Elektryczne turbo Audi w nowym Q7?

Poniedziałek, 23 czerwca 2014 (14:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Niedawno Audi zaprezentowało prototyp RS 5 z silnikiem TDI z elektrycznym doładowaniem. Według magazynu "Drive" rozwiązanie to może trafić do produkcji seryjnej - jego debiut ma nastąpić w nowej generacji Q7.

Zdjęcie

Potrójnie doładowany silnik prototypowego RS 5 TDI - 3.0 V6 o mocy 385 KM. Od góry: tradycyjne biturbo, przepustnica, zawór bypass, elektryczny kompresor; po lewej: chłodnica powietrza doładowującego. /Audi
Potrójnie doładowany silnik prototypowego RS 5 TDI - 3.0 V6 o mocy 385 KM. Od góry: tradycyjne biturbo, przepustnica, zawór bypass, elektryczny kompresor; po lewej: chłodnica powietrza doładowującego.
/Audi
Audi RS 5 z silnikiem... TDI

W tym roku mija 25 lat od premiery pierwszego modelu Audi z jednostką TDI - 100. Z tej okazji niemiecki producent przedstawił w Lipsku nietypowy egzemplarz RS 5 zasilany... niczym innym jak turbodieslem z bezpośrednim wtryskiem paliwa. czytaj więcej

Sercem prototypowego RS 5, zaprojektowanego dla uczczenia 25. urodzin jednostek TDI (patrz: ramka z prawej), jest 3-litrowy diesel V6 biturbo, wspomagany dodatkowym, elektrycznym kompresorem. Jak to działa? Motor elektryczny zastępuje wirnik turbiny i rozpędza koło sprężarki do ponad 70 tys. obr./min w ciągu setnych części sekundy, co eliminuje zjawisko "turbodziury".

Za zasilanie elektrycznego kompresora odpowiada osobny, 48-woltowy system elektryczny, połączony z tradycyjną instalacją 12V za pomocą przetwornicy DC-DC. Korzysta on z energii gromadzonej podczas hamowania w akumulatorze litowo-jonowym. Dzięki zastosowaniu instalacji 48-woltowej można odzyskiwać jej więcej niż dotychczas.

Reklama

Elektryczne doładowanie zapewnia przede wszystkim dodatkową siłę napędową przy najniższych obrotach. Nie podano ciśnienia doładowania, jakie wytwarza (układ biturbo generuje do 2,4 bara). Z reguły nie są to wysokie wartości, ważniejsza jest tu jednak efektywność. Według prof. Ulricha Hackenberga, szefa projektowania Audi, zarówno to rozwiązanie, jak i instalacja 48-woltowa to technologie istotne dla przyszłego rozwoju samochodów niemieckiej marki.

Nowe Audi Q7 na diecie

Audi odlicza ostatnie miesiące do premiery nowej generacji Q7. Model będzie o około 350 kg lżejszy od poprzednika. czytaj więcej

Z punktu widzenia nabywców nowych Audi ważna jest wypowiedź innego inżyniera Audi - Ulricha Weissa, odpowiedzialnego za silniki Diesla. W rozmowie z australijskim magazynem "Drive" potwierdził on, że projektanci Audi pracują nad wdrożeniem elektrycznego doładowania do produkcji, a jako pierwsze - już w przyszłym roku - może otrzymać go nowe Q7.

Nowe Audi Q7 zadebiutuje prawdopodobnie podczas jesiennych targów motoryzacyjnych w Paryżu. Model, zbudowany na nowej platformie, ma być o ponad 350 kg lżejszy od poprzednika. Więcej pisaliśmy o nim kilka miesięcy temu (patrz: ramka z prawej).

Uwaga: na użytek artykułu skorzystałem z nazewnictwa Audi, które rozwiązanie określa zarówno "elektrycznym kompresorem", jak i "elektryczną turbosprężarką".

msob

Używane Audi Q7 (2005-) - OPINIE O SAMOCHODACH

Artykuł pochodzi z kategorii: Nowości motoryzacyjne

magazynauto.pl
Więcej na temat:Audi | samochody niemieckie | Diesel

Zobacz również