Używane: Seat Alhambra, Citroen C8, Renault Espace

Poniedziałek, 23 czerwca 2014 (12:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Kilkoro dzieci, mnóstwo dobytku do przewożenia i... spory problem jak to wszystko zmieścić. Odpowiedzią są duże vany. A który z nich jest najlepszy?

Zdjęcie

Używane: Seat Alhambra, Citroen C8, Renault Espace /Motor

Wraz ze zbliżaniem się sezonu wakacyjnego, rośnie zainteresowanie minivanami w różnych rozmiarach. Te największe, 7-osobowe, kuszą przede wszystkim rodziny z co najmniej trójką potomstwa, ale chętnie są też wybierane przez osoby, które chcą często móc zabrać np. i swoje dzieci, i rodziców.

Nabywcy dużych vanów mają dość ograniczony wybór na rynku: wiele z propozycji przygotowano raczej pod gust klientów amerykańskich (Chrysler Voyager, Toyota Sienna), a europejscy producenci tego typu samochody traktowali nieco po macoszemu. Najpopularniejsze europejskie vany 7-osobowe to Renault Espace, "trojaczki" Seat Alhambra, Ford Galaxy i VW Sharan oraz tzw. Eurovan: Citroen C8, Fiat Ulysse, Peugeot 807 i Lancia Phedra. W naszym porównaniu "trojaczki" reprezentuje Seat, a grupę Eurovan - Citroen.

Reklama

Nie trzaskać drzwiami

W Stanach Zjednoczonych minivan bez przesuwnych drzwi nie sprzedałby się. W Europie nie było to aż tak ważne, bo ani w Renault, ani w Seacie takiego wyposażenia nie znajdziemy. Na rynku wtórnym to jednak poważna zaleta i tu na prowadzenie wysuwa się Citroen z dwiema parami drzwi przesuwanych w standardzie. Z pewnością dzięki nim łatwiej sadzać małe dzieci w fotelikach, nie ma też niebezpieczeństwa że większe dziecko otworzy na parkingu z impetem drzwi, uszkadzając inny pojazd. Są też wady: w prowadnicach zbiera się brud, z czasem drzwi otwierają się z coraz większym trudem, a jeśli do tego są elektrycznie sterowane (popularna opcja) - po prostu przestają działać.

Zdjęcie

W Alhambrze trudno się oprzeć wrażeniu że te wskaźniki i tę konsolę skądś znamy. Oczywiście z Passata B5! Niestety, plastiki często są już mocno porysowane.
/Motor

Citroen ma jeszcze jednego asa w rękawie: są wersje, które dostosowano do przewozu aż ośmiu osób. W trzecim rzędzie znajduje się wtedy pełnowymiarowa kanapa. Natomiast Alhambra i Espace często są oferowane do sprzedaży w wersji 5-osobowej, co nie znaczy, że w takiej opuściły fabrykę - po prostu dwa ostatnie fotele wymontowano i są wystawiane osobno. Do Espace potrafią one kosztować nawet po 1200 zł za sztukę. W szczególności dotyczy to foteli do wersji po liftingu (rok 2008 i późniejsze), ponieważ są inne niż do wcześniejszych egzemplarzy.

Cytat

Citroen gromi rywali obecnością drzwi przesuwnych. Są pożądane przez rodziny z małymi dziećmi

Renault wygrywa, jeśli chodzi o wielkość bagażnika przy pięciu fotelach: ma on aż 900 l, w Citroenie - 830, a w Seacie - ok. 700. Dodajmy, że to w każdym przypadku i tak wartości ogromne. Najwygodniej z tyłu siedzi się w Citroenie, bo u obydwu rywali tylne fotele zamontowano dość nisko nad podłogą i wysokie osoby muszą trzymać kolana pod brodą. Renault jest za to zdecydowanie najszersze, przy 197 cm o kilkanaście centymetrów pokonuje Seata i Citroena.

