Czy zabranie strażnikom fotoradarów było błędem?

Wtorek, 3 października (16:30)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Według Instytutu Transportu Samochodowego w miejscach, z których zniknęły fotoradary liczba ofiar śmiertelnych wzrosła aż o 46 proc. Czy rzeczywiście tak jest?

Zdjęcie

Fotoradary /Motor

Od 1 stycznia 2016 r. strażnicy miejscy nie mają prawa korzystać z fotoradarów - nie tylko stacjonarnych, ale również tych przenośnych.

Instytut Transportu Samochodowego (ITS) twierdzi, że w miejscowościach, w których przestały działać gminne fotoradary, nastąpił wzrost: liczby wypadków o 24 proc., ofiar śmiertelnych o 46 proc., a rannych o 23 proc.

Reklama

Tendencyjne badanie

Niestety, raport ITS nie wskazuje prawdziwej przyczyny większej liczby tragedii na drodze. Eksperci przyjrzeli się 43 miejscowościom, w których przestały działać samorządowe fotoradary stacjonarne. Porównali liczbę zdarzeń drogowych przed i po zlikwidowaniu fotoradarów, ale nie - jak można się spodziewać - na konkretnych ulicach, ale w całym obszarze zabudowanym.

Krajowy Rejestr Karny – wpis także za przestępstwo drogowe

Za przestępstwo drogowe można trafić do Krajowego Rejestru Karnego i pozostać w ewidencji przez kilka lat, czyli mieć problem ze znalezieniem pracy. czytaj więcej

Powstaje więc pytanie, jaki wpływ na bezpieczeństwo na danym odcinku drogi miał fotoradar (według wielu badań fotoradary działają tylko punktowo).

Co więcej, w tym samym raporcie sprawdzono również, jak wygląda sytuacja na konkretnych odcinkach ulic, gdzie od 1 stycznia 2016 r., maszty zostały zakryte folią. Skontrolowanych zostało tylko 7 lokalizacji z 400,w których funkcjonowały fotoradary.

Wnioski? Trudno o takie, ponieważ w zależności od miejsca ofiar jest tyle samo, bez zmian, a nawet mniej.

Wątpliwości można mieć również do okresu, jaki wzięto pod uwagę - tylko miesiące od maja do sierpnia. Nie jest tajemnicą, że to zbyt krótki okres, aby opierać na nim badanie, a tym bardziej wyciągać wnioski dotyczące zasadności likwidacji fotoradarów.

Spadek bez przyczyny

Na koniec warto zwrócić uwagę na jeszcze jedną kwestię. O ile w 2016 r. odnotowano wzrost liczby wypadków, to w tym roku jest ich mniej (zabitych nawet o 14 proc.), mimo że gminne fotoradary nie wróciły na ulice.

WPŁYW FOTORADARÓW NA BEZPIECZEŃSTWO

Zdjęcie

Straż miejska /Motor
  • Po usunięciu fotoradarów kierowcy zaczęli jeździć szybciej

W miejscach, gdzie zniknęły fotoradary straży miejskiej, kierowcy zaczęli masowo przekraczać prędkość - jednak nie zawsze oznacza to większą liczbę wypadków.

  • Fotoradarów brak, a mimo to liczba wypadków spada

W 2016 r., kiedy straże gminne straciły prawo do używania fotoradarów, wzrosła liczba wypadków o ponad 2 proc. W tym roku, mimo że fotoradary nie wróciły na drogi, wypadków jest mniej o 9 proc.

Tekst: Sebastian Sulowski, zdjęcia: archiwum; 25/2017 "Motor"

Kamery zastępują fotoradary. Sprawdź, jak się przed nimi bronić – PORADY

Czy można filmować policjanta? Czy grozi za to mandat? – PRZEPISY

Artykuł pochodzi z kategorii: Drogi i prawo

Zobacz również

  • Jak dbać o silnik z turbosprężarką

    Jednostki turbodoładowane wcale nie muszą sprawiać więcej problemów niż silniki wolnossące. To warto wiedzieć, jeżeli użytkujemy silnik z doładowaniem. więcej