Używane Volvo XC70 (2000-2008)

Wtorek, 18 marca 2014 (19:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Volvo XC70 konkuruje na rynku wtórnym z kompaktowymi SUV-ami. Za tę samą cenę oferuje równie skuteczny napęd na cztery koła, a przy tym większe wnętrze.

Zdjęcie

Używane Volvo XC70 (2000-2008) /Motor

Podwyższone kombi na bazie zwykłego samochodu osobowego okazuje się nawet bardziej atrakcyjną ofertą od typowego SUV-a. Oferuje więcej miejsca niż bardziej terenowi konkurenci, natomiast układ napędowy czy prześwit niewiele odbiega od tego spotykanego w SUV-ach. Stąd wysokie ceny takich samochodów jak właśnie Volvo XC70, znane z początku jako V70 Cross Country. Od swojego osobowego odpowiednika odróżniało się dużym, ponad 20-centymetrowym prześwitem i czarnymi, plastikowymi zderzakami. W teren zapuszczać się nim nie radzimy, ale przynajmniej zima czy błotniste drogi gruntowe nam niestraszne.

Napęd AWD - seryjny

Reklama

W układzie napędowym XC70 zastosowano system Haldex, czyli automatycznie dołączany napęd na koła tylne w razie wykrycia poślizgu przednich. Ten układ, stosowany także w takich autach jak VW czy Audi (A3, TT), charakteryzuje się względną prostotą konstrukcji i niską awaryjnością, ale wymaga wymiany oleju co ok. 60 tys. km.

Nieprzyjemne są tylko hałasy dochodzące z napędu podczas załączania się tylnej osi, ale wcale nie muszą one zwiastować awarii. Napęd na cztery koła był seryjny aż do 2010 roku, kiedy w nowym modelu (produkowanym od 2008 r.), w trosce o niską emisję dwutlenku węgla wprowadzono nieco absurdalną odmianę XC70 FWD (napęd przedni).

Silniki i skrzynie biegów

Wszystkie jednostki napędowe pod maską XC70 to rzędowe "piątki" ułożone poprzecznie o pojemności 2,4 lub 2,5 l. Wszystkie, zarówno benzynowe, jak i diesle, wyposażono w turbodoładowanie. Oczywiście potencjalni właściciele diesli muszą przygotować się na wydatki związane z osprzętem, a użytkownicy "benzyniaków" - pogodzić ze spalaniem na poziomie 12-15 l/100 km.

Cytat

Układ napędowy jest niezawodny, problemem okazuje się skrzynia automatyczna

Początkowo stosowano tylko silnik 2.4 T, w 2002 r. do gamy dołączył diesel D5 i jednostka benzynowa 2.5 T, a odmianę 2.4 wycofano. Przypominamy, że napęd rozrządu przenoszony jest paskiem, który wymaga wymiany co 100 tys. km. Koszt tej operacji w dieslu D5 to ok. 1500 zł.

Zdjęcie

Znakomita jakość wykończenia wnętrza to znak firmowy Volvo. Patrząc na zużycie materiałów, nie jesteśmy w stanie ocenić przebiegu. Większość egzemplarzy ma skrzynię automatyczną.
/Motor

Prawdziwym koszmarem może okazać się serwisowanie skrzyń biegów, jeśli chodzi o "automaty" Geartronic. Są to urządzenia marki Aisin-Warner, awaryjne i trudne w naprawie. Nawet wymiana oleju (konieczna co 60-80 tys. km) wymaga specjalistycznej wiedzy, ponieważ bardzo łatwo zepsuć koło 3. biegu. Wymiana sterownika skrzyni w ASO to ok. 9,5 tys. zł. Używany kosztuje wprawdzie tylko 200-500 zł, ale wymaga skomplikowanej adaptacji. Jeśli jej nie wykonamy, skrzynia będzie się ślizgać i szarpać. Niestety, znalezienie XC70 ze skrzynią manualną to trudne zadanie. W Polsce były one wprawdzie dostępne od 2004 r., ale bardzo rzadko wybierane przez klientów.

XC70 należy do samochodów bogato wyposażonych już w serii: 6 poduszek powietrznych, klimatyzacja automatyczna, układ ESP i tempomat występowały seryjnie, natomiast dopłaty wymagała skórzana tapicerka z elektrycznie sterowanymi i podgrzewanymi fotelami, biksenony i system poprawy jakości powietrza AQS.

Od 2005 r. XC70 było dostępne w trzech opcjach wyposażeniowych: Kinetic, Momentum i Summum. Wyraźnie gorzej od europejskich prezentują się egzemplarze z USA, które zwykle mają prymitywne radio, brakuje im czujników cofania itp.

Volvo XC70 (2000-2008)

liczba zdjęć: 10

Mamy dwie wiadomości

Zaczniemy jednak od dobrej: Volvo XC70 to samochód o bardzo trwałej i wytrzymałej konstrukcji. Do rzadkości nie należą przypadki, gdy prawidłowo serwisowany pojazd osiąga przebieg pół miliona kilometrów, o ile tylko skrzynia biegów wcześniej się nie podda. A teraz zła wiadomość: egzemplarze z silnikiem Diesla oferowane w okazyjnych cenach to właśnie te, które wspomniane 500 tys. km mają już za sobą.