Seat Alhambra, Citroen C8, Renault Espace

liczba zdjęć: 22

Przeboje i katastrofy

Zdjęcie

Miało być nietypowo i jest: za kierownicą znajdują się tylko kontrolki i licznik kilometrów. W topowych wersjach pośrodku montowano jeszcze ekran nawigacji.
/Motor

Każdy z minivanów może pochwalić się szeroką gamą silników. W przypadku Citroena żadna z propozycji nie zasługuje na negatywną rekomendację. Trzeba tylko pamiętać, że 2.9 V6 zużywa dużo paliwa, a jego osiągi nie są lepsze niż diesla 2.2 HDi. Można natomiast "w ciemno" polecać silniki 2.0 - zarówno benzynowe, jak i diesle, pamiętając jednak, że te drugie zazwyczaj wyposażano w filtr cząstek stałych FAP.

W Seacie wybór jest prosty: jeśli ktoś nie jest zwolennikiem diesli, powinien wybrać 2.0 116 KM: silnik trwały, o nieskomplikowanej, 8-zaworowej konstrukcji. Aż prosi się o montaż gazu. Tej samej operacji nie polecamy w stosunku do 1.8 Turbo, który ma aż 20 zaworów i ewentualny koszt regeneracji głowicy "pożre" oszczędności poczynione dzięki jeździe na LPG.

Zdjęcie

Jednak Espace przebija wszystkich rywali pod względem niecodziennego designu. Zegary? Brak, jest tylko ekran. Klimatyzacją steruje się z boczka drzwiowego.
/Motor

Diesel? Oczywiście 1.9 TDI o mocy 130 KM z zasilaniem pompowtryskiwaczami. Nie tylko okazuje się znacznie mniej awaryjny od 140-konnego 2.0, ale też części do niego potrafią być dwukrotnie tańsze. Nie ma filtra cząstek stałych. Mechanicy znają ten silnik jak własną kieszeń.

Cztery diesle, jeden wybór

W Espace stosowano aż cztery różne silniki Diesla: 1.9, 2.0, 2.2 i 3.0 V6. Wszystkie realnie występują na rynku wtórnym. Problem w tym, że 3.0 nie ma sensu (duże spalanie, katastrofalny dostęp), a 1.9 i 2.2 są awaryjne i zdarzają się w nich nawet obrócenia panewek korbowodów. Pozostaje 2.0 dCi produkowany od 2006 r., z którym Espace potrafi być droższy nawet o 15% od egzemplarzy z innym silnikiem. Jednak praktyka wskazuje, że ten diesel pokonuje ok. 300 tys. km bez poważniejszych awarii.

Używane Renault Espace 2.0 dCi (2008)

Espace nie cieszy się najlepszą opinią na rynku. Właściciel nie ma powodu się tym przejmować: wybrał optymalną wersję i od 50 tys. km jeździ autem bez awarii. czytaj więcej

Doskonale sprawdzają się także benzynowe jednostki 2.0 i 2.0 Turbo - szczególnie ta ostatnia słynie z mocnego układu tłokowo-korbowego. W końcu podobny silnik napędza nawet... Megane RS.

Żaden z trzech vanów nie ma problemów z korozją. Zupełnie obce są one właścicielom Espace, którego poszycie wykonano z tworzyw sztucznych.

Liczebność oferty rynkowej wskazuje, że najłatwiej kupić Seata Alhambrę. Gdyby liczyć go wespół z bliźniaczym Sharanem, okazałoby się, że na jedno sprzedawane Espace przypadają trzy Alhambry/Sharany. A Eurovanów (Citroen, Peugeot) jest aż sześć razy mniej niż vanów z grupy VW/Seat. Niemiecko-hiszpański van potrafi być o 6-8 tys. zł droższy niż Citroen i Renault z tego samego rocznika.

Seat Alhambra (2000-2010)

Zdjęcie

WYMIARY: długość: 462 cm, szerokość: 181 cm, wysokość: 173 cm, rozstaw osi: 284 cm /Motor
WYMIARY: długość: 462 cm, szerokość: 181 cm, wysokość: 173 cm, rozstaw osi: 284 cm
/Motor

Za sprawą tradycyjnej deski rozdzielczej, nie ma tu zbyt wielu niestandardowych rozwiązań z dziedziny funkcjonalności. Na uwagę zasługuje wyjątkowo duży schowek nad konsolą oraz przemyślne, zamykane kieszenie w drzwiach, w których zmieszczą się dwie puszki. Na polskim rynku standardem Seata było 7 foteli, a VW Sharana można było kupić w luksusowej wersji "biznesowej" z układem foteli 2+2+2 (każdy oddzielnie regulowany).

