Przewodnik po silnikach BMW

Wtorek, 26 listopada 2013 (15:30)

Wysokoprężne: 2.5d, 3.0d M57

  • 6-cylindrowy
  • 24-zaworowy
  • wtrysk common rail
  • turbo lub biturbo
  • do aut klasy średniej, wyższej i SUV-ów


Zdjęcie

Wytrzymałość wczesnych wersji silnika M57 nie ustępuje legendarnej trwałości 6-cylindrowych diesli Mercedesa z modelu W124. /BMW
Wytrzymałość wczesnych wersji silnika M57 nie ustępuje legendarnej trwałości 6-cylindrowych diesli Mercedesa z modelu W124.
/BMW

Reklama

Rodzina silników M57 z wtryskiem common rail zadebiutowała już w 1998 r., czyli niecały rok po tym jak zaprezentowano pierwszego diesla CR w seryjnie produkowanym samochodzie osobowym (Alfa Romeo 156). Jednostka BMW zdobywała przez lata liczne nagrody "silnika roku" w swojej kategorii. Korzystali z niej także inni producenci: 2,5-litrowa odmiana M57D25 trafiała do Opla Omegi, mocniejsze wersje - do Range Rovera.

Używane BMW serii 7 E38 (1994-2001)

Seria 7 E38 to najbardziej sportowa z niemieckich limuzyn. Jej utrzymanie nie zawsze drenuje portfel, ale poszukiwania muszą potrwać. czytaj więcej

Diesel z oznaczeniem M57 ma żeliwny blok, 6 cylindrów w rzędzie i aluminiową głowicę z dwoma wałkami rozrządu. Zasilanie zapewnia pompa wysokiego ciśnienia, szyna paliwowa i wtryskiwacze - w zależności od rocznika mogą one być elektromagnetyczne lub piezoelektryczne.

W trakcie produkcji kilkakrotnie zmieniano konstrukcję - w nowszych modelach oznaczonych M57N i M57N2 łańcuch rozrządu napędza tylko jeden wałek rozrządu, a na drugi przekazuje go przekładnia zębata. Sukcesywnie wprowadzano też takie modyfikacje jak elektrycznie sterowany nastawnik łopatek w turbinie, wtrysk common rail nowszej generacji z wyższym ciśnieniem roboczym oraz filtr cząstek stałych. Topowa wersja M57TU2D30 ma dwie turbosprężarki i moc 286 KM.

Eksploatacja i typowe usterki

Najstarsza wersja silnika M57 to silnik niemal niezniszczalny. Jeśli regularnie wymienia się olej, będzie jeździł w nieskończoność - znane są przypadki BMW serii 5 z tą jednostką, które przejechały 1 mln km bez remontu.

Urwane klapki w kolektorze ssącym

Mocniejsze wersje silnika M57 są wyposażone w system zmiennej długości kolektora ssącego (tzw. klapki). Poluzowanie się przesłon i wyrobienie się ich mocowań to najpopularniejsza usterka silnika M57. Wprawny mechanik oceni "na słuch", czy klapki wymagają już regeneracji. Odradzamy ich całkowite usunięcie. Często powtarzana na forach opinia, że "po wycięciu klapek silnik pracuje tak samo" nie jest prawdziwa. W rzeczywistości ma wyraźnie gorszą reakcję na gaz w niskich partiach obrotów. Regeneracja klapek to koszt od 500 zł w górę.

Uszkodzone koło pasowe w M57N

W zmodernizowanej wersji z literą N szybko wyrabia się koło pasowe napędu osprzętu mocowane do wału korbowego. Może to prowadzić do uszkodzeń takich urządzeń jak kompresor klimatyzacji.

Zużycie wtryskiwaczy common rail

W początkowych wersjach są one naprawdę trwałe, jednak w nowszych silnikach (od ok. 2003 r.) ich wytrzymałość wyraźnie spadła. Często pierwsze symptomy zużycia pojawiały się już po 100 tys. km. W starszych wersjach można je regenerować (elektromagnetyczne urządzenia Bosch). W nowszych - zwłaszcza biturbo - wyłącznie wymieniać, ale cena 1200 zł za sztukę jest rozsądna, zwłaszcza że mowa o samochodzie drogiej, prestiżowej marki.

Pęknięcie kolektora ssącego

Tylko w początkowej odmianie.

Modele z silnikiem 3.0d M57

Zdjęcie

BMW X5 E53
/BMW

Silnik M57 jest montowany wzdłużnie z przodu, napędza koła tylne lub - w wersjach xDrive - obie osie (do przedniej osi poprowadzony jest drugi wał).

