Używana Mazda CX-7 (2007-2012)

Poniedziałek, 10 września 2012 (16:58)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Skrót SUV oznacza pojazd sportowo-użytkowy. W przypadku Mazdy CX-7 część sportowa jest szczególnie ważna – kosztem tej użytkowej.

Zdjęcie

Nie ma co liczyć na małe spalanie silnika 2.3 Turbo. Instalacja gazowa do niego kosztuje aż 7 tys. zł. /Mazda
Nie ma co liczyć na małe spalanie silnika 2.3 Turbo. Instalacja gazowa do niego kosztuje aż 7 tys. zł.
/Mazda
Gdyby wybierać najbardziej sportowego SUV-a z Japonii, Mazda CX-7 byłaby bezkonkurencyjna. W przeciwieństwie do innych producentów, którzy w tym segmencie zazwyczaj oferowali ucywilizowane terenówki, Mazda poszła zupełnie inną drogą i stworzyła podwyższony samochód sportowy, który zapewnia znakomite osiągi i prowadzenie, a przy tym ma nieco uterenowiony wygląd oraz (w większości odmian) napęd na cztery koła.

Zdjęcie

Wnętrze wersji Exclusive sprzed faceliftingu - świetne wykończenie i sportowy styl.
/Motor

Trochę tu ciasno
Nadwoziu CX-7 zdecydowanie brakuje praktyczności typowego kombi. Przestronnością rywalizuje raczej z kompaktami niż samochodami klasy średniej, i to mimo długości 467 cm oraz rozstawu osi równemu 275 cm. Duże koła ograniczają przestrzeń we wnętrzu, a bagażnik mieści 455 litrów (dla porównania: Mitsubishi Outlander: 540 l, Honda CR-V: 525 l). Wszechstronna regulacja siedzeń nie ukryje, że są one dość małe i trudno zająć idealną pozycję za kierownicą, jeśli ma się ponad 180 cm wzrostu.

Nie ma natomiast zastrzeżeń do wykończenia. Nawet w egzemplarzach z początku produkcji czarny lakier fortepianowy w kabinie wygląda znakomicie, a plastiki nie są porysowane. Normę stanowią jednak odpryski i zarysowania na karoserii - warstwa zewnętrzna jest zbyt cienka i wystarczy wizyta na myjni szczotkowej, by powstały na niej zarysowania. Z drugiej strony, ma to swoją zaletę: samochód używany bez żadnych rysek i odprysków z pewnością był polakierowany ponownie. Jedną z bardziej denerwujących cech nadwozia Mazdy CX-7 jest woda zalegająca w obudowach lusterek po każdym myciu lub opadach.

Zawstydza osobówki
Silnik napędzający CX-7 jest bardzo podobny do tego występującego w modelu 6 MPS: cztery cylindry, pojemność 2,3 l, bezpośredni wtrysk benzyny i turbodoładowanie. Cechuje się on znakomitym wygłuszeniem - przy 50 km/h poziom hałasu to zaledwie 55,3 dB według pomiarów "Motoru", co jest jednym z najlepszych wyników w historii. W teście naszego tygodnika CX-7 przyspieszała do 100 km/h w 8,3 s.

Silnik 2.3 DISI boryka się jednak z problemami technicznymi. Po pierwsze, niewiele samochodów w rzeczywistości osiągało obiecywaną moc 260 KM ze skrzynią manualną i 244 KM z "automatem". Badania na hamowni wykazywały braki związane ze złym ustawieniem zapłonu (stąd także często zgłaszane przez użytkowników szarpanie) i zbyt bogatą w paliwo mieszanką (stąd duże spalanie, sięgające nawet 18 l w ruchu miejskim). Błędy sukcesywnie poprawiano.

Wielu użytkowników rozważa montaż LPG do silnika 2.3 DISI. Ze względu na obecność wtrysku bezpośredniego jest to utrudnione. Silnik spala benzynę i LPG w różnej proporcji w zależności od obciążenia, a dobra instalacja (np. BRC) kosztuje nawet 7 tys. zł, oszczędności są więc wątpliwe.

Dość zaskakujący był brak w ofercie europejskiej silnika Diesla aż do 2009 r. W końcu, gdy się pojawił, wzbudził mieszane uczucia. Z jednej strony silnik 2.2 MZR-CD o mocy 173 KM pozwalał wreszcie jeździć CX-7 oszczędnie, z drugiej - odbierał jej główny atut, czyli świetne osiągi. Jednostka ta ma nie tylko filtr cząstek stałych, ale także katalizator SCR ze zbiornikiem mocznika, który trzeba napełniać co ok. 15 tys. km. Z początku trapiły ją awarie sondy lambda. Powszechną usterką jest także bicie kierownicy podczas hamowania, co wynika z niedostatecznej trwałości tarcz hamulcowych.

Wolnossący silnik 2.5 występował tylko w modelach z USA i Australii.

Uwaga na FWD
Większość egzemplarzy ma pełne wyposażenie, choć zdarzają się takie ewenementy jak pojazdy z manualną klimatyzacją z początku produkcji. W Polsce opcje wyposażeniowe obejmowały uboższą wersję Sport i w pełni wyposażoną Exclusive. Na rynku wtórnym rzadkością są diesle, a przy tym mają bardzo wysokie ceny (ponad 100 tys. zł). Około połowa aut ma automatyczną skrzynię biegów. Uwaga na pojazdy z USA: nie tylko częściej są powypadkowe, ale zazwyczaj mają tylko napęd na przednie koła.

Mazda CX-7 (2007-2012)

liczba zdjęć: 10

Reklama

Podsumowanie
Za przyjemność z jazdy, którą zapewnia, CX-7 każe sobie słono płacić zarówno w serwisie, jak i podczas tankowania. Silnik 2.3 DISI sporo pali i źle współpracuje z LPG, a diesle są bardzo drogie. W dziedzinie przestronności wnętrza CX-7 przegrywa z "szóstką". Mimo to większość jej użytkowników nie chciałaby innego auta.

Tymon Grabowski

Zdjęcie

Nowy zderzak, chromowane listwy - facelifting CX-7 był kosmetyczny.
/Mazda

Mazda CX-7: historia modelu
2006: prezentacja Mazdy CX-7, rozpoczęcie sprzedaży.
2009: facelifting, w Europie silnik Diesla.
2010: wersja po faceliftingu trafia na rynek amerykański, nowy silnik 2.5 163 KM.
2012: planowane zakończenie produkcji bez następcy.

Mazda CX-7: typowe usterki i problemy

  • Zwichrowane tarcze hamulcowe - odczuwalne bicie kierownicy przy hamowaniu.
  • Usterki sondy lambda - dotyczy silników Diesla.
  • Szarpanie w silniku benzynowym - złe ustawienia zapłonu i mieszanki.
  • Zatkane filtry DPF w MZR-CD.

Dane techniczne: Mazda CX-7

Dane techniczne2.3 DISI2.52.2 MZR-CD
Silnikbenz., turbobenzynowyturbodiesel
Pojemność skokowa2261 cm32488 cm32184 cm3
Układ cylindrów/zaworyR4/16R4/16R4/16
Moc maksymalna260 KM163 KM173 KM
Maks. moment obrotowy380 Nm218 Nm400 Nm
Osiągi
Prędkość maksymalna210 km/h190 km/h200 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h8,0 s9,9 s11,3 s
Średnie zużycie paliwa (l/100 km)10,2 l/100 km10,1 l/100 km7,5 l/100 km

Artykuł pochodzi z kategorii: Opinie o samochodach używanych

Zobacz również