Używane Porsche 911 (964, 993, 996)

Piątek, 12 kwietnia 2013 (12:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Chyba nie ma takiego kierowcy, który nie marzyłby o kupnie Porsche 911. Prezentujemy zalety i wady trzech generacji tego modelu.

Zdjęcie

Chcąc kupić Porsche 911 trzeba liczyć się z dużymi kosztami. I to nie tylko na zakup auta. /Motor
Chcąc kupić Porsche 911 trzeba liczyć się z dużymi kosztami. I to nie tylko na zakup auta.
/Motor

Wartość używanego samochodu z każdym rokiem spada. Od tej zasady są jednak wyjątki. Należy do nich Porsche 911.

Dwie starsze z generacji przedstawionych w tym materiale wydają się przeczyć regułom obowiązującym wśród używanych aut. Zamiast z każdym rokiem tracić kilka czy kilkanaście proc. z wartości w najgorszym razie kosztują wciąż tyle samo. Zadbane egzemplarze zaś... zyskują na wartości. I to całkiem sporo.

Reklama

Zdjęcie

Porsche 911 (964): tradycyjnie – pięć okrągłych wskaźników i stacyjka po lewej stronie kierownicy. Airbagi pojawiły się w 1991 roku.
/Motor

Jak to możliwe? Wbrew pozorom wytłumaczenie jest dość proste. Obu tych modeli wyprodukowano stosunkowo niewiele - od 1989 do 1998 roku łącznie nieco ponad 130 tys. egzemplarzy. Czyli mniej niż samego tylko modelu 996 we wszystkich odmianach. Inny powód to system chłodzenia silnika. Porsche o oznaczeniu 964 i 993 miały jednostki napędowe chłodzone powietrzem, dlatego są przez purystów uważane za ostatnie "prawdziwe" Porsche i poszukiwane na rynku wtórnym. W kwestii brzmienia z pewnością trudno się z tymi opiniami nie zgodzić. Rezygnacja z powietrza jako czynnika chłodzącego nie była jednak spowodowana chęcią "uciszenia" silników czy lobby producentów chłodnic, a rosnącymi wymogami norm czystości spalin. Niejako "w nagrodę" wprowadzono cztery zawory na każdy
z cylindrów. Dzięki temu moc, mimo pojemności
3,4 litra, wzrosła do 300 KM (w 964 było to 250, w 993 272 lub 286 KM).

Zdjęcie

Porsche 911 (993): właściwie bez zmian w stosunku do modelu 964. Główna różnica to inna kierownica, z wygodniejszym klaksonem.
/Motor

Mimo to model 996 wciąż traci na wartości. W efekcie można go dziś kupić w całkiem niezłej kondycji i niedużym przebiegiem taniej niż dwie poprzednie generacje. Inna sprawa, że takie samochody nie zmieniają właściciela błyskawicznie. Trzeba być miłośnikiem marki z Zuffenhausen, by na nastoletni samochód wydać ok. 100 tys. zł (a często więcej). Z drugiej strony - zadbane auta potrafią się sprzedać bardzo szybko. Pod warunkiem, że mają rozsądnie skalkulowaną cenę.

Korozja? A co to takiego?

Ponieważ od 1981 roku wszystkie Porsche 911 mają ocynkowane nadwozia problem korozji w przypadku tego modelu właściwie nie istnieje. A jeśli jest inaczej, na 99 proc. świadczy to o wypadkowej przeszłości samochodu. Wyjątkiem
w modelach 964 i 993 są okolice przedniej i tylnej
szyby - pod uszczelkami i tuż obok nich punkty korozji są właściwie normalne.

Zdjęcie

Porsche 911 (996): w wersji ze skrzynią Tiptronic przełożenia można zmieniać dźwignią lub manetkami na trójramiennej kierownicy.
/Motor

Korozja w innych miejscach oznacza jedno - należy do takiego auta podchodzić ze zwiększoną ostrożnością. W "911" nadwozie jest bardzo ważne (przedni błotnik kosztuje ok. 5000 zł), ale na o wiele większe koszty można się narazić, gdy przyjdzie nam remontować silnik.

Po pierwsze - wcale nie tak łatwo znaleźć specjalistę, który się takiego zadania podejmie. Po drugie - koszty są szokujące. Oryginalny zestaw naprawczy (cylindry i tłoki) to niemal 20 tys. zł. Niewiele mniej kosztuje wał korbowy z panewkami. Na pocieszenie - takie wydatki czekają tylko największych pechowców. Nierzadko zdarza się bowiem, że silniki 911 wytrzymują bez remontu nawet 600 tys. km i więcej. Trwałość napędzanego łańcuchem rozrządu jest szacowana na mniej więcej milion kilometrów.

