Używane: Toyota RAV4, Honda CR-V

Środa, 8 października 2014 (16:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Toyota RAV4 i Honda CR-V to pionierzy klasy małych SUV-ów. Ich wszechstronność sprawia, że mocno utrzymują cenę.

Zdjęcie

Używane: Toyota RAV4, Honda CR-V /Motor

Gdy pierwsze generacje RAV4 i CR-V debiutowały na rynku w połowie lat 90-tych, były całkowitą nowością. Nie istniały wtedy właściwie żadne kompaktowe SUV-y, a jedyny bezpośredni konkurent, czyli Suzuki Grand Vitara był terenówką - małą, ale dzielną. Japończycy doskonale wyczuli potrzeby rynku. Klienci chcieli samochodu o wszechstronnym zastosowaniu: pojemnego, ale praktycznego w ruchu miejskim, zdolnego pojechać po gorszych drogach. Byli też gotowi poświęcić zdolności terenowe na rzecz komfortu jazdy. Toyota i Honda idealnie spełniły te wymagania.

Nadwozia

Reklama

Druga generacja RAV4 została zaprezentowana w roku 2000 w wersji krótkiej (3-drzwiowej) i długiej, którą opisujemy w naszym porównaniu. CR-V niezależnie od roku produkcji ma tylko jedną, 5-drzwiową wersję nadwozia. Jeśli chodzi o przestronność, Honda deklasuje rywala. Bagażnik CR-V mieści 525 litrów, a Toyoty - tylko 410 litrów. RAV4 ma też mniej miejsca w kabinie i przegrywa pod względem liczby przemyślnych schowków. Natomiast jej atutem jest przesuwna tylna kanapa. Mimo że Honda zadebiutowała dwa lata później od Toyoty, jej tablica przyrządów wygląda bardziej archaicznie. W obu przypadkach piski i trzaski są rzadkością - jeśli już się pojawiają, to nieco częściej w Hondzie, ale nie jest to plaga. Obydwa samochody mają drzwi bagażnika otwierane na prawą stronę. W testach dziennikarskich formułowano zarzut, że jest to mniej wygodne, niż gdyby otwierały się na lewo. Tymczasem to rozwiązanie w 100 proc. przemyślane: dzięki zawiasom z prawej strony, kierowca ma bliżej do klamki bagażnika i może otwierać ją prawą, a nie lewą ręką.

Silniki i zawieszenia

Wbrew pozorom, silnik 2.0 VVT-i (z łańcuchem rozrządu) w Toyocie nie jest tak do końca bezawaryjny. Zdarzają się falujące obroty i błędy w sterowaniu. Jest on także mało odporny na przegrzanie i jeśli dojdzie do wycieku płynu chłodzącego (co wcale nie jest rzadkością), uszczelka pod głowicą zostanie wypalona. Przed zakupem RAV4 koniecznie obejrzyjmy układ chłodzenia pod kątem nieszczelności. Wycieki pojawiają się w różnych miejscach, nie tylko w układzie chłodzenia, ale też przy tylnym moście i skrzyni biegów.

Zdjęcie

Wnętrze Toyoty może być ciekawe – udowadnia to RAV4 ze swoimi białymi zegarami, atrakcyjną konsolą środkową (często z radiem 1,5 DIN) i doskonale umiejscowioną dźwignią biegów.
/Motor

Zdjęcie

W porównaniu z Toyotą, Honda jest w środku trochę ponura. Jakość wykończenia jest wysoka, ale nie rewelacyjna – to typowe dla Hond produkowanych w Wielkiej Brytanii.
/Motor

Dwulitrowy benzyniak w CR-V to jednostka z serii i-VTEC ze zmiennym wzniosem zaworów. Silnik ten jest bardzo niezawodny, jednak źle współpracuje z LPG (dochodzi do wypalenia się gniazd zaworowych), a do osiągnięcia odpowiedniej dynamiki wymaga utrzymywania go na wysokich obrotach. CR-V pali ok. 11 l/100 km - jeśli jesteśmy gotowi się z tym pogodzić, silnik benzynowy 2.0 jest jak najbardziej godny polecenia. Ma on także bezobsługowy łańcuch rozrządu.

Jeśli chodzi o diesle, Toyota wygrywa w przedbiegach. Od początku był w niej dostępny diesel D-4 D z common railem o mocy 116 KM - z początku przytrafiały mu się awarie dwumasowego koła zamachowego. Ten element szybko zużywa się w terenie, zwłaszcza jeśli się zakopiemy i trzeba szarpnąć samochodem żeby wyjechać. W użytku szosowym diesel sprawdza się świetnie.

W CR-V diesel pojawił się dopiero w 2005 r. Wprawdzie jest mocny i bezawaryjny, ale wskutek tego wciąż bardzo drogi. Przez swoją pojemność równą 2,2 litra, zmusza do zapłaty dużo wyższej akcyzy za auto sprowadzone.

