Używane Renault Megane III (2008-)

Sobota, 14 czerwca 2014 (11:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Megane III w niczym nie ustępuje rywalom. Dzięki stereotypom ma jednak duży spadek wartości i można go okazyjnie tanio kupić.

Zdjęcie

Na zdjęciu wersja Dynamique z dwulitrowym dieslem pod maską. To rzadki model. Takie auto z rocznika 2010 kosztuje ok. 37 tys. zł. /Motor
Na zdjęciu wersja Dynamique z dwulitrowym dieslem pod maską. To rzadki model. Takie auto z rocznika 2010 kosztuje ok. 37 tys. zł.
/Motor

Zdania na temat używanego Renault Megane III są podzielone. Najczęściej narzekają jednak tylko ci, którzy kupili ten samochód bez dokumentacji przebiegu, z cofniętym licznikiem.

Nie koroduje, ale...

Reklama

Renault od końca lat dziewięćdziesiątych skutecznie buduje wizerunek swoich samochodów jako modeli bezpiecznych i dobrze zabezpieczonych przed korozją. Trzecia generacja Megane jest pod tym względem samochodem dopracowanym, ale nie idealnym. Po stronie zalet należy wpisać doskonały wynik w testach zderzeniowych. Eksperci mieli zastrzeżenia jedynie do sposobu amortyzacji zderzeń z udziałem pieszych. W razie kontaktu z obłym - wydawałoby się - przodem samochodu są oni narażeni na uszkodzenia nóg oraz głowy.

Samochód nie rdzewieje. Niestety, na jego powłoce lakierniczej mogą pojawiać się usterki natury estetycznej. Niewielkich pęcherzy należy szukać w okolicy progów (głównie pod tylnymi drzwiami). Zdarzają się także ubytki lakieru na masce. Użytkownicy narzekają ponadto, że lakier jest bardzo podatny na zarysowania.

Zdjęcie

Materiały wykończeniowe i wyposażenie bez zarzutu. Szkoda, że czasem coś skrzypi. Karta zastępująca kluczyk jest seryjna we wszystkich wersjach za wyjątkiem odmiany Generation.
/Motor

Przed zakupem warto dokładnie obejrzeć szybę przednią. W niektórych egzemplarzach samoistnie pęka, ale nie jest to nagminne. Wymiana szyby w modelach z czujnikiem deszczu kosztuje w ASO ok. 1900 zł, w serwisach niezależnych - niespełna 800 zł.

Wnętrze

Wnętrze modelu jest wykonane starannie, ale użyte materiały są delikatne i wrażliwe na brutalną eksploatację. Użytkownicy narzekają na szybkie zużycie tworzywa lub skóry na kierownicy - w samochodach flotowych pojawia się już po 80 tys. km. Irytujące jest także skrzypienie tapicerek. Przypadki usterek instalacji elektrycznej (m.in. czytnika karty) zdarzają się, ale znacznie rzadziej niż w poprzedniej generacji modelu.

Zdecydowana większość Renault Megane jest doskonale wyposażona. Wszystkie modele mają klimatyzację i elektrycznie sterowane szyby w drzwiach przednich. Najbardziej popularne poziomy wyposażenia nazywają się kolejno: Generation, Authentique, Expression, Dynamique i Privilege. Pierwszy z wymienionych - Generation - powstał z myślą o odbiorcach flotowych. W przeciwieństwie do pozostałych wersji (poza sportowymi) ma analogowy prędkościomierz i tradycyjny kluczyk zamiast karty. Z zewnątrz można go łatwo rozpoznać dzięki czarnym klamkom i czarnym obudowom lusterek zewnętrznych (Authentique ma już obudowy lusterek w kolorze nadwozia). Osobom poszukującym auta na rynku wtórnym polecamy odmiany Privilege (komfortowa, z seryjnym dostępem bezkluczykowym, najczęściej ze skórzaną tapicerką), Dynamique (sportowa) i Bose Edition (ze sprzętem audio firmy Bose). Atrakcyjnym kąskiem są także serie limitowane, m.in. Tech Run (z nawigacją TomTom) czy modele sportowe (edycja GT Robert Kubica).

Zawieszenie

Podwozie Megane jest delikatne, ale tanie w naprawach. Z przodu producent zastosował układ McPhersona. Z tyłu wszystkie wersje mają belkę skrętną. Typowe usterki to zużycie silentbloków wahaczy oraz łączników stabilizatora. Problemy z łożyskami kolumn McPhersona, nagminnie występujące w poprzedniej generacji modelu, tu zdarzają się znacznie rzadziej.

Zawieszenie tylne jest dosyć trwałe. Niespodziankę mogą natomiast sprawić koszty tylnych tarcz hamulcowych - są zintegrowane z łożyskami, stąd na wymianę trzeba przygotować ok. 600 zł.