Bardzo trwałe jest także zawieszenie. Ale jeśli już przyjdzie nam wymieniać jakieś elementy - nie będzie tanio. Przednie wahacze kosztują ok. 1600 zł, tylne nawet ok. 5000 zł. Półosie to koszt ok. 2400 zł.

Wracając do nadwozia - najpopularniejsza wersja to coupe, ale produkowano także kabriolety i odmianę Targa. Ta ostatnia w modelu 964 miała po raz ostatni wyjmowaną środkową część dachu (w późniejszych odmianach - 993 i 996 nazwę Targa nosiły modele z dużym, odsuwanym szklanym dachem). I właśnie ta zdejmowana część dachu, choć trudno odmówić jej uroku, może być źródłem problemów. Wcale nierzadko zdarzały się przecieki spowodowane uszkodzeniami uszczelek (ich koszt to kilkaset złotych).

Na cztery łapy

Model 964 był pierwszym Porsche (nie licząc supersportowego 959), które można było kupić z napędem na cztery koła. Takie auto nosiło nazwę Carrera 4. Choć nie brak purystów, którzy są zdania, że Porsche powinno mieć napęd na tylną oś to rozwiązanie zyskało sporo zwolenników. Choćby dlatego, że pozwala bez większych obaw jeździć samochodem także zimą (odmiany 964 i 993 były wyposażone seryjnie w ABS, ale o ESP nie ma mowy). W wymienionych modelach napęd na cztery koła był nierozerwalnie związany z... manualną skrzynią biegów. Tylnonapędowe Carrery 2 mogły być wyposażone w skrzynię automatyczną Tiptronic. Choć wymagała ona dopłaty, dziś samochody w nią wyposażone są z reguły tańsze od "manuali". Ceny aut z napędem na jedną i dwie osie są zbliżone. Warto wiedzieć, że czteronapędowe auta są wyraźnie cięższe od tylnonapędowych, a to oznacza nie tylko gorsze osiągi, ale i wyższe zużycie paliwa.

W modelu 993 napęd na cztery koła znacznie udoskonalono w porównaniu do modelu 964, przez co auto zachowuje się bardziej przewidywalnie. Inną, równie istotną zmianą było wprowadzenie sześciostopniowej manualnej skrzyni biegów i aluminiowych elementów zawieszenia.

Porsche 911 (964, 993, 996)

liczba zdjęć: 20

Niezawodne jak... Porsche

Porsche 911 należy do samochodów ponadprzeciętnie trwałych. Nawet pierwsze chłodzone cieczą auta, model 996, mimo nieco gorszej opinii niż poprzednie wersje, należy do najmniej awaryjnych samochodów. Także wcześniejsze modele zawsze plasowały się w czołówce rankingów niezawodności.

Mechanicy, którzy zajmują się obsługą Porsche 911 są zgodni - zdecydowana większość awarii i usterek bierze się z niewłaściwej obsługi. Lekceważąc pierwsze objawy można łatwo doprowadzić do znacznie poważniejszej (pod względem skutków i kosztów) awarii.

Porsche 911 zdecydowanie nie lubią nadmiaru oleju. Za duża jego ilość może doprowadzić do wycieków. W modelu 996 z manualną skrzynią biegów kierowca z nadmiarem fantazji może "przekręcić" silnik, czyli przy redukcji biegu doprowadzić do zbyt wysokich obrotów. A stąd już prosta droga do problemów.

Słone ceny w ASO

Wizyty w ASO, nawet te związane tylko z przeglądami, potrafią być kosztowne. Zwłaszcza w przypadku modelu 964 rachunek za tzw. przegląd (co rok lub 20 tys. km) może spowodować ból głowy. Sama robocizna kosztuje ok. 3000 zł. Wysoka cena to efekt trudnego dostępu do silnika, a podczas przeglądu regulowane są luzy zaworowe. W modelach 993 przegląd jest tańszy (ok. 3200 zł), a wycieki oleju z silnika (typowa przypadłość Porsche chłodzonych powietrzem) można usunąć bez konieczności wyjmowania silnika. Na tle starszych braci cena przeglądu w 911 996 jest promocyjna (ok. 2100 zł).

Niestety, dla właścicieli modelu 964 mamy kolejne złe wieści. Według przedstawicieli Porsche w naszym kraju nie ma szans na obniżki stawek w ASO, bo za mało tych samochodów przyjeżdża na obsługę do autoryzowanej sieci. A może jest odwrotnie - przyjeżdża niewiele, bo ceny napraw i obsługi są za wysokie?

