Używana Toyota Yaris Verso (2000-2005)

Czwartek, 20 czerwca 2013 (15:15)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

W Yarisie Verso znajdziemy duży bagażnik i wnętrze przestronne jak w małym vanie. O ile zwykłego Yarisa wytwarzano w Europie, Verso w całości pochodzi z Japonii.

Zdjęcie

Dzięki przeszkleniu nadwozia jazda po mieście jest łatwa, a manewrowanie nie sprawia problemów. /Motor
Dzięki przeszkleniu nadwozia jazda po mieście jest łatwa, a manewrowanie nie sprawia problemów.
/Motor

Zdjęcie

Tablica przyrządów różni się od tej ze zwykłego Yarisa głównie nawiewami. Mimo nietypowego wyglądu, jest ergonomiczna.
/Motor

Stylizacja Verso na pewno nie wszystkim przypadnie do gustu, ale konstruktorzy skupili się głównie na zaprojektowaniu auta funkcjonalnego, ze świetnie zagospodarowanym wnętrzem. Trzeba też pamiętać, że trochę udziwniona stylizacja jest wynikiem tego, że ta odmiana Yarisa była projektowana głównie z myślą o rodzimym dla Toyoty rynku i tylko tam go wytwarzano.

Przestronny jak Verso

Reklama

Verso jest dłuższe od "zwykłego" Yarisa o 24 cm i liczy sobie 3,86 m. Przy niezbyt dużych rozmiarach zewnętrznych, udało się zaprojektować imponujących rozmiarów wnętrze. Mieści się w nim pięć osób, a bagażnik ma pojemność 390 l. Godna pochwały jest też liczba schowków.

Dzięki wysokiemu nadwoziu i dosyć nisko umieszczonej podłodze do auta wsiada się niezwykle wygodnie. Zarówno z przodu jak i z tyłu jest przestronnie. Pasażerowie tylnej kanapy mają jak na auto tej długości sporo miejsca na nogi. Zbyt wąskie jest jedynie środkowe siedzisko z tyłu, dlatego należy przyjąć, że w dłuższych trasach jest to auto jedynie czteroosobowe. Siedzisko to można łatwo złożyć i wówczas może służyć jako wygodny stolik. Verso bardzo łatwo przekształcić w mały samochód dostawczy. Tylne siedzenia składają się pod przednie fotele, pozostawiając praktycznie płaską podłogę. Powstała wówczas przestrzeń ładunkowa ma aż 1930 l.

Załadunek ułatwiają też bardzo duże tylne drzwi z nisko poprowadzoną dolną krawędzią. Niestety, jak to często bywa w autach japońskich, otwierają się na prawą stronę, czyli odwrotnie niż byśmy sobie tego życzyli przy ruchu prawostronnym. Odmiana Verso ma wygodniejsze i minimalnie lepiej wyprofilowane przednie fotele niż zwykłe Yarisy. Niektórzy użytkownicy narzekają na pojawiające się z czasem irytujące dźwięki dobywające się z tablic przyrządów.

Trzy silniki

Większość Yarisów Verso opuściła bramy fabryki z udanym benzynowym silnikiem 1.3/86 KM VVT-i. Jednostka ta zapewnia wystarczające osiągi przy bardzo umiarkowanym zużyciu paliwa - 6,5 l/100 km w jeździe mieszanej. Jest też bardzo niezawodna, przez to Yaris z takim silnikiem to dobry wybór. Dużo rzadziej spotkamy auta z mocniejszym silnikiem o zapłonie iskrowym - 1.5/105 KM VVT-i (znanym też z Yarisa T-Sport).

Toyota Yaris Verso (2000-2005)

liczba zdjęć: 10

Nie tak niezawodne, jak silniki benzynowe okazują się skrzynie biegów. Problemy z wrzucaniem biegu wstecznego i czasami również pierwszego znane są wielu użytkownikom Toyot. Sporadycznie zdarzają się usterki łożysk w skrzyniach. Często są one wynikiem bardzo intensywnej eksploatacji. Jednak, jak twierdzą mechanicy, problemy z przekładniami to z reguły wynik niedotrzymywania terminów wymiany oleju. Polecają oni wymieniać środek smarny bardzo często - co trzy wymiany oleju silnikowego.

Najciekawszym silnikiem mogącym napędzać Yarisa Verso jest diesel 1.4/75 KM D4-D. Ta nowoczesna jednostka o wyjątkowo kulturalnej pracy okazuje się niezwykle ekonomiczna - w mieście spali najwyżej 6 l/100, a w trasie zadowoli się jedynie ok. 4,5 l na każde 100 km. Jest ona niezawodna, ale oczywiście - jak w przypadku każdej nowoczesnej jednostki o zapłonie samoczynnym - trzeba o nią bardzo dbać. Dlatego też szukając używanego Yarisa warto zastanowić się, czy nie wystarczy nam podstawowy silnik 1.3. Jak na jednostkę benzynową jest ekonomiczny, a koszty jego obsługi będą zdecydowanie najniższe.

Wszystkie silniki mają rozrząd napędzany łańcuchami - w autach z początku produkcji zdarzało się, że hałasował. Jednak właściwie we wszystkich egzemplarzach dostępnych na rynku ten problem usunięto. Nie polecamy egzemplarzy z instalacjami LPG. Silniki 1.3 i 1.5 VVT-i nie najlepiej współpracują z tym paliwem. Może dochodzić nawet do wypalenia gniazd zaworowych w głowicach. Montaż instalacji gazowej wydaje się mało uzasadniony - ryzyko uszkodzenia jest spore, a spalanie benzyny zarówno w wersji 1.3, jak i 1.5 - naprawdę niewielkie.