  • BMW serii 3 E46: 10.1999-02.2005
  • BMW serii 3 E90: 09.2005-12.2011
  • BMW serii 5 E39: 08.1998-06.2003
  • BMW serii 5 E60: 07.2003-03.2010
  • BMW serii 5 F10: od 03.2010
  • BMW serii 7 E38: 08.1998-11.2001
  • BMW serii 7 E65: 10.2002-06.2008
  • BMW serii 7 F01: od 06.2008
  • BMW X3 E83: 01.2004-09.2010
  • BMW X5 E53: 05.2001-02.2007
  • BMW X5 E70: od 02.2007
  • BMW 5 GT: od 10.2009
  • Opel Omega B: 09.2001-07.2003
  • Range Rover Sport: od 09.2009
  • Range Rover: 03.2002-08.2012


Ocena

Każdy silnik ma swoje usterki, ale w M57 zazwyczaj nie są one zbyt poważne, a co najważniejsze - można im wcześnie zaradzić. Sześciocylindrowy diesel BMW gwarantuje sportowe osiągi przy rozsądnym zużyciu paliwa, a im jest starszy - tym trwalszy. Polecamy wersje: 184- i 218-konną.

☆☆☆☆

Alternatywa

Silnik benzynowy 3.0 bez doładowania: ma również wspaniałe osiągi, jest wyjątkowo trwały, pali o 15% więcej.

Wysokoprężny 3.0d N57

  • 6-cyl.
  • 24-zaworowy
  • wtrysk common rail
  • turbo, biturbo lub triturbo
  • do samochodów klasy wyższej i SUV-ów


Zdjęcie

Wysokoprężny 3.0d N57 /BMW

BMW 750Ld xDrive - test

Trudno sobie życzyć czegoś więcej. Potężny silnik, niesamowity komfort jazdy i luksusowe wyposażenie sprawiają, że BMW 750Ld to samochód wyjątkowy. czytaj więcej

Supernowoczesny N57 zadebiutował w 2008 r. Nowa litera w oznaczeniu ma uzasadnienie, ponieważ blok silnika zaprojektowano od podstaw, wykonując go w całości z aluminium (co akurat słabo wróży trwałości tej jednostki). Wtrysk common rail pracuje przy rekordowym ciśnieniu osiągającym w najmocniejszych odmianach nawet 2000 barów. N57 jest również pierwszym seryjnie produkowanym silnikiem z potrójnym doładowaniem - w tej wersji nosi oznaczenie N57S i osiąga moc maksymalną 381 KM. W tej sytuacji jednostki biturbo nikogo już nie dziwią. Silniki N57 są bardzo często łączone z napędem na 4 koła. Nie występują z manualną skrzynią biegów, za to przenoszące ich moc "automaty" mają już 8 biegów. Wszystkie silniki N57 mają filtr cząstek stałych.

Eksploatacja i typowe usterki

Zgrzytanie łańcucha rozrządu

Problem jest coraz bardziej dotkliwy, a BMW raczej nie partycypuje w kosztach naprawy pogwarancyjnej. Długie interwały między wymianami oleju fatalnie wpływają na kondycję napinacza i samego łańcucha.

Zbieranie się nagarów

Użytkownicy donoszą, że silnik N57 jest podatny na odkładanie się nagarów z sadzy w kanałach dolotowych. W niektórych przypadkach już przy 70-80 tys. km trzeba rozbierać silnik, żeby go "odetkać".

Modele z silnikiem 3.0d N57

Zdjęcie

BMW serii 5 F10
/BMW

Aluminiowy N57 sukcesywnie zastępuje w produkcji starszą jednostkę M57. Nie występuje już w samochodach innych marek.

  • BMW serii 3 E90: od 01.2010
  • BMW serii 3 F30: od 10.2011
  • BMW serii 5 F10: od 03.2010 r.
  • BMW 5 GT: od 07.2010
  • BMW serii 7 F01: od 10.2008
  • BMW serii 4: od 09.2013
  • BMW serii 6: od 11.2010
  • BMW X3 F25: od 09.2010
  • BMW X5 E70: od 09.2010
  • BMW X6: od 09.2010


Ocena

Z pewnością N57 nie jest silnikiem, który pozwala cokolwiek oszczędzać. Ma wspaniałe osiągi, ale jego utrzymanie kosztuje krocie. Niestety, wszystko wskazuje na to, że przebiegi znane z M57 będą tu nie do osiągnięcia.

☆☆

Alternatywa

Idź na całość! Podobne osiągi zapewni dopiero silnik 4.4 Turbo V8 (oznaczenie N63).

Audi A4, BMW serii 3 - PORÓWNANIE

Artykuł pochodzi z kategorii: Opinie o samochodach używanych