Niestety, nie ma zbyt wielu warsztatów, które chcą się podejmować naprawy Porsche. Nieliczne, które są, mają tak wielu klientów, że czas naprawy potrafi sięgnąć... kilku miesięcy. Za to ich ceny będą z pewnością dużo niższe niż w ASO. Nie polecamy samodzielnych napraw, chyba że ktoś dysponuje poważnym zapleczem warsztatowym i solidnym doświadczeniem. Najlepiej w naprawach Porsche.

Turbo, RS, GT2, GT3

Porsche Cayenne GTS - test

GTS to 420-konna, najmocniejsza wersja Cayenne z wolnossącym silnikiem. Więcej koni dają tylko Turbo i Turbo S, ale to GTS aż kipi sportowym charakterem. czytaj więcej

Wszystkie trzy prezentowane modele występowały także w wersjach turbodoładowanych. Jak łatwo się domyślić, podaż używanych egzemplarzy jest bardzo mała. Jest to ściśle związane z liczbą wyprodukowanych samochodów. Porsche w latach 1990-1998 wyprodukowało zaledwie 11 tys. 911 Turbo. Dziś cena tych aut jest średnio o połowę wyższa od modeli wolnossących, a najrzadsze odmiany (964 3.6 Turbo czy 993 Turbo S) mogą kosztować kilkaset tys. zł.

Poza wersjami doładowanymi powstały także odmiany GT2 (model 993 i 996) i GT3 (996). Obie są dziś bardzo cenione, ale koszty ich serwisowania (podobnie jak odmian Turbo) są o wiele wyższe niż wersji wolnossących.

Swoich zagorzałych zwolenników mają też wersje RS (964 i 993), odchudzone i wzmocnione
w stosunku do pierwowzorów. Tych aut powstało łącznie 3296 sztuk.

Porsche 911 (964, 993, 996) - podsumowanie

Już zakup używanego Porsche 911 jest sporym wydatkiem. Ale - jeśli trafimy pechowo - może się to okazać dopiero początkiem inwestycji. Dlatego zdecydowanie polecamy gruntowny przegląd auta przed zakupem, w autoryzowanej stacji obsługi lub wyspecjalizowanym w naprawach Porsche warsztacie (niestety, nie jest ich w naszym kraju zbyt wiele). Atutem przy poszukiwaniach jest historia serwisowa, choć w modelach 964 i 993 nie tak łatwo o książkę przeglądów.

Porsche 911 (964, 993, 996): historia modelu

1989: prezentacja modelu 911 (964). Początkowo auto produkowano tylko z napędem na cztery koła. Później pojawiła się odmiana tylnonapędowa, Carrera 2, oferowana także z automatyczną skrzynią biegów Tiptronic. W 1991 roku pojawiły się nowe lusterka (tzw. Cup) i 17-calowe aluminiowe felgi (wcześniej seryjnie montowano o cal mniejsze).
1993: zmiana modelu, debiutuje Porsche 911 (993). Kształt nadwozia zmienił się w porównaniu z 964 nieznacznie, jeszcze mniejsze różnice zaszły we wnętrzu.
1997: na rynek wchodzi model 996. Pierwsze Porsche 911 chłodzone cieczą. Źródłem napędu jest 3,4-litrowy wolnossący silnik o mocy 300 KM. Do wyboru są odmiany coupe, cabrio i targa (ta ostatnia, podobnie jak w modelu 993, z dużym, odsuwanym szklanym dachem).
2002: modernizacja - zmieniono m.in. przednie reflektory, silnik ma teraz pojemność 3,6 litra. Moc wzrosła do 320 KM.
2005: debiutuje następca modelu 911 (996) - oznaczenie 997.

Porsche 911 – fabryczny kod 964 (1989-1994)

Zdjęcie

Linia nadwozia właściwie niezmieniona od 1963 roku. /Motor
Linia nadwozia właściwie niezmieniona od 1963 roku.
/Motor

Porsche 911 (964): typowe usterki i problemy

Wycieki oleju z silnika, skrzyni biegów i chłodnicy oleju, awarie dwumasowego koła zamachowego, usterki układu zapłonowego, nietrwałe sprzęgło. Zdarzają się także usterki systemu nawiewu i chłodzenia silnika. W autach z napędem na cztery koła problemy może sprawiać także ABS.

Zdjęcie

Porsche 911 (964): pierwszy w historii modelu 911 samochód dostępny z napędem na cztery koła. /Motor
Porsche 911 (964): pierwszy w historii modelu 911 samochód dostępny z napędem na cztery koła.
/Motor

Porsche 911 (964): w skrócie

Z prezentowanych trzech generacji to auto produkowane w latach 1989-1994 jest najdroższe w eksploatacji i serwisowaniu. Ceny dobrze utrzymanych egzemplarzy systematycznie rosną. Auta z nadwoziem coupe cieszą się większym wzięciem niż kabriolety czy targi.

