Używana Toyota Yaris I (1999-2005)

Środa, 5 lutego 2014 (17:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Nawet jak na segment aut miejskich, Yaris jest po prostu mały. Budzi za to ogromne zaufanie potencjalnych nabywców, którzy wiedzą, że na niezawodności tego modelu można polegać.

Podstawowe dane i wymiary

Silniki

  • benzynowe: 1.0-1.5 (68-105 KM),
  • diesle: 1.4 (75 KM)

Reklama


Wersje nadwoziowe

  • hatchback 3d, 5d, minivan


Wymiary

  • rozstaw osi: 237-250 cm,
  • długość/szerokość/wysokość: 364-418/166/152 cm


Pojemność bagażnika

  • hatchback: 205-950 l,
  • Verso: 390 l


Od debiutu Yarisa minęło już 15 lat, ale wiele egzemplarzy nie ma najmniejszego zamiaru kończyć kariery. Użytkownicy chwalą sobie ich małe zapotrzebowanie na paliwo i praktyczność, a ganią przeciętne wykończenie wnętrza i bardzo ubogie wyposażenie aut z początku produkcji.

Wersje i wyposażenie

W Europie oferowano tradycyjnego hatchbacka z jedną lub dwiema parami drzwi. W latach 2000-2005 w ofercie był także minivan o nazwie Yaris Verso. Yaris to malutki samochód o długości zaledwie 364 cm - dla porównania, Skoda Fabia I mierzy aż 402 cm. Przekłada się to bezpośrednio na przestrzeń we wnętrzu. Sytuację ratuje trochę oferowana seryjnie przesuwna tylna kanapa, która pozwala regulować pojemność bagażnika w zakresie od 205 do 305 litrów. Pozbawiona tradycyjnych wskaźników tablica przyrządów wymaga przyzwyczajenia, ale za to sporo w niej praktycznych schowków.

Większość aut z początku produkcji jest słabo wyposażona. Podstawowa odmiana Base nie ma nawet wspomagania kierownicy. Sytuacja zmieniła się po liftingu (2003 r.) rozpoznawalnym po zmienionych reflektorach przednich. Wówczas do standardu wszedł ABS, poduszka powietrzna i wspomaganie kierownicy. Powyżej Base znajduje się Terra, ale dopiero Luna i Sol mają na pokładzie takie udogodnienia jak klimatyzacja, radio z CD i sterowane elektrycznie szyby oraz lusterka. Bogatsze wyposażenie znajdziemy zazwyczaj w modelu Verso.

Zdjęcie

Do sprawdzenia prędkości trzeba odwrócić wzrok w prawo. Uwaga na wersje z początku produkcji – nie miały wspomagania kierownicy.
/Motor

Koszty

Eksploatacja silników 1.0 i 1.3 VVT-i ze zmiennymi fazami rozrządu jest bardzo tania. Oprócz wycieków spod pokrywy zaworów nie zdarzają się im poważne awarie. Gorzej z dieslem: wprawdzie jakościowo też prezentuje wysoki poziom, ale mało jest Yarisów 1.4 D-4D, które nie były eksploatowane ponad ich wytrzymałość. W ofercie zamienników można znaleźć zarówno tanie części chińskie (odradzamy je bezwzględnie), jak i solidne podzespoły japońskie takich marek jak Aisin czy 555. Są one zauważalnie droższe niż elementy do samochodów europejskich, z drugiej strony jednak wymienia się je rzadziej, a więc sumaryczne koszty eksploatacji Yarisa należą do niskich.

Polecamy, odradzamy

Nie ma nieudanych wersji silnikowych Yarisa. Wszystkie mają swoje zalety: 1.0 - małe zużycie paliwa, 1.3 - bardzo dobre osiągi, diesel 1.4 - również mikroskopijne spalanie i stosunkowo prostą konstrukcję bez dwumasowego koła zamachowego. Trzeba się strzec: samochodów w ubogich odmianach, zwłaszcza bez wspomagania kierownicy, białych egzemplarzy z dieslem po flotach (przebiegi nawet po 250-300 tys. km), pojazdów ze skrzynią zautomatyzowaną i Yarisów zasilanych LPG. A przede wszystkim ofert superokazyjnych i podejrzanie tanich.

