. Do tego dochodzi jeszcze blisko spokrewniony wariant S52 o pojemności 3,2 litra i mocy 243 KM, stosowany w modelu M3 przeznaczonym na rynki Ameryki Północnej. W roku 1998, wraz z premierą BMW serii 3 E46, zadebiutowały zmodernizowane silniki M52TU. Wyróżniają się zastosowaniem układu zmiany faz rozrządu zarówno po stronie dolotowej jak i wydechowej (system Double Vanos). W pierwszych silnikach zmiana faz rozrządu odbywała się tylko na wałku dolotowym. Moce silników nie uległy zmianie, ale poprawiła się ich charakterystyka przy niskich i średnich obrotach.

Eksploatacja i typowe usterki

Silniki z rodziny M52 to klasyka gatunku. Cieszą się dobrą opinią - uchodzą za trwałe i niezawodne, ale nie tolerują brutalnej eksploatacji i zaniedbań serwisowych.

Uszkodzenia uszczelki pod głowicą, pęknięcia głowicy

Rzędowe sześciocylindrowe silniki są wrażliwe na przegrzanie - mają długą głowicę, która może pęknąć. W mniej drastycznym przypadku istnieje ryzyko "wydmuchania" uszczelki pod głowicą. Sprawę komplikują dość częste problemy z pompą cieczy chłodzącej czy napędem wentylatora chłodnicy. Pominięcie objawów przegrzewania może doprowadzić do usterki na tyle poważnej, że najbardziej opłacalnym sposobem naprawy auta będzie zakup nowego silnika w lepszym stanie.

Awarie czujnika położenia wałka rozrządu

Usterka może objawiać się nierównomierną pracą i wolnym wkręcaniem się na wyższe obroty po nagrzaniu silnika. Awarii towarzyszyć może również utrudniony rozruch - czasami do uruchomienia auta potrzeba kilkunastosekundowej pracy rozrusznika. Tani zamiennik kosztuje niespełna 150 zł, produkt firmy Siemens, taki jak trafia na pierwszy montaż to wydatek rzędu 315 zł. Wymiana nie jest zbyt skomplikowana nawet dla niewyspecjalizowanego warsztatu.

Spore zużycie oleju

Następstwem mocno zaawansowanego wieku i dużego stopnia zużycia wielu aut z silnikami M52 są objawy wyeksploatowania, np. spore zużycie oleju, spowodowane uszkodzonymi uszczelniaczami zaworowymi.

Zdjęcie

BMW Z3
/BMW

Awarie cewek zapłonowych

Jedna cewka do silnika M52 kosztuje ponad 200 zł.

Modele z silnikiem M52

Silniki z rodziny M52 montowane były zarówno w niewielkich autach z serii 3 i Z3 jak i flagowej limuzynie serii 7, także w wersji z przedłużonym nadwoziem.

  • BMW serii 3 E36: 04.1994-08.2000
  • BMW serii 7 E38: 08.1995-11.2001
  • BMW serii 5 E39: 11.1995-09.2000
  • BMW Z3: 04.1997-01.2003
  • BMW serii 3 E46: 02.1998-05.2002


Ocena

Każde BMW z silnikiem M52 jest w zasadzie godne polecenia. Poszukiwane są zwłaszcza największe jednostki o pojemności 2,8 litra. Nie są bardziej awaryjne od słabszych odmian, a gwarantują dużą satysfakcję z eksploatacji. Coraz trudniej jest jednak znaleźć zadbany egzemplarz.

☆☆

Alternatywa

W przypadku modeli starszych generacji, przede wszystkim serii 3 E36, można wybrać starszy silnik M50.

Benzynowe: 2.5i, 3.0i N52

  • 6-cylindrowy
  • 24-zaworowy
  • wtrysk pośredni
  • do aut klasy średniej, wyższej, SUV-ów i sportowych


Zdjęcie

Benzynowe: 2.5i, 3.0i N52 /BMW

Używane BMW X5 E53 (2000-2006)

Pierwszy SUV BMW należy do samochodów bardzo poszukiwanych na rynku wtórnym. Jest szybki i luksusowy, ale jakościowo pozostawia nieco do życzenia. czytaj więcej

Rodzina jednostek N52 o pojemności 3,0 litra zadebiutowała w 2004 r. w modelu BMW 630i (E63), w 2005 r. pojawiła się jego odmiana o pojemności 2,5 litra. Dla zaoszczędzenia masy blok silnika wykonany jest z aluminium i magnezu. Zastosowano także układy płynnej zmiany wzniosu zaworów Valvetronic i faz rozrządu wałków dolotowych i wydechowych Double Vanos. Silnik produkowany był do 2011 roku, jego bezpośrednim następcą są już turbodoładowane, czterocylindrowe jednostki zbudowane zgodnie z zasadami downsizingu.

Eksploatacja i typowe usterki

Hałasujące popychacze hydrauliczne

Problem dotyczy przede wszystkim silników produkowanych w początkowym etapie, do listopada roku 2008. Późniejsze egzemplarze mają przeprojektowaną głowicę silnika.

Uszkodzenia pompy cieczy chłodzącej

Niektórzy użytkownicy sygnalizowali awarie elektrycznej pompy wody, awaria chłodzenia niesie zwykle poważne konsekwencje. Zamiennik kosztuje około 1500 zł.

Modele z silnikiem N52

  • BMW serii 1 E87: 03.2005-09.2011
  • BMW serii 3 E90: 01.2005-12.2011
  • BMW serii 5 E60: 07.2005-03.2010
  • BMW serii 6 E63: 04.2004-07.2007
  • BMW serii 7 E65: 03.2005-03.2008
  • BMW X1 E84: 10.2009-10.2010
  • BMW X3 E83: 04.2009-09-2011
  • BMW X5 E70: 02.2007-03.2010


Ocena

Wprowadzenie systemu płynnej zmiany wzniosu zaworów przyniosło odczuwalne zmniejszenie zużycia paliwa. Znakomite osiągi i doskonałe brzmienie to kolejne zalety sześciocylindrowych silników benzynowych BMW.

☆☆

Alternatywa

Nieco starszy, produkowany w latach 2000-2006 silnik M54.

Podsumowanie

Ogólna reguła dotycząca silników BMW jest prosta: jednostki, zarówno benzynowe, jak i diesle, są trwałe i mają stosunkowo mało słabych punktów, ale jeśli już nastąpi awaria, to koszty jej usunięcia się ponadprzeciętnie wysokie. Należy unikać zakupu aut tańszych, ale o trudnej do ustalenia przeszłości. Takie "oszczędności" szybko się mszczą. Nie można też zaniedbywać regularnej kontroli technicznej.

Tekst: Jacek Ambrozik, Tymon Grabowski, Marcin Klonowski; zdjęcia: BMW, archiwum

BMW 428i xDrive - TEST

Używane BMW 750iL E32 (1987-1994) - YOUNGTIMERY I ZABYTKI

Artykuł pochodzi z kategorii: Opinie o samochodach używanych

Zobacz również

  • Używany Fiat Grande Punto/Punto Evo 1.4 77 KM (2005 -)

    ● Niezawodny silnik świetnie współpracujący z LPG ● Niskie koszty obsługi serwisowej również w stacji autoryzowanej ● Duże, przestronne nadwozie, wysoki poziom funkcjonalności. więcej