Używany Volkswagen Sharan (1995-2010)

Środa, 23 lipca 2014 (16:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

„Trojaczki” w postaci Volkswagena, Forda i Seata miały słaby start. Początkowe auta są awaryjne, a te zmodernizowane – drogie.

Zdjęcie

Używany Volkswagen Sharan (1995-2010) /Motor

Funkcjonalność, osiągi, wyposażenie

Minivany oceniamy surowiej w dziedzinie funkcjonalności: trzeba zatem przyznać, że Sharan ma wygodne, oddzielne fotele w trzech rzędach i sporo możliwości ich aranżacji, ale z drugiej strony nie da się ich schować w podłodze jak w Voyagerze. Mniej jest także schowków - pod tym względem VW, Ford i Seat przegrywają z Renault Espace czy pojazdami z grupy Fiat/PSA.

Reklama

Wybierając wersję silnikową, trzeba zdecydować się albo na dobre osiągi, albo na niezawodność. Jedynym silnikiem, który łączy te dwie cechy, jest 130-konny diesel 1.9, ale bywa raczej droższy niż 15 tys. zł. Polecamy silnik benzynowy 2.0 połączony z instalacją gazową bądź któregoś ze starszych diesli TDI z pompą rozdzielaczową (zamiast pompowtryskiwaczy). Ostrzegamy natomiast przed 2.8 VR6 - ze względu na ogromne zużycie paliwa większość właścicieli przerobiła go na gaz, potem zaczęły się problemy, a sprzedaż za grosze ma je zakończyć. Po liftingu do wyposażenia seryjnego trafił Climatronic.

Awaryjność, koszty, rynek

Zdjęcie

Wersja sprzed liftingu, za to bogato wyposażona. W gamie nie brak wersji limitowanych, np. Tour, Skater.
/Motor

Niewiele dobrego można powiedzieć o wczesnych egzemplarzach. Są po prostu wykonane niedbale: przetarta i popękana tapicerka, porysowane plastiki, stukające zawieszenie - to powszechne problemy. Oczywiście za ich występowanie odpowiada też przebieg, często wynoszący znacznie ponad 300 tys. km. Model ten jest wszak popularny jako taksówka w prawie wszystkich krajach Europy. Również diesle 1.9 TDI powoli domagają się napraw układu wtryskowego i turbodoładowania, ale na szczęście poradzi sobie z nimi prawie każdy warsztat. Problem stanowi tylko ich ciasne zabudowanie. Za 15 tys. zł można kupić wersję po liftingu z 2000 r. - tylko one zasługują na rekomendację.

Volkswagen Sharan (1995-2010) - podsumowanie

Jeśli ktoś potrzebuje połączenia mikrobusu i kombi, Sharan to naturalny wybór. Ale wczesne auta nie spełniają oczekiwań jakościowych.

Volkswagen Sharan (1995-2010)

liczba zdjęć: 5

Zdjęcie

Volkswagen Sharan (1995-2010) /Motor

1. VOLKSWAGEN, SEAT CZY FORD?

Choć te trzy samochody są identyczne, ceny na rynku wtórnym – różne. Najwięcej trzeba zapłacić za VW. Bez sensu? To właśnie renoma marki.

2. TYLKO NIE 2.0 TDI!

Sharany z 2.0 TDI mają niskie ceny. Ale radzimy zachować ostrożność – silnik ten ma problemy z głowicą i ze smarowaniem oraz seryjny DPF.

3. HIGHLINE – VAN 6-OSOBOWY

Najdroższa w gamie wersja Highline nie miała w ogóle tylnej kanapy. Montowano w niej 6 oddzielnych foteli, każdy obity miękką alcantarą.
  • długość/szerokość/wysokość: 462/181/173 cm
  • rozstaw osi: 284 cm
  • pojemność bagażnika: 225-700-2610 l


Volkswagen Sharan: historia

1995: prezentacja Sharana i bliźniaka pod nazwą Ford Galaxy.
1996: trzeci brat - Seat Alhambra.
2000: poważny lifting.
2004: odświeżenie wizualne.
2010: nowy model Sharana/Alhambry.

O typowych usterkach, plusach i minusach Sharana przeczytasz w najnowszym Poradniku Kupującego Używane "Motoru". Znajdziesz tam opisy 87 modeli samochodów w trzech kategoriach cenowych: 5, 10 i 15 tys. zł. To kompendium wiedzy niezbędne przy wyborze używanego auta - do kupienia w kioskach i salonikach prasowych za 9,99 zł.

NAJPOPULARNIEJSZE JEDNOSTKI NAPĘDOWE

SilnikMocZużycie paliwaNaszym zdaniem
Benzynowy1.8 T150 KM11,5 l/100 kmNajlepsza wersja benzynowa... ale nie do LPG.
2.0116 KM11,0 l/100 kmDla spokojnych. Zamontować gaz i w drogę!
2.8 VR6204 KM12,5 l/100 kmKoszmarne spalanie i problemy z uszczelką głowicy.
Diesla1.9 TDI90 KM7,5 l/100 kmDynamika dostawczaka, wytrzymałość... także.
1.9 TDI116 KM7,8 l/100 kmWersja z pompowtryskiwaczami (także 130 KM).
2.0 TDI140 KM7,9 l/100 kmJednoznacznie nieudany. Problematyczny DPF.

NASZ WYBÓR

116-konny diesel dobrze pasuje do Sharana. Ma akceptowalną dynamikę i mało pali. Dla uczulonych na diesle: 2.0 z LPG.

Seat Alhambra 2.0 TDI 177 KM DSG Style - TEST

Używane: Seat Alhambra, Citroen C8, Renault Espace - OPINIE

Artykuł pochodzi z kategorii: Opinie o samochodach używanych

Zobacz również

  • Używana Honda Civic VIII (2006-2011)

    Za zadbane auto w pięciodrzwiowej wersji z benzynowym silnikiem 1.8 i-VTEC trzeba zapłacić astronomiczną kwotę 26-27 tys. zł. Według nabywców – warto. więcej