Niektóre Toyoty RAV4 ze skrzynią automatyczną miały wadę elektronicznego sterowania. Dotyczy to głównie samochodów z USA, gdzie uszkodzenie to było naprawiane bezpłatnie również po okresie gwarancji. Automat występował w wersji z silnikiem 2.0 lub 2.4, natomiast RAV4 1.8/125 KM miał napęd tylko na przednią oś. W CR-V również występował silnik 2.4 - głównie na rynku amerykańskim.

Dostępność części i zamienniki

W tej kategorii obydwa samochody wypadają słabo - zamienników jest mało, co podnosi koszty utrzymania. Do CR-V nie znajdziemy wiele poza podstawowymi częściami, takimi jak klocki hamulcowe, filtry i drobiazgi w zawieszeniu. Dość tanio można kupić błotniki, maskę i reflektory (maska 320 zł, reflektor 550 zł).

W Toyocie sytuacja wygląda znacznie lepiej - części są łatwiej dostępne, co bynajmniej nie oznacza, że tanie. Za komplet amortyzatorów Kayaba lub Sachs zapłacimy 1600 zł bez kosztów wymiany. Czasem zdarzają się miłe wyjątki: sprzęgło Aisin (japońskie) do 2.0 VVT-i kosztuje tylko 900 zł. Bez problemu kupimy zderzaki, błotniki, reflektory czy lusterka.

Używana Toyota RAV4 - poradnik kupującego

RAV4 to samochód, który dał impuls do powstania klasy kompaktowych SUV-ów. Nasz poradnik szczegółowo opisuje wszystkie generacje uterenowionej Toyoty. czytaj więcej

Rynek

Wśród ofert z drugiej ręki przeważają Toyoty - wybór jest większy, choć w obu przypadkach większość samochodów zostało niedawno sprowadzonych. Egzemplarze kupione w polskim salonie stanowią rzadkość. Z uwagi na wprowadzenie diesla do gamy Hondy dopiero w 2005 r., liczba ofert sprzedaży CR-V i-CTDi jest znikoma, a ceny bardzo wysokie. Nie ma co szukać takiego auta w cenie poniżej 48 tys. zł.

Nie polecamy samochodów sprowadzonych z USA, które mają tylko napęd na przednią oś. Większość ofert dotyczy aut powypadkowych.

Porównywalne wersje benzynowe 2.0 z lat 2002-2005 kosztują od 30 do 40 tys. zł w zależności od wyposażenia.

Toyota RAV4, Honda CR-V

liczba zdjęć: 19

Toyota RAV4, Honda CR-V - podsumowanie

Mimo przynależności do tej samej klasy, japońskie SUV-y istotnie się między sobą różnią. Honda CR-V to obszerny samochód, praktyczny jak duże kombi, ale o ograniczonych zdolnościach pokonywania przeszkód terenowych. Dla odmiany Toyota dzięki stałemu napędowi na cztery koła nieźle radzi sobie w terenie, natomiast jest ciasna. Polecamy Hondę do miasta, a Toyotę - jeżeli częściej planujemy jeździć po złych drogach.

Toyota RAV4 (2000-2006)

Zdjęcie

Często właściciele RAV4 montują „terenowe” orurowanie i progi, co w rezultacie obniża prześwit do poziomu osobówki. /Motor
Często właściciele RAV4 montują „terenowe” orurowanie i progi, co w rezultacie obniża prześwit do poziomu osobówki.
/Motor

Toyota postawiła na stały napęd czterech kół, co daje zauważalnie wyższą sprawność pokonywania luźnych nawierzchni, zwłaszcza tam, gdzie są one zmienne - np. gdy na asfalcie leży płat śniegu. W napędzie zastosowano centralny mechanizm różnicowy. Nie ma ani blokady międzyosiowej ani reduktora, więc nie radzimy zjeżdżać zupełnie z drogi. Na asfalcie szersza Honda zachowuje się nieco lepiej od wąskiej RAV-czwórki. Oczywiście i w Toyocie nie wolno zapominać o okresowej kontroli i wymianie oleju w tylnym moście, a na śniegu trzeba uważać na nadsterowność. Uwaga na samochody z silnikiem 1.8 - sprzedający bardzo rzadko piszą, że mają one napęd tylko na przednie koła. Przed zakupem dowolnego z tego typu SUV-ów koniecznie trzeba sprawdzić działanie napędu 4x4 i obejrzeć podwozie pod kątem wycieków.

Toyota RAV4: historia modelu
2000: Prezentacja drugiej generacji RAV4. Pierwsza generacja była produkowana 6 lat.
2001: Nowe silniki w gamie: diesel 2.0 D-4D i 1.8 (ten drugi napędzający tylko przednie koła).
2003: Niewielki lifting.
2006: Nowa generacja.

Toyota RAV4: typowe usterki
Druga generacja RAV4 jest nieco bardziej usterkowa niż pierwsza, ale i tak poziom niezawodności jest bardzo wysoki.