Silniki

Renault Modus dzieli większość rozwiązań z Clio III. Jest jednak od niego bardziej praktyczny. Przestał być produkowany, ponieważ moda na mikrovany przeminęła. czytaj więcej

Najbezpieczniejszym wyborem jest stara, sprawdzona jednostka benzynowa 1.6 16V. Pomijając typowe dla niej zużycie koła zmiennych faz rozrządu (mechanicy zalecają jego profilaktyczną wymianę razem z paskiem rozrządu), okazuje się propozycją trwałą i tanią w obsłudze. W ostateczności toleruje przystosowanie do instalacji LPG.

Z roku na rok zwiększa się zainteresowanie silnikiem 1.4 TCe. Ta turbodoładowana jednostka nie sprawia zbyt wielu problemów, jest zaskakująco elastyczna, ale ma jedną wadę - jeśli ktoś ma ciężką nogę - zużywa ponad 11 l benzyny na 100 km. Podczas łagodnej eksploatacji mieści się w przedziale od 5,5 do 8 l/100 km.

Odradzamy wersję dwulitrową - była konfigurowana wyłącznie z bezstopniową skrzynią CVT, która obniża przyjemność z jazdy, a po przebiegu 200 tys. km zaczyna generować koszty.

Cytat

Polecamy dwa silniki: 1.6 16V oraz 2.0 dCi. Popularny, bardzo oszczędny 1.5 dCi jest awaryjny

Zdecydowana większość ogłoszeń dotyczy sprzedaży diesli. Najbardziej popularną jednostką w gamie jest silnik 1.5 dCi (90-110 KM). Wyróżnia się bardzo niskim zużyciem paliwa i niezłymi osiągami, ale nie grzeszy trwałością. Nie brakuje użytkowników, którzy przejechali już ponad 200 tys. km i nie narzekają, ale można spotkać też takich, którzy po przebiegu 150 tys. km z powodu zatarcia panewek musieli już wymieniać silnik.

Sporo ogłoszeń dotyczy używanych wersji 1.9 dCi. W tym przypadku wiele zależy od stanu technicznego danego egzemplarza i od tego, jak często był w nim wymieniany olej. Jeśli co 30 tys. km, również należy się liczyć z możliwością wystąpienia usterek panewek. Jeśli co 15 tys. km - można się tą jednostką interesować.

Renault Megane III (2008-)

liczba zdjęć: 12

Najlepszą propozycją w gamie jest dwulitrowy diesel 2.0 dCi. W przeciwieństwie do obu poprzednich, ma łańcuch rozrządu i jak na razie cieszy się doskonałą opinią.

Renault Megane III (2008-) - podsumowanie

Przyznajemy cztery gwiazdki, co oznacza, że polecamy ten model. Jeśli ktoś narzeka na braki w jakości wykończenia - powinien pamiętać, że auto nie kosztuje tyle, ile np. Honda Civic. Bezzasadne jest także odejmowanie punktów za awaryjny silnik 1.5 dCi - w palecie są propozycje alternatywne.

3d (Coupe)

Zdjęcie

Wymiary: długość: 431 cm, szerokość: 181 cm, wysokość: 142 cm, rozstaw osi: 264 cm, pojemność bagażnika: 375-1025 l. /Motor
Wymiary: długość: 431 cm, szerokość: 181 cm, wysokość: 142 cm, rozstaw osi: 264 cm, pojemność bagażnika: 375-1025 l.
/Motor

5d

Zdjęcie

Wymiary: długość: 430 cm, szerokość: 181 cm, wysokość: 147 cm, rozstaw osi: 264 cm, pojemność bagażnika: 405-1160 l. /Motor
Wymiary: długość: 430 cm, szerokość: 181 cm, wysokość: 147 cm, rozstaw osi: 264 cm, pojemność bagażnika: 405-1160 l.
/Motor

4d (Fluence)

Zdjęcie

Wymiary: długość: 462 cm, szerokość: 181 cm, wysokość: 148 cm, rozstaw osi: 270 cm, pojemność bagażnika: 530 l. /Motor
Wymiary: długość: 462 cm, szerokość: 181 cm, wysokość: 148 cm, rozstaw osi: 270 cm, pojemność bagażnika: 530 l.
/Motor

Kombi (Grandtour)

Zdjęcie

Wymiary: długość: 456 cm, szerokość: 181 cm, wysokość: 153 cm, rozstaw osi: 270 cm, pojemność bagażnika: 486-1600 l. /Motor
Wymiary: długość: 456 cm, szerokość: 181 cm, wysokość: 153 cm, rozstaw osi: 270 cm, pojemność bagażnika: 486-1600 l.
/Motor

CC

Zdjęcie

Wymiary: długość: 449 cm, szerokość: 181 cm, wysokość: 143 cm, rozstaw osi: 264 cm, pojemność bagażnika: 210-415 l. /Motor
Wymiary: długość: 449 cm, szerokość: 181 cm, wysokość: 143 cm, rozstaw osi: 264 cm, pojemność bagażnika: 210-415 l.
/Motor

