Używana Toyota RAV4 - poradnik kupującego

Niedziela, 6 lipca 2014 (13:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

RAV4 to samochód, który dał impuls do powstania klasy kompaktowych SUV-ów. Nasz poradnik szczegółowo opisuje wszystkie generacje uterenowionej Toyoty.

Zdjęcie

Używana Toyota RAV4 - poradnik kupującego /Motor

Do połowy lat 90. nie istniały właściwie samochody, które można byłoby nazwać "ucywilizowanymi terenówkami" i zarazem nie kosztowałyby horrendalnych pieniędzy jak Range Rover. Pierwsza Toyota RAV4 była modelem o tyle przełomowym, że wyglądała jak zmniejszone auto terenowe, ale jednocześnie korzystała z rozwiązań charakterystycznych dla samochodów osobowych: samonośnego nadwozia i silnika umieszczonego poprzecznie.

Pomysł okazał się tak nośny, że szybko skopiowali go kolejni producenci i dziś na rynku można przebierać w ponad 20 kompaktowych i małych SUV-ach, a cały czas do gry wchodzą następne - można wręcz rzec, że małe SUV-y istotnie zaszkodziły sprzedaży modeli z innych segmentów: klasy średniej, kompaktów czy minivanów.

Reklama

Nazwa RAV4 to skrót od Recreational Activity Vehicle, 4-Wheel Drive, czyli samochód rekreacyjny z napędem na cztery koła. Z początku koncepcja pojazdu w pełni odpowiadała jego nazwie, z czasem jednak zmieniała się, aby bardziej odpowiadać gustom klientów. Tym sposobem można było na przykład kupić wydłużoną Toyotę RAV4 z napędem na przednią oś i silnikiem V6 (oferta na rynek amerykański), a w Europie - model 1.8 2WD.

Nieubłagane realia rynkowe wymusiły zmiany w konstrukcji pojazdu - w trzeciej generacji zrezygnowano ze stałego napędu na 4 koła, który do tej pory był wyróżnikiem RAV4, wprowadzając rozwiązanie oparte na sprzęgle płytkowym. Zresztą za napęd na 4 koła żądano wówczas sporych dopłat, modele bazowe oferując jako 2WD. W obecnej generacji jednak powrócono do powszechności napędu 4x4 - wszystkie wersje oprócz najsłabszego diesla są seryjnie oferowane z napędem na obie osie.

Na kolejnych stronach przedstawiamy najlepsze Toyoty RAV4 za 10, 25, i 50 tys. zł:

Artykuł pochodzi z kategorii: Opinie o samochodach używanych

Zobacz również