Używane Renault Espace IV (2002-)

Wtorek, 24 kwietnia 2012 (14:32)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Od premiery tego samochodu minęło już 10 lat, ale wciąż pozostaje jedną z najlepszych propozycji w swoim segmencie. Niestety nie wszystkie jego wersje warte są polecenia.

Zdjęcie

Największe zalety francuskiego vana to jakość nadwozia i funkcjonalność wnętrza. Słabą stroną okazuje się kapryśna elektronika. /Motor
Największe zalety francuskiego vana to jakość nadwozia i funkcjonalność wnętrza. Słabą stroną okazuje się kapryśna elektronika.
/Motor

Czwarta generacja Espace jest pierwszą zbudowaną w całości przez firmę Renault. Trzy poprzednie miały na masce charakterystyczne romboidalne logo, ale były dziełem firmy nadwoziowej Matra.

Nadwozie, wnętrze
Nadwozie i wnętrze to najmocniejsze punkty francuskiego samochodu. Szerokie (tradycyjne już dla tego modelu) wykorzystanie tworzyw sztucznych oraz stopów lekkich do wykonania zewnętrznych elementów nadwozia sprawia, że auto praktycznie nie rdzewieje. Zaawansowany, niewidoczny z zewnątrz, stalowy szkielet jest natomiast wytrzymałą klatką, która skutecznie chroni pasażerów. W testach Euro NCAP auto jako pierwsze w swojej klasie zdobyło pięć gwiazdek. Samochód występuje w dwóch wersjach karoserii: podstawowej oraz wydłużonej Grand, która gwarantuje jeszcze wygodniejsze warunki podróżowania dla siedmiu osób.

Reklama

Zdjęcie

Deska rozdzielcza jest wykonana z miękkich materiałów, ale podczas jazdy skrzypi na nierównościach.
/Motor

W 2006 roku auto przeszło lifting. W jego ramach odświeżono stylizację nadwozia, wprowadzono system nawigacji i komunikacji Carminat z 7-calowym, monitorem, systemem Bluetooth i odtwarzaczem CD/MP3 oraz nowe diesle 2.0 dCi o mocy 150 i 175 KM.

Piętą Achillesową samochodu jest elektronika pokładowa. Przed zakupem należy sprawdzić działanie klimatyzacji (w zależności od wersji można trafić na ręczną lub automatyczną) oraz wszystkich przełączników. Niepokojące są wszelkie niegasnące kontrolki w kolorze pomarańczowym lub czerwonym. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że dotychczasowy użytkownik nie znalazł sposobu na rozwiązanie problemu lub naprawa okazała się wyjątkowo kosztowna.

Od stycznia 2008 roku Espace został objęty wydłużonym programem gwarancyjnym na 36 miesięcy lub 150 000 km, co sugeruje, że jest lepiej wykonany.

Zawieszenie
Zawieszenie prezentuje średni poziom trwałości (z pewnością nie gorszy niż u rywali). Plusem są niskie koszty ewentualnych napraw. Wiele elementów podwozia jest współzamiennych z Laguną II, stąd na rynku nie brakuje tanich zamienników.

Silniki
Największą popularnością cieszą się turbodiesle. Najtańszych 1.9 dCi oraz 2.2 dCi ze względu na ponadprzeciętną awaryjność nie możemy polecić. Z tych samych powodów odradzamy także wersję 3.0 dCi. Z czystym sumieniem można natomiast polecić wersję 2.0 dCi. To nowoczesny, trwały i oszczędny silnik. Osoba, która szuka zadbanego, taniego Espace powinna wziąć pod uwagę wersje benzynowe 2.0 oraz 2.0 Turbo. Oba silniki są trwałe i nieźle spisują się po założeniu instalacji LPG. Klasą samą dla siebie jest sześciocylindrowa wersja benzynowa, ale w jej przypadku nie można już mówić o niskich kosztach eksploatacji. Tu priorytetem są kultura pracy i doskonałe osiągi.

Historia modelu
1984: pierwsza generacja.
1991: druga generacja.
1997: trzecia generacja.
2002: czwarta, opisywana generacja.
2006: lifting, modernizacja detali nadwozia, wnętrza oraz gamy silnikowej (debiut jednostki 2.0 dCi).
2009: do diesli wprowadzane są filtry cząstek stałych (wersja 2.0 dCi spełnia normę Euro 5).

Typowe usterki i problemy

  • Awarie turbosprężarek w silnikach 1.9 dCi.
  • Szybko zużywają się zębate koła pośrednie w rozrządzie silnika 2.2 dCi.
  • Ryzyko obrócenia się panewek we wszystkich turbodieslach 1.9 dCi i 2.2 dCi na skutek spadku ciśnienia oleju.
  • Nagminnie wypalają się tłoki w silnikach wysokoprężnych 3.0 dCi (przyczyną jest bagatelizowane zużycie wtryskiwaczy).

Podsumowanie
Kupując używane Renault Espace, nie wolno oszczędzać. Godne uwagi wydają się egzemplarze młodsze, po liftingu, najlepiej z wysokoprężnym silnikiem 2.0 dCi lub benzynowymi 2.0 oraz 2.0 T. W ogólnym rozrachunku zalety tego auta przeważają nad wadami. Jako jeden z nielicznych francuskich modeli cieszy się on niesłabnącym zainteresowaniem na rynku wtórnym.

Jacek Ambrozik

Artykuł pochodzi z kategorii: Opinie o samochodach używanych

Zobacz również