Porsche 911 – fabryczny kod 993 (1993-1998)

Zdjęcie

Technicznie model 993 jest bardzo zbliżony do 964. /Motor
Technicznie model 993 jest bardzo zbliżony do 964.
/Motor

Porsche 911 (993): typowe usterki i problemy

System ogrzewania i klimatyzacji lubi sprawiać niespodzianki (na szczęście usterki łatwo zlokalizować przez złącze diagnostyczne). Źródłem problemów mogą być także airbagi (Porsche wymieniało sterowniki na te z modelu 996). Wycieki oleju z silnika można łatwo usunąć bez konieczności jego demontażu.

Zdjęcie

Porsche 911 (993): ostatnie chłodzone powietrzem Porsche 911 jest dziś cenionym klasykiem. /Motor
Porsche 911 (993): ostatnie chłodzone powietrzem Porsche 911 jest dziś cenionym klasykiem.
/Motor

Porsche 911 (993): w skrócie

Ostatnie chłodzone powietrzem 911 jest poszukiwanym klasykiem. To najlepsza inwestycja z prezentowanej trójki (ceny zadbanych egzemplarzy wciąż rosną). Niewielka podaż na rynku wtórnym. Ceny dobrze utrzymanych aut są często wywindowane na przesadnie wysoki poziom.

Porsche 911 – fabryczny kod 996 (1997-2005)

Zdjęcie

Pierwsza generacja 911 z silnikiem chłodzonym cieczą. /Motor
Pierwsza generacja 911 z silnikiem chłodzonym cieczą.
/Motor

Porsche 911 (996): typowe usterki i problemy

Kłopoty sprawia układ chłodzenia (producent nie przewiduje wymiany płynu chłodniczego), zdarzają się problemy z wyciekami oleju (głównie w silniku 3.4). Szwankuje zwłaszcza uszczelka wału korbowego od strony skrzyni biegów. Problem usunięto pod koniec produkcji.

Zdjęcie

Porsche 911 (996): spora liczba wyprodukowanych aut powoduje, że ceny modelu 996 są niskie. /Motor
Porsche 911 (996): spora liczba wyprodukowanych aut powoduje, że ceny modelu 996 są niskie.
/Motor

Porsche 911 (996): w skrócie

Wyższy komfort jazdy niż w dwóch starszych generacjach, zdecydowanie niższe koszty serwisowania i części zamiennych. Wysoka utrata wartości, głównie egzemplarzy sprzed modernizacji, z silnikiem 3.4. Na rynku jest spory wybór aut, część z nich pochodzi z polskiej sieci.

Porsche 911 (964, 993, 996): dane techniczne

Dane techniczne: Porsche 911 (964, 993, 996)

 964993996
Silnikbenzynowybenzynowybenzynowy
Pojemność skokowa3600 cm33600 cm33387 cm3
Układ cylindrów/zaworyB6/12B6/12B6/24
Moc maksymalna250 KM286 KM300 KM
Maks. moment obrotowy310 Nm340 Nm350 Nm
Pojemność bagażnika90 l125 l130 l
Wymiar (dł./szer./wys.)425/165/131 cm425/165/131 cm443/177/130 cm
Rozstaw osi227 cm227 cm235 cm
Osiągi
Prędkość maksymalna260 km/h275 km/h280 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h5,7 s5,4 s5,2 s
Średnie zużycie paliwa w l/100 km12,812,411,8

Dane eksploatacyjne: Porsche 911 (964, 993, 996)

Dane eksploatacyjne: Porsche 911 (964, 993, 996)

 964993996
Interwał wymiany rozrządułańcuchłańcuchłańcuch
Interwał wymiany oleju20 tys. km20 tys. km20 tys. km
Pojemność układu smarowania11,5 l11,5 l10,25 l
Pojemność układu chłodzenia--9,5 l
Ilość płynu hamulcowego (DOT 4)1,6 l1,6 l1,0 l
Ilość oleju w skrzyni biegów3,6 l3,6 l2,7 l
Interwał wymiany oleju w skrzyni80 tys. km80 tys. km160 tys. km

Porsche 911 (964, 993, 996): cechy identyfikacyjne

Zdjęcie

Porsche 911 (964, 993, 996): cechy identyfikacyjne /Motor
Porsche 911 (964, 993, 996): cechy identyfikacyjne
/Motor

Tekst: Witold Blady, zdjęcia: Robert Brykała

Porsche 911 Carrera S PDK - TEST

Porsche Boxster i 911 Cabriolet - PORÓWNANIE

Artykuł pochodzi z kategorii: Opinie o samochodach używanych

Zobacz również