Toyota Yaris I (1999-2005)

liczba zdjęć: 6

Toyota Yaris I (1999-2005) - podsumowanie

Idealne auto do miasta - wiek działa w pewnym sensie na jego korzyść, bo z roku na rok jest tańsze, a wciąż trzyma się dobrze. Mało który pierwszy właściciel chętnie pozbywa się Yarisa.

☆☆

Używana Toyota Yaris Verso (2000-2005)

W Yarisie Verso znajdziemy duży bagażnik i wnętrze przestronne jak w małym vanie. O ile zwykłego Yarisa wytwarzano w Europie, Verso w całości pochodzi z Japonii. czytaj więcej

Funkcjonalność

Ciasny, ale... praktyczny. Duża w tym zasługa przesuwnej kanapy tylnej. Minivan Verso nadaje się z powodzeniem na auto rodzinne, mimo małych rozmiarów.

Gama silników

Wybór w rzeczywistości ogranicza się do dwóch jednostek benzynowych, tzn. 1.0 i 1.3. Obie są świetne. Wersje TS i diesel to margines oferty rynkowej.

Niezawodność

W swoim segmencie Yaris nie ma konkurentów, jeśli chodzi o niezawodność. Gdyby trzeba było wskazać drugie równie bezawaryjne auto, byłby nim... Lexus LS400.

Koszty

Nieco wyższe koszty części zamiennych są rekompensowane przez to, że prawie nie zdarzają się poważne awarie, które nie wynikałyby z zaniedbań w serwisowaniu.

Toyota Yaris I: usterki

  • Zgrzytanie wstecznego biegu: analogicznie jak w większej Corolli. Konstrukcja wodzików jest trochę niefortunna. Dodatkowo, jeśli zgrzyta także pierwszy bieg, prawdopodobnie zużyte są poduszki silnika.
  • Pękająca obudowa alternatora.
  • Wycieki oleju spod dekla zaworowego.
  • Zatkane zawory EGR w 1.4 D-4D.
  • Wypalone gniazda zaworów w autach z LPG - Yaris źle znosi paliwa alternatywne.

Najpopularniejsze jednostki napędowe

Dane techniczne: Toyota Yaris I (1999-2005) - najpopularniejsze jednostki napędowe

Silnik1.0 VVT-i1.3 VVT-i1.5 TS1.5 (Verso)1.4 D-4D
Zasilanie/rozrządbenzynowy/łbenzynowy/łbenzynowy/łbenzynowy/łturbodiesel/ł
Pojemność skok.998 cm31299 cm31497 cm31497 cm31364 cm3
Układ cyl./zaworyR4/16R4/16R4/16R4/16R4/16
Moc maks.68 KM86 KM105 KM110 KM75 KM
Maks. moment obr.90 Nm124 Nm143 Nm141 Nm170 Nm
Przysp. 0-100 km/h12,0 s10,7 s9,0 s11,9 s12,9 s
Prędkość maks.155 km/h175 km/h180 km/h165 km/h170 km/h
Średnie zuż. paliwa*5,76,06,86,54,8
*l/100 km

Benzynowy 1.0 VVT-i

Jeśli jak najniższe spalanie jest bezwzględnym priorytetem, Yaris 1.0 to bardzo dobry wybór. Silnik ten ma 4 cylindry i pracuje znacznie gładziej od swojego 3-cylindrowego następcy.

Benzynowy 1.3 VVT-i

Doskonały i w trasę i do miasta. Łańcuch rozrządu jest tu naprawdę bezobsługowy, tzn. wytrzymuje 200 tys. km lub więcej. Spokojni kierowcy uzyskają bardzo małe spalanie.

Benzynowy 1.5 TS

Silnik spotykany w usportowionej wersji T-Sport. Z tą jednostką Yaris jest żwawy, ale daleko mu jeszcze do hothatcha. Można za to nim jeździć na co dzień bez wyrzeczeń.

Diesel 1.4 D-4D

Nie przestaje zaskakiwać dobrymi osiągami i małym spalaniem. Przy okazji charakteryzuje go prosta konstrukcja bez dwumasowego koła zamachowego. Był kupowany głównie do flot.

Toyota Yaris 100 Dynamic - TEST

Toyota Yaris Hybrid Dynamic - TEST

Artykuł pochodzi z kategorii: Opinie o samochodach używanych

Zobacz również