Kiedy wymieniać opony na zimowe

Poniedziałek, 13 października 2014 (10:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Zbyt wczesne przejście jesienią na opony zimowe nie wpływa na bezpieczeństwo, ale pozostawienie auta na oponach letnich do opadów śniegu może mieć fatalne skutki.

Zdjęcie

Michelin /Michelin

Opony pozostają jednym z niewielu elementów eksploatacyjnych, które są nadal silnie zależne od pór roku. Istnieją wprawdzie opony całoroczne, ale szczególnie w naszej części Europy kierowcy mają świadomość, że opona uniwersalna nie będzie nigdy optymalnym rozwiązaniem. W związku z tym pojawia się  dość poważny problem: kiedy wymieniać opony letnie na zimowe, aby w największym zakresie wykorzystywać zalety obu rodzajów ogumienia?

Sucha droga

Reklama

Opony letnie z zasady są lepiej przystosowane do przenoszenia dużych obciążeń. Ich twardsza mieszanka gumowa zapobiega odkształcaniu się bieżnika przy hamowaniu czy szybkiej jeździe w zakręcie. Przyczepność opony letniej wprawdzie spada wraz z temperaturą, ale przy ostrym hamowaniu wydziela się tyle ciepła, że można przyjąć, iż opona letnia na sucho zawsze będzie bardziej przyczepna niż zimowa, mająca miękki bieżnik.

Mokra droga

Zdjęcie

Cechy najnowszej opony zimowej Michelin Alpin A5
Szerokie rowki [1] opowiadają za przyczepność na śniegu i dobre odprowadzanie wody. Nacięcia lamelowe [2] tworzą liczne krawędzie oporowe na śniegu i lodzie. Największa tajemnica dobrych zimówek tkwi w mieszance gumy [3], która nie twardnieje na mrozie, ale też zapewnia przyczepność na suchym i mokrym asfalcie. W najnowszej oponie Michelin Alpin A5 pomagają w tym elastomery funkcjonalne. /Motor
Cechy najnowszej opony zimowej Michelin Alpin A5 Szerokie rowki [1] opowiadają za przyczepność na śniegu i dobre odprowadzanie wody. Nacięcia lamelowe [2] tworzą liczne krawędzie oporowe na śniegu i lodzie. Największa tajemnica dobrych zimówek tkwi w mieszance gumy [3], która nie twardnieje na mrozie, ale też zapewnia przyczepność na suchym i mokrym asfalcie. W najnowszej oponie Michelin Alpin A5 pomagają w tym elastomery funkcjonalne.
/Motor

Zdjęcie

Sytuacja ulega zmianie w przypadku opadów deszczu i spadku temperatury otoczenia. Woda intensywnie chłodzi bieżnik i da się odczuć spadek przyczepności opony letniej wraz z obniżaniem się temperatury. Poniżej około +7°C bieżnik opony letniej staje się na tyle twardy, że pod względem przyczepności zaczyna przegrywać z oponą zimową. Zawierająca dużo krzemionki mieszanka opon zimowych okazuje się mieć lepszą przyczepność do jezdni na mokro i ta różnica wyraźnie rośnie poniżej zera stopni. Stosowanie soli sprawia bowiem, iż nawet przy -6°C kierowca może mieć do czynienia z mokrą nawierzchnią. W takich temperaturach przyczepność opon letnich jest dramatycznie niska.

Opady śniegu

Na śniegu lub mieszance śniegu i lodu opona letnia nie ma żadnych szans. Tu przyczepność wymaga wielu krawędzi, szerokich rowków w bieżniku i bardzo miękkiej gumy. Te cechy mają wyłącznie opony zimowe, gęsto ponacinane tzw. lamelami. Długość drogi hamowania z 50 km/h opony zimowej na śniegu wynosi ok. 30 m. W przypadku nowej letniej będzie to 70 m, a stwardniałej używanej letniej grubo ponad 80 m. Przy prędkości 90 km/h różnice drogi hamowania między letnimi a zimowymi sięgają stu kilkudziesięciu metrów. To pokazuje, jak marne szanse mamy na oponach letnich zimą.

Kiedy wymieniać?

Gdy jesienią temperatury w ciągu dnia regularnie sięgają 20 stopni, można jeszcze spokojnie pozostawić opony letnie, które w takich warunkach są bardziej przyczepne i wolniej się zużywają. Gdy jednak w południe temperatury oscylują wokół 10 stopni, to nadchodzi dobry moment na zmianę opon na zimowe. Poniżej siedmiu stopni wrasta przewaga opon zimowych i pojawia się ryzyko nocnych przymrozków. Warto wtedy mieć już opony zimowe.

Czym dokładnie różni się zachowanie opony letniej i zimowej poniżej 7 stopni Celsjusza? Jaką skutecznością odznacza się jedna i druga podczas hamowania na drogach o różnej nawierzchni? O tym przeczytacie w najnowszym "Motorze" 42/2014.

Tekst: Marcin Klonowski, zdjęcia: Michelin

Artykuł pochodzi z kategorii: Michelin

Motor

Zobacz również

  • Najmocniejsze Porsche 718 teraz także ze skrzynią PDK

    Nowe wersje modeli 718, które otrzymały wolnossący, 4-litrowy silnik, dostępne były tylko ze skrzynią manualną o sześciu przełożeniach. Teraz Porsche wprowadza do nich opcjonalną automatyczną... więcej