Auto z PRL-u - poradnik kupującego, cz. II

Środa, 9 lipca 2014 (16:30)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Za czasami PRL-u nie ma co tęsknić. Pozostała jednak nostalgia za samochodami z tamtej epoki. Jak kupić PRL-owskiego klasyka?

Zdjęcie

Auto z PRL-u - poradnik kupującego, cz. II /Auto Moto


Polski Fiat 126p. Ceny od: 1500 zł

Miałeś kiedyś Malucha i chcesz kupić sobie dziś podobnego? Możesz się mocno zdziwić. Ładnie utrzymane egzemplarze kosztują ok. 5000 zł i więcej.

Reklama

Zdjęcie

Polski Fiat 126p. Ceny od: 1500 zł /Motor

Cytat

Samochód kosztował mnie... butelkę whisky. Jednak wymagał dość kompleksowego remontu. Były to na szczęście czasy, gdy na Maluchy nie panował jeszcze szał i dzięki temu udało się zamknąć w kwocie ok. 6000 zł. Dziś takie Maluchy są wystawiane za 8-10 tys. zł!
Artur, właściciel Malucha

Oczywiście, że chodzi o sentyment - mówi Artur, który Fiata 126p kupił za butelkę whisky, jednak zmuszony był swoje auto gruntownie wyremontować. "Dokąd bym nie pojechał, nieustająco słyszę: miałem kiedyś takiego, może chciałby pan sprzedać?". Za takiego Malucha jak prezentowany na zdjęciach 650 z 1978 r. można teraz śmiało żądać nawet 7-8 tys. zł i otrzymać kwotę niewiele mniejszą. Warunek? Musi być w idealnym stanie wizualnym, ponieważ ich potencjalni nabywcy to rzadko osoby kochające klasyczną motoryzację. Po prostu miały kiedyś Malucha i pragną znowu poczuć się młode, a o ewentualnych naprawach nie chcą słyszeć. Tacy nabywcy potrafią zrezygnować z zakupu, jeśli z Malucha kapie olej. A przecież kapie zawsze.

Zdjęcie

Maluchy z „prawidłowym” nadwoziem (jak na zdjęciu) bez elementów z nowszych modeli to prawdziwa rzadkość. /Auto Moto
Maluchy z „prawidłowym” nadwoziem (jak na zdjęciu) bez elementów z nowszych modeli to prawdziwa rzadkość.
/Auto Moto
Auto z PRL-u - poradnik kupującego, cz. I

Za czasami PRL-u nie ma co tęsknić. Pozostała jednak nostalgia za samochodami z tamtej epoki. Jak kupić PRL-owskiego klasyka? czytaj więcej

Świadomi nabywcy znacznie lepiej zrobią, jeśli kupią solidną bazę za 1500-2000 zł i sporo prac wykonają samodzielnie lub zlecą mechanikom. Naprawy mechaniczne są śmiesznie proste i tanie - nawet remont silnika z zastosowaniem nowych tłoków i cylindrów nie przekracza 1000-1200 zł. Wciąż dostępne są liczne części eksploatacyjne w niskich cenach, jednak pojawiają się problemy z dostępnością elementów do aut z początku produkcji - brakuje np. odpowiednich szczęk hamulcowych do felg z szerokim rozstawem śrub. Horrendalne ceny zaczynają zyskiwać zamienniki blacharskie do klasycznych Maluchów, nawet jeśli są to produkty rzemieślnicze o niezbyt wysokiej jakości.

Zdjęcie

Płaski zamek klapy zniknął w 1975 r., a rok później – także podwójne wloty na klapie. /Auto Moto
Płaski zamek klapy zniknął w 1975 r., a rok później – także podwójne wloty na klapie.
/Auto Moto

Nie trzeba bać się drobnych usterek: one na pewno się pojawią i trzeba po prostu nauczyć się usuwać je na bieżąco. Najważniejsze, żeby kupić egzemplarz, który nie jest przegniły - newralgiczny punkt to mocowania resora przedniego do nadwozia i progi. Regularnie "ukręcają" się przeguby półosi, warto więc wymienić je profilaktycznie. Naturalną rzeczą są niewielkie wycieki oleju, a skuteczność hamowania mocno odstaje od dzisiejszych standardów. Trzeba jednak przyznać, że do 60 km/h Maluch jest wciąż żwawy.

Zdjęcie

Cienka kierownica i licznik typu „kapliczka” występowały mniej więcej do 1986 r. Na zdjęciu auto z rocznika 1978. /Auto Moto
Cienka kierownica i licznik typu „kapliczka” występowały mniej więcej do 1986 r. Na zdjęciu auto z rocznika 1978.
/Auto Moto

Polski Fiat 126p: plusy

  • części eksploatacyjne są wciąż dostępne
  • bardzo łatwe i tanie naprawy
  • samochód mimo wieku jest dość funkcjonalny w mieście, choć mało bezpieczny
  • każdy mechanik umie naprawić Malucha


Polski Fiat 126p: minusy

  • ceny mocno zwyżkują
  • naprawy blacharskie przedniej części nadwozia są kłopotliwe
  • konieczność ciągłej walki z drobnymi usterkami


WARTO KUPIĆ, JEŚLI...

Maluch ma nadwozie w dobrym stanie bez przeróbek na nowszy model, jeśli zachowały się cenne detale z epoki, jeśli posiada bogate wyposażenie seryjne (wersja 650 K).

UNIKAJ JAK OGNIA...

Aut "złamanych" na wysokości grodzi (mocowania resora wpadły do bagażnika), "okazji" do remontu za 5-6 tys. zł, Maluchów z lat 90. postarzanych częściami z klasyków.

Orientacyjne ceny rynkowe: Polski Fiat 126p

rocznikstan 1stan 2stan 3stan 4stan 5
1973-7715 000 zł10 000 zł7000 zł5000 zł3000 zł
1978-8510 000 zł8000 zł5000 zł2000 zł1500 zł
legenda: stan 1 – auto fabrycznie nowe, stan 5 – auto jeżdżące, ale do generalnego remontu

Dane techniczne: Polski Fiat 126p

SILNIK600650
rodzaj silnikabenzynowybenzynowy
poj. skokowa594 cm3652 cm3
ukł. cyl./zaworyR2/4R2/4
moc maks.23 KM24 KM
moment obr.40 Nm42 Nm
prędkość maks.105 km/h105 km/h
0‑100 km/hok. 45 sok. 40 s
zużycie paliwa*5,8 l/100 km6,0 l/100 km
*średnie; dane fabryczne

Artykuł pochodzi z kategorii: Youngtimery i zabytki

Auto Moto

Zobacz również

  • Używane Audi z LPG

    Oto cztery grupy używanych Audi dobrych do montażu LPG. Pierwsza gwarantuje niskie koszty, druga – dobre osiągi, trzecia luksus, a czwarta – nowoczesność. więcej