Seat Alhambra: historia modelu
1995:
prezentacja bliźniaczych wobec Seata modeli: VW Sharan i Ford Galaxy.
1997: premiera Alhambry.
2000: istotny lifting.
2004: kolejny lifting, zmieniły się głównie tylne światła, w ofercie silnik 2.0 TDI.
2010: debiutuje Alhambra II z przesuwnymi drzwiami.

Seat Alhambra: typowe usterki

  • Pęknięcie głowicy, szybkie zużycie pompowtryskiwaczy, problemy z DPF-em - typowe przypadłości wersji 2.0 TDI.
  • Szybko zużywające się zawieszenie, zwłaszcza łączniki stabilizatora.
  • Usterki osprzętu w 1.9 TDI: przepływomierz, sterownik geometrii turbo
  • Popękana i powycierana tapicerka.

Dane techniczne: Seat Alhambra (2000-2010)

Wersja1.8 T2.01.9 TDI2.0 TDI
Silnikbenz. turbobenzynowyturbodieselturbodiesel
Pojemność skokowa1781 cm31984 cm31896 cm31968 cm3
Układ cyl./zaworyR4/20R4/8R4/8R4/16
Moc maksymalna150 KM/5200116 KM/5500130 KM/4000140 KM/4000
Maks. moment obr.220 Nm/2600170 Nm/1850310 Nm/1900320 Nm/1750
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna199 km/h177 km/h188 km/h192 km/h
Przysp. 0-100 km/h10,9 s15,2 s12,8 s12,2 s
Średnie zużycie paliwa w l/100 km*11,511,08,16,5

Citroen C8 (2002-)

Zdjęcie

WYMIARY: długość: 473 cm, szerokość: 185 cm, wysokość: 175 cm, rozstaw osi: 283 cm /Motor
WYMIARY: długość: 473 cm, szerokość: 185 cm, wysokość: 175 cm, rozstaw osi: 283 cm
/Motor

W Citroenie nie brakuje schowków i przemyślanych rozwiązań. Np. spod konsoli środkowej wysuwa się schowek na puszki, który dodatkowo jest chłodzony. W suficie umieszczono specjalne lusterko do obserwowania dzieci siedzących na tylnej kanapie. W bagażniku drobne przedmioty zabezpiecza siatka. W zależności od wersji wyposażenia stosowano różne wersje tablicy przyrządów: z trzema zegarami lub z dużym ekranem centralnym.

Citroen C8: historia modelu
2002:
premiera C8. Równocześnie debiutują: Peugeot 807, Fiat Ulysse i Lancia Phedra.
2006: wprowadzenie nowych i mocnych silników HDi o mocy 165 i 173 KM.
2008: lifting nadwozia.
2012: kolejny lifting. Los następcy jest nieznany.

Citroen C8: typowe usterki

  • Szybkie zużycie pompy wspomagania układu kierowniczego.
  • Rozwarstwione koło pasowe z tłumikiem drgań - przypadłość 2.0 HDi.
  • Uszkodzenia siłowników elektrycznie przesuwanych drzwi.
  • Nieszczelności w układzie doładowania.
  • Uszkodzenia panelu klimatyzacji.

Dane techniczne: Citroen C8 (2002-)

Wersja2.02.9 V62.0 HDi2.2 HDi
Silnikbenzynowybenzynowyturbodieselturbodiesel
Pojemność skokowa1997 cm32946 cm31997 cm32179 cm3
Układ cyl./zaworyR4/16V6/24R4/16R4/16
Moc maksymalna138 KM/6000208 KM/6000138 KM/4000173 KM/4000
Maks. moment obr.190 Nm/4100285 Nm/3750320 Nm/2000370 Nm/1500
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna185 km/h205 km/h190 km/h200 km/h
Przysp. 0-100 km/h12,2 s11,0 s11,4 s10,8 s
Średnie zużycie paliwa w l/100 km*9,111,57,17,2

Renault Espace (2003-)

Zdjęcie

WYMIARY: długość: 466 cm, szerokość: 197 cm, wysokość: 173 cm, rozstaw osi: 280 cm /Motor
WYMIARY: długość: 466 cm, szerokość: 197 cm, wysokość: 173 cm, rozstaw osi: 280 cm
/Motor

Największa szerokość i najwięcej schowków w kabinie. Znajdują się czasem w zaskakujących miejscach, np. po obu stronach centralnego ekranu ze wskaźnikami. Gigantyczny jest także schowek pośrodku w desce rozdzielczej. Szkoda tylko, że w samochodzie zabrakło zupełnie wnęki na koło zapasowe - podwieszono je pod samochodem na specjalnej windzie, która często się psuje. Espace jako jedyny z trzech rywali ma wersję wydłużoną.