  • Problemy z silnikiem benzynowym 2.0. Najczęściej dotyczą wad przewodów podciśnieniowych, falujących obrotów, błędów w sterowaniu.
  • Zniszczona chłodnica, przegrzewanie się auta. Chłodnica nie jest odporna na uderzenia kamieni - w starszych autach dochodzi do wycieków płynu i do przegrzania silnika.
  • Diesel D-4D. Problemy z turbiną i kołem zamachowym.


Toyota RAV4: popularne silniki

Zdjęcie

2.0 VVT-i /Motor

2.0 VVT-i: silnik benzynowy, 4-cyl., 16 zaworów, poj. skok.: 1998 cm3, moc: 150 KM, moment obr.: 192 Nm, prędkość maks.: 185 km/h, przysp. 0-100 km/h: 10,6 s, średnie zuż. paliwa: 8,8 l/100 km

Zdjęcie

2.0 D-4D /Motor

2.0 D-4D: silnik benzynowy, 4-cyl., 16 zaworów, poj. skok.: 1995 cm3, moc: 116 KM, moment obr.: 250 Nm, prędkość maks.: 170 km/h, przysp. 0-100 km/h: 12,1 s, średnie zuż. paliwa: 7,1 l/100 km

Honda CR-V (2002-2007)

Zdjęcie

CR-V ma o 13 cm większy rozstaw osi niż RAV4. To auto o bardziej rodzinnym, a mniej terenowym charakterze. /Motor
CR-V ma o 13 cm większy rozstaw osi niż RAV4. To auto o bardziej rodzinnym, a mniej terenowym charakterze.
/Motor

Pod względem napędu CR-V nie bardzo ma się czym pochwalić. Napęd 4x4 załącza się automatycznie i bez wiedzy kierowcy, w dodatku nie ma możliwości zablokowania go. Dołączenie tylnej osi powinno nastąpić w momencie pojawienia się uślizgu przednich kół. W praktyce system VSA, zapobiegający tzw. buksowaniu, potrafi w tym przeszkodzić. W dodatku dość częste są problemy z tylnym mostem, który zbiera wilgoć, co prowadzi do korozji wewnętrznej. Należy pamiętać o okresowym płukaniu tylnego mostu i oczywiście o wymianie olejów. Odpowiedni olej dostaniemy w ASO Hondy - nie stosujmy olejów oznaczonych jako uniwersalne. Podczas forsownej jazdy ze stale włączającym się napędem 4x4 może dojść do przegrzania się układu. Kiedy napęd się załącza, spod podwozia mogą dochodzić dziwne dźwięki, ale to nie objaw usterki.

Honda CR-V: historia modelu
2002: Zakończenie produkcji pierwszej generacji, debiut CR-V II. W ofercie nadal tylko silniki benzynowe (2.0 i 2.4).
2005: W ofercie diesel 2.2 i-CDTi. Niewielki face-lifting, zmiany w napędzie i wyposażeniu.
2007: Premiera III generacji.

Honda CR-V: typowe usterki
Honda CR-V charakteryzuje się wysokim poziomem niezawodności. Wiele usterek wynika z zaniedbań serwisowych.

  • Problem z załączaniem się napędu 4x4. Most tylny trzeba regularnie płukać i wymieniać w nim olej, inaczej napęd przestanie działać. Mechanizm poprawiono w 2005 r.
  • Hałasujące hamulce. Jedyna rada to wymieniać klocki co 7-10 tys. km i szlifować tarcze.
  • Niezbyt wytrzymałe zawieszenie. Łączniki stabilizatora wytrzymują przebiegi 20 tys. kilometrów, sam stabilizator około 3-krotnie dłużej.


Honda CR-V: popularne silniki

Zdjęcie

2.0 i-VTEC /Motor

2.0 i-VTEC: silnik benzynowy, 4-cyl., 16 zaworów, poj. skok.: 1998 cm3, moc: 150 KM, moment obr.: 192 Nm, prędkość maks.: 177 km/h, przysp. 0-100 km/h: 10,8 s, średnie zuż. paliwa: 9,0 l/100 km

Zdjęcie

2.2 i-CTDi /Motor

2.2 i-CTDi: silnik wysokoprężny, 4-cyl., 16 zaworów, poj. skok.: 2204 cm3, moc: 140 KM, moment obr.: 340 Nm, prędkość maks.: 183 km/h, przysp. 0-100 km/h: 10,6 s, średnie zuż. paliwa: 6,7 l/100 km


Tekst: Tymon Grabowski, zdjęcia: Rafał Andrzejewski, "Motor" nr 9/2010 z 1 marca 2010 r.

Honda CR-V 1.6 i-DTEC 2WD Lifestyle - TEST

Używany Mitsubishi Outlander II (2006-2012) - OPINIE O SAMOCHODACH

Artykuł pochodzi z kategorii: Opinie o samochodach używanych

Zobacz również