Używane Volvo V70 D5 (2002)

To Volvo V70 ma za sobą przebieg aż 725 tys. km. Dopiero kilka miesięcy temu wymieniono w nim silnik, który i tak wielokrotnie przekroczył założoną trwałość. czytaj więcej

Jednak z drugiej strony, zakup Volvo XC70 z realistycznym przebiegiem 250-300 tys. km jest wciąż możliwy, choć oczywiście takie samochody będą wyraźnie droższe, a pod maską będą mieć silniki benzynowe. Mimo to, warto je polecić, zwłaszcza jeśli mieszkamy w mieście, w którym znajduje się nieautoryzowany zakład Volvo, a przynajmniej warsztat znający skrzynie biegów Aisin-Warner - dzięki niemu jesteśmy w stanie utrzymać koszty serwisowe na akceptowalnym poziomie. Doprowadzenie przeciętnego egzemplarza do dobrego stanu technicznego po zakupie będzie kosztowało ok. 5-6 tys. zł i trudno liczyć na to, że te wydatki nas ominą. Volvo to nie samochód dla fanów oszczędzania na każdym kroku: tu nie ma mowy o tanich naprawach ani o niskim spalaniu. W zamian jednak otrzymuje się dużą dawkę przyjemności z jazdy, mnóstwo miejsca i świetne wyposażenie.

Volvo XC70 (2000-2008) - podsumowanie

Za przyjemność z jazdy Volvo XC70 każe sobie słono płacić. Diesle wymagają już kosztownych napraw osprzętu, a silniki benzynowe zużywają co najmniej 12 l/100 km. Naszym zdaniem warto zainwestować tylko w egzemplarz o szczegółowo udokumentowanej historii i zapłacić za niego nawet drożej niż wynosi średnia rynkowa, bo tani diesel z automatem może okazać się prawdziwym workiem bez dna.

Volvo XC70: historia modelu
2000: zakończenie produkcji Volvo V70 XC bazującego na modelu 850, premiera nowego modelu.
2002: drobny lifting, wprowadzenie silnika Diesla D5 i jednostki 2.5 T.
2004: kolejny lifting, dostępne wersje ze skrzynią manualną.
2008: nowy model.

Volvo XC70: typowe usterki i problemy

  • Usterki skrzyni automatycznej - nie dość, że to awaryjny element, to jeszcze jego serwisowanie sprawia trudności i bardzo łatwo uszkodzić mechanizm 3. biegu.
  • Dygotanie spowodowane zużyciem górnej poduszki silnika - mocowania układu napędowego często nie wytrzymywały nawet 50 tys. km.
  • Wyjące łożyska kół tylnych.
  • Wycieki ze zbiornika płynu wspomagania kierownicy.
  • Stuki w zawieszeniu wywołane przez nietrwałe tuleje gumowe przednich wahaczy.
  • Usterki ETM, czyli modułu elektronicznej przepustnicy.
  • Korodujące tylne tarcze hamulcowe dotyczą samochodów, które dużo jeżdżą w trasie, gdzie hamowanie nie jest konieczne tak często.


Volvo XC70: warto poszukać

  • Egzemplarzy ze skrzynią manualną: nie jest łatwo je znaleźć, ale są godne polecenia.
  • Diesli z udokumentowanym przebiegiem poniżej 250 tys. km, nawet znacznie droższych niż średnia rynkowa.


Volvo XC70: tego unikaj

  • Samochodów sprowadzonych z USA - mają jednak zauważalnie gorsze wyposażenie niż te europejskie.
  • Najtańszych, okazyjnych diesli... chyba, że chcemy wydać 20 tys. zł na ich naprawy.

Dane techniczne: Volvo XC70 (2000-2008)

Wersja2.4 T2.5 T2.4 D52.4 D5
Silnikbenzynowy, turbobenzynowy, turboturbodieselturbodiesel
Pojemność skokowa2435 cm32521 cm32401 cm32401 cm3
Układ cylindrów/zaworyR5/20R5/20R5/20R5/20
Moc maksymalna200 KM210 KM163 KM185 KM
Maks. moment obrotowy285 Nm320 Nm340 Nm400 Nm
Osiągi    
Prędkość maksymalna210 km/h225 km/h195 km/h210 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h8,6 s8,1 s11,5 s9,3 s
Średnie zużycie paliwa w l/100 km*10,510,58,58,0
*dane fabryczne

Tekst: Tymon Grabowski; zdjęcia: archiwum, Rafał Andrzejewski, Volvo

Używane Volvo - PORADNIK KUPUJĄCEGO

Używane Volvo S80 I (1998-2006) - OPINIE

Artykuł pochodzi z kategorii: Opinie o samochodach używanych

Zobacz również

  • Używana Toyota Yaris 1.0 VVT-i (1999-2005)

    ● Wyjątkowo trwały silnik (zarówno 1.0, jak i 1.3) ● Bardzo małe prawdopodobieństwo poważnej awarii ● Łatwo dostępne części. więcej