Dziury niestraszne

Toyota Yaris Hybrid Dynamic - test

Według zapewnień Toyoty, hybrydowa odmiana Yarisa zużywa w mieście zaledwie 3,1 litra benzyny na 100 km. Brzmi bardzo zachęcająco. Ale czy skomplikowana technika daje szansę na uzyskanie tego wyniku w rzeczywistości? czytaj więcej

Zawieszenie Verso jest proste jak w zwykłym Yarisie - z przodu kolumny McPhersona, a z tyłu belka skrętna. Oczywiście odpowiednio je utwardzono, przez co samochód prowadzi się poprawnie, chociaż daleko mu do aut usportowionych. Odpowiednio działają też hamulce - są wydajne, a tarcze i klocki trwałe. Zawieszenie okazuje się bardzo wytrzymałe. Konieczność pierwszych napraw w układzie jezdnym przed przejechaniem 150 tys. km praktycznie nie występuje.

Trzeba jednak pamiętać, że częściowo cenę za wysoką niezawodność zapłacimy kupując części. Oczywiście podzespoły silników i wiele innych części są wymienne ze zwykłymi Yarisami. Ale niektóre elementy zawieszeń są już zupełnie inne i o tańsze od oryginałów zamienniki może być trudno.

Jeszcze gorzej sprawa wygląda z elementami wnętrza czy częściami blacharskimi. Tutaj użytkownicy Yarisa Verso są zdani jedynie na drogie części oryginalne. Reflektory, maska, zderzak przedni czy błotniki mimo, że podobne do tych ze zwykłego Yarisa, są zupełnie inne. W przypadku takich części warto poszukać elementów używanych.

Zachęcające ceny

Odmiany Verso są niewiele droższe niż zwykłe Yarisy. Trzeba tylko pamiętać, że aut pochodzących z krajowych salonów praktycznie na rynku wtórnym nie ma - zdecydowana większość to auta sprowadzone z zagranicy. Najtańsze egzemplarze kosztują ok. 10 tys. zł. Na diesla z końca produkcji, z silnikiem D4-D, kompletnym wyposażeniem wydamy 22 tys. zł. Zdecydowana większość aut ma klimatyzację i bogate wyposażenie.

Toyota Yaris Verso (2000-2005) - podsumowanie

Stosunek cen używanych Yarsiów Verso do ich możliwości sprawia, że jest to bardzo atrakcyjna propozycja. Wykorzystanie wnętrza zadziwia nawet po blisko 14 latach od prezentacji. Oczekujący od auta sprawności w mieście i pojemności jak w sporym kombi na pewno się nie zawiodą. Do tego Verso jest jedynie minimalnie droższy w zakupie niż zwykły Yaris.

Toyota Yaris Verso (2000-2005) - cechy identyfikacyjne

Zdjęcie

Toyota Yaris Verso: cechy identyfikacyjne /Motor
Toyota Yaris Verso: cechy identyfikacyjne
/Motor

Toyota Yaris Verso: historia modelu
2000: Wprowadzenie modelu na rynek, w Japonii auto nazywa się FunCargo. Początkowo silniki benzynowe 1.3 i 1.5.
2002: Początek sprzedaży aut z silnikiem wysokoprężnym D4-D.
2003: Delikatny lifting nadwozia.
2005: Zakończenie sprzedaży w Europie. Przez pewien czas auto jest jeszcze sprzedawane w krajach Oceanii i na Karaibach. Następcą na rodzimym rynku jest model Ractis.

Toyota Yaris Verso: typowe usterki i problemy

  • Problemy z łożyskami w skrzyniach biegów w autach intensywnie eksploatowanych.
  • Awarie głowic silnika (1.3 i 1.5) w samochodach wyposażonych w instalacje gazowe.
  • Skrzypienia dochodzące z tablicy przyrządów.
  • W egzemplarzach z początku produkcji zdarzało się, że hałasował układ rozrządu.
  • Porysowane plastiki wnętrza.

Toyota Yaris Verso: plusy

  • Bardzo pojemne wnętrze, dużo schowków.
  • Ponadprzeciętna niezawodność.
  • Przemyślany system składania tylnych foteli.


Toyota Yaris Verso: minusy

  • Mało aut pochodzących z polskich salonów sprzedaży.
  • Średniej jakości materiały wykończeniowe.
  • Drogie części oryginalne.

Dane techniczne: Toyota Yaris Verso (2000-2005)

Wersja1.3 VVT-i1.5 VVT-i1.4 D4-D
Silnikbenzynowybenzynowyturbodiesel
Pojemność skokowa1299 cm31497 cm31364 cm3
Układ cylindrów/zaworyR4/16R4/16R4/8
Moc maksymalna86 KM105 KM75KM
Maksymalny moment obrotowy122 Nm143 Nm170 Nm
Osiągi     
Prędkość maksymalna165 km/h175 km/h160 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h12,7 s10,7 s9,7 s
Średnie zużycie paliwa w l/100 km6,57,54,9

Tekst i zdjęcia: Rafał Andrzejewski

Toyota Prius+ Prestige - TEST

Toyota Yaris 100 Dynamic - TEST

Artykuł pochodzi z kategorii: Opinie o samochodach używanych

Zobacz również

  • Porównanie samochodów używanych: Citroen C4 II, Fiat Bravo, Opel Astra IV

    Te trzy używane kompakty w cenie 25-30 tys. zł trzymają wyrównany, wysoki poziom. O ewentualnej przewadze decydują tylko szczegóły. więcej