Najmniej bezpieczne auta w USA

Piątek, 30 stycznia 2015 (15:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Amerykański instytut ds. bezpieczeństwa (IIHS) opublikował raport, w którym podaje liczbę ofiar śmiertelnych wypadków drogowych na milion zarejestrowanych pojazdów dla wybranych modeli samochodów z roczników 2008-2011.

Zdjęcie

IIHS przeprowadza bardzo wszechstronne testy zderzeniowe, w tym czołowe zderzenie obrysowe (przeszkoda zajmuje 25 proc. przodu auta) i próbę dachowania. /IIHS
IIHS przeprowadza bardzo wszechstronne testy zderzeniowe, w tym czołowe zderzenie obrysowe (przeszkoda zajmuje 25 proc. przodu auta) i próbę dachowania.
/IIHS

Zestawienie IIHS nie uwzględnia liczby zarejestrowanych egzemplarzy danego modelu, ale ogół aut poruszających się po drogach. Mimo to rzuca dodatkowe światło na testy zderzeniowe nowych samochodów i dowodzi, w jakim stopniu awansowały one pod względem bezpieczeństwa. W ciągu zaledwie trzech lat - od 2008 do 2011 roku - średnia liczba ofiar śmiertelnych wypadków drogowych na milion zarejestrowanych aut spadła w USA z 48 do 28. Oznacza to o 41 proc. mniej zgonów.

Oczywiście, w tym czasie wzrosła liczba pojazdów na drogach, zmieniają się nawyki kierowców i infrastruktura. Głównie przyczyniły się jednak do tego bardziej dopracowane konstrukcje samochodów. Istotne znaczenie ma także rozmiar pojazdu. IIHS podaje, że w przypadku małych aut współczynników ofiar śmiertelnych wynosi 115 na milion zarejestrowanych aut, w przypadku kompaktów spada do 51, w przypadku samochodów klasy średniej i wyższej jest równy, odpowiednio, 29 oraz 34, a w przypadku największych pojazdów - już tylko 24.

Reklama

- Najwięcej zgonów notujemy w wypadkach z udziałem najmniejszych, najlżejszych pojazdów. I wcale nie jest tu najważniejsza cena auta, ale jego rozmiar. Jeśli kabina pozostaje nienaruszona, pasy bezpieczeństwa i poduszki powietrzne mogą właściwie spełnić swoje zdanie - powiedział Russ Rader, rzecznik IIHS. Wyjątkami były dwa modele Chevroleta: Camaro oraz Silverado.

Zerowym współczynnikiem ofiar śmiertelnych na milion rejestracji mogą pochwalić się: Audi A4 4WD, Honda Odyssey, Kia Sorento 2WD, Lexus RX 350 4WD, Mercedes GL 4WD, Subaru Legacy 4WD, Toyota Highlander Hybrid 4WD, Toyota Sequoia 4WD oraz Volvo XC90 4WD. W podobnym badaniu przeprowadzonym 8 lat temu takiego wyniku nie osiągnął żaden badany model. Warto zauważyć, że 13 z 19 najlepszych samochodów w rankingu dysponowało napędem na obie osie.

Najgorzej w zestawieniu wypadają popularne, niewielkie auta (przy nazwie marki i modelu podajemy liczbę ofiar śmiertelnych wypadków drogowych z jego udziałem na milion zarejestrowanych w USA pojazdów):

Nowe manekiny będą udawać osoby starsze i otyłe

W testach zderzeniowych stosuje się obecnie cztery rodzaje manekinów: o anatomii mężczyzny, kobiet oraz dziecka w wieku 3 i 6 lat. Firma Humanetics, wiodący producent manekinów, pracuje jednak nad wersjami "udającymi" osoby starsze i otyłe. czytaj więcej

  1. Kia Rio 4d, 149
  2. Nissan Tiida sedan, 130
  3. Hyundai Accent 4d, 120
  4. Chevrolet Aveo, 99
  5. Hyundai Accent 2d, 86
  6. Chevrolet Camaro, 80
  7. Chevrolet Silverado 1500 Crew, 79
  8. Honda Civic 2d, 76
  9. Nissan Tiida hatchback, 71
  10. Ford Focus, 70


msob, źródło: IIHS

Artykuł pochodzi z kategorii: Nowości motoryzacyjne

magazynauto.pl
Więcej na temat:testy zderzeniowe

Zobacz również

  • Mitsubishi Eclipse Cross - znamy polskie ceny

    Rozpoczęła się właśnie przedsprzedaż na nowego crossovera Mitsubishi. Auto dostępne jest w pięciu wariantach wyposażenia, ale tylko z jednym silnikiem. więcej