GT

Zdjęcie

GT to specjalna, sportowa wersja wyposażenia. Występuje zarówno z silnikami benzynowymi, jak też z dieslami, ale tylko tymi mocniejszymi. Dostępna także w odmianie kombi. Za taki samochód jak na górnym zdjęciu z silnikiem wysokoprężnym 2.0 dCi o mocy 160 KM z 2011 r. trzeba zapłacić ok. 45 tys. zł. /Motor
GT to specjalna, sportowa wersja wyposażenia. Występuje zarówno z silnikami benzynowymi, jak też z dieslami, ale tylko tymi mocniejszymi. Dostępna także w odmianie kombi. Za taki samochód jak na górnym zdjęciu z silnikiem wysokoprężnym 2.0 dCi o mocy 160 KM z 2011 r. trzeba zapłacić ok. 45 tys. zł.
/Motor

Zdjęcie

Coś za coś: piękne nadwozie, ale ciasny bagażnik (375-1025 l). /Motor
Coś za coś: piękne nadwozie, ale ciasny bagażnik (375-1025 l).
/Motor

RS

Zdjęcie

Renault Megane RS ma aluminiowe zawieszenie przednie, dwulitrowy, turbodoładowany silnik o mocy 250 KM i momencie 340 Nm. W Polskich ogłoszeniach nie znaleźliśmy ani jednego egzemplarza. W Niemczech ceny od 60 tys. zł. Limitowana wersja Trophy jest jeszcze mocniejsza – ma 265 KM i 360 Nm. /Motor
Renault Megane RS ma aluminiowe zawieszenie przednie, dwulitrowy, turbodoładowany silnik o mocy 250 KM i momencie 340 Nm. W Polskich ogłoszeniach nie znaleźliśmy ani jednego egzemplarza. W Niemczech ceny od 60 tys. zł. Limitowana wersja Trophy jest jeszcze mocniejsza – ma 265 KM i 360 Nm.
/Motor

Zdjęcie

Wnętrze wersji RS zdobi oryginalny, żółty obrotomierz. /Motor
Wnętrze wersji RS zdobi oryginalny, żółty obrotomierz.
/Motor

Renault Megane III: historia modelu
2008: prezentacja modelu, początkowo tylko w wersjach 3d (coupe) i 5d.
2009: do gamy dołączają wersje kombi (Grandtour) oraz sedan (to tak naprawdę Samsung SM3 - ma inny przód i jest oferowany pod nazwą Fluence), debiutuje także wersja 1.4 TCe.
2012: modernizacja, silniki 1.2 TCe, 2.0 TCe, 1.6 dCi.
2014: ostatni lifting.

Renault Megane III: wyposażenie
Po tym łatwo rozpoznasz poziomy wyposażenia Megane III: Generation (czarne klamki, czarne obudowy lusterek), Authentique (czarne klamki, lusterka w kolorze nadwozia, karta Renault, tylna kanapa składana w układzie 1/3 - 2/3) Expression (zewnętrzne klamki drzwi w kolorze nadwozia, światła przeciwmgłowe), Privilege (karta Hands Free), Dynamique (zewnętrzne klamki drzwi w kolorze aluminium).

Renault Megane III: typowe usterki

  • Przy nagłych zmianach temperatury pęka przednia szyba. To zimowy problem użytkowników, którzy mają ogrzewany garaż.
  • Szybko zużywają się silentbloki wahaczy przednich. Na szczęście ich wymiana jest bardzo tania.
  • Incydentalnie pojawiają się problemy z elektroniką pokładową.
  • W dieslach z początkowego okresu szwankują filtry cząstek stałych (nawet jeśli ktoś jeździ poza miastem).
  • Delikatny lakier. W starszych Megane jest porysowany.

Dane techniczne: Renault Megane III (2008-)

Wersja1.4T1.6 16V2.0 Aut1.5 dCi1.5 dCi1.9 dCi2.0 dCi
Silnikbenz.
turbo
benzynowybenzynowyt.dieselt.dieselt.dieselt.diesel
Pojemność skokowa1397 cm31598 cm31997 cm31461 cm31461 cm31870 cm31995 cm3
Układ cyl./zaworyR4/16R4/16R4/16R4/8R4/8R4/8R4/16
Moc maksymalna130 KM100 KM140 KM85 KM110 KM130 KM160 KM
Maks. moment obr.190 Nm148 Nm195 Nm200 Nm240 Nm300 Nm380 Nm
Osiągi    
Prędkość maksymalna200 km/h190 km/h195 km/h175 km/h190 km/h205 km/h215 km/h
Przysp. 0-100 km/h9,6 s10,9 s10,3 s12,9 s10,5 s9,5 s9,4 s
Średnie zużycie paliwa w l/100 km*6,66,77,64,54,65,16,7
*dane fabryczne

Tekst: Jacek Ambrozik, zdjęcia: archiwum

Renault Megane RS Red Bull Racing RB8 - TEST

Artykuł pochodzi z kategorii: Opinie o samochodach używanych

Zobacz również