Renault Espace: historia modelu
2002: premiera IV generacji Espace.
2003: oficjalne rozpoczęcie sprzedaży.
2006: lifting, wprowadzenie nowych diesli 2.0 i 3.0 dCi.
2010: kolejny lifting.
2015: przewidywany następca w formie crossovera.

Renault Espace: typowe usterki

  • Poważne uszkodzenia silników 1.9 dCi i 2.2 dCi - obrócenia panewek korbowodów, nietrwałe turbosprężarki, a w 2.2 - koła zębate w rozrządzie.
  • Przelewające wtryskiwacze w 3.0 dCi prowadzą do wypalenia tłoków.
  • Usterki karty uruchamiającej.
  • Uszkodzenia czujników ciśnienia w oponach.

Dane techniczne: Renault Espace (2003-)

Wersja2.01.9 dCi2.0 dCi3.0 dCi
Silnikbenzynowyturbodieselturbodieselturbodiesel
Pojemność skokowa1998 cm31870 cm31997 cm32958 cm3
Układ cyl./zaworyR4/16R4/8R4/16V6/24
Moc maksymalna136 KM/5500120 KM/4000150 KM/4000177 KM/4000
Maks. moment obr.191 Nm/3750270 Nm/2000340 Nm/2000350 Nm/1800
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna185 km/h180 km/h194 km/h205 km/h
Przysp. 0-100 km/h12,5 s13,2 s10,6 s10,9 s
Średnie zużycie paliwa w l/100 km*9,46,87,39,5

Popularne silniki

Zdjęcie

W Citroenie C8 najczęściej spotyka się diesla 2.0 HDi, a nieco rzadziej – 2.2. /Motor
W Citroenie C8 najczęściej spotyka się diesla 2.0 HDi, a nieco rzadziej – 2.2.
/Motor

Zdjęcie

Seat Alhambra: najpopularniejszy i najlepszy silnik to 1.9 TDI o mocy 130 KM. /Motor
Seat Alhambra: najpopularniejszy i najlepszy silnik to 1.9 TDI o mocy 130 KM.
/Motor

Zdjęcie

W Espace najczęściej występują diesle 1.9 dCi i 2.2 dCi (równa proporcja). /Motor
W Espace najczęściej występują diesle 1.9 dCi i 2.2 dCi (równa proporcja).
/Motor

Seat Alhambra, Citroen C8, Renault Espace - podsumowanie

Zdjęcie

Seat Alhambra, Citroen C8, Renault Espace - podsumowanie /Motor

Niewątpliwie zwycięzcą porównania trzeba ogłosić Citroena. Ma przesuwne drzwi, może przewozić do 8 osób, w jego ofercie silników nie znajdzie się żadnej jednoznacznie odradzanej jednostki. Do nietypowego wnętrza łatwo się przyzwyczaić. Drugie miejsce przyznajemy Seatowi za łatwość napraw, powszechność części i znakomite, mimo upływu lat, silniki 1.9 TDI. Nie jest jednak tak komfortowy jak francuscy rywale, a przy tym dość drogi. Espace ma tylko jeden udany silnik Diesla i to najczęściej w Renault zdarzają się usterki elektroniki. Stąd trzecie miejsce.


Tekst: Tymon Grabowski, zdjęcia: archiwum

Używany Citroen Berlingo II (2008-) - OPINIE

Używany Volkswagen Touran I (2003-2010) - OPINIE

Artykuł pochodzi z kategorii: Opinie o samochodach używanych

Zobacz również

  • Używany Volkswagen Jetta II (1984-1992)

    Golf w wersji sedan wyróżniał się własną nazwą (zwykle Jetta) i konserwatywnym charakterem. Dziś Jetta II generacji nabiera statusu klasyka. więcej