2200 km dróg dwujezdniowych w 10 lat

Piątek, 16 maja 2014 (10:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Wicepremier i minister infrastruktury i rozwoju Elżbieta Bieńkowska zapowiedziała, że do 2020 r. w Polsce zakończy się budowa sieci dróg ekspresowych. Dodała, że negocjacje z Komisją Europejską dot. unijnych pieniędzy na ten cel są na finiszu.

Wicepremier Bieńkowska przyjechała w czwartek do Międzyrzecza z okazji otwarcia nowego odcinka drogi ekspresowej S3 między Gorzowem Wlkp. a tym miastem.

"To jest wielka dla mnie radość, że mamy ten cały kawałek pomiędzy Szczecinem a Warszawą gotowy (S3 i A2), że wreszcie po trzech latach od tej decyzji, w którą w jakiś sposób byłam zaplątana, dzisiaj odtworzyliśmy tę drogę. To jest oczywiście element wielkiego programu budowy dróg ekspresowych w Polsce" - mówiła wicepremier. Dodała, że obecnie w Polsce jest ok. 2800 km dróg ekspresowych i autostrad, kiedy w 2004 było ich łącznie niespełna 600 km.

Odcinkowy pomiar prędkości coraz bliżej

Na przełomie 2014 i 2015 roku w wybranych miejscach kraju ma ruszyć odcinkowy pomiar prędkości. GITD opublikowała wstępną listę 34 lokalizacji objętych nowym systemem. czytaj więcej

Reklama

W rozmowie z PAP wicepremier poinformowała, że na finiszu są negocjacje z Komisją Europejską nt. podziału pieniędzy unijnych na koleje i drogi. Jej zdaniem w najbliższych dniach negocjacje zakończą się i zostanie podpisana umowa.

"Mogę powiedzieć, że kwota, którą uważaliśmy za konieczną, do tego żeby do 2020 roku zakończyć sieć dróg ekspresowych w Polsce w tych programach się znalazła, tj. ok. 15 mld euro, czyli 60 mld zł plus wkład krajowy, czyli mamy w tej chwili na drogi ekspresowe, krajowe ok. 100 mld zł" - powiedziała Bieńkowska.

Dodała, że biorąc pod uwagę doświadczenia z poprzednich dwóch budżetów i przebieg przetargów nie obawia się składać deklaracji, że pozwoli to na skompletowanie sieci dróg ekspresowych w ciągu kilku najbliższych lat.

"Patrząc na to, jak przetargi wychodzą po realizacji, bo już teraz mamy pierwsze przetargi rozstrzygnięte, jeśli chodzi o nowy budżet, to mogę z pełną odpowiedzialnością powiedzieć, że ta sieć dróg ekspresowych na 2020 rok czy 2022, bo tak się będzie kończyła perspektywa, w Polsce będzie zakończona" - dodała wicepremier.

Nowy odcinek drogi ekspresowej S3 między Gorzowie Wlkp. a Międzyrzeczem w Lubuskiem został oddany do ruchu w czwartek około południa. Dzięki temu podróż ze Szczecina do Sulechowa potrwa około dwóch godzin.

Budowa 37 km drogi ekspresowej kosztowała 761 mln zł, z których 698 mln zł to dofinansowanie unijne z programu Infrastruktura i Środowisko.

Kierowcy zyskali połączenie ekspresowe stolic województwa lubuskiego, a Szczecin bezpośrednie połączenie trasą szybkiego ruchu z autostradą A2. Inwestycja rozpoczęła się w lipcu 2011 r. i trwała 25 miesięcy.

Ostatnim etapem budowy S3 między Szczecinem a Sulechowem (prawie 210 km) będzie budowa drugich nitek obwodnic Gorzowa Wlkp. i Międzyrzecza. Trwa procedura przetargowa; oddanie drugich jezdni obwodnic planowane jest na koniec 2016 r.

Artykuł pochodzi z kategorii: Drogi i prawo

Zobacz również