Przewodnik po wnętrzu Aurisa Hybrid

Piątek, 12 kwietnia 2013 (16:45)

Przygotuj się do udziału w konkursie Poznaj Hybrydy - sprawdź, co oznaczają wskaźniki i przyciski w kabinie nowej Toyoty Auris Hybrid.

Zdjęcie

Kokpit nowej Toyoty Auris Hybrid. Niżej - objaśnienie elementów. /Motor
Kokpit nowej Toyoty Auris Hybrid. Niżej - objaśnienie elementów.
/Motor

Zdjęcie

Kluczyk do Aurisa Hybrid /Motor
Kluczyk do Aurisa Hybrid
/Motor

1) Otwieranie i zamykanie

Widoczny na zdjęciu obok pilot wystarczy mieć w kieszeni lub torebce. Po dotknięciu klamki drzwi odblokują się samoczynnie. Pilota w ogóle nie trzeba wyjmować: wszystkie funkcje samochodu aktywują się, jeśli komputer wyczuwa jego obecność. Przed rozpoczęciem jazdy ustawiamy oczywiście fotel, kierownicę i lusterka. Po wyjściu z samochodu też nie trzeba wyjmować pilota z kieszeni: wystarczy dotknąć palcami klamki kierowcy.

Reklama

2) Uruchamianie

Auris Hybrid ma skrzynię automatyczną, więc oczywiście brak w nim pedału sprzęgła. Uruchamianie jest bardzo łatwe: trzymając wciśnięty hamulec, należy nacisnąć niebieski przycisk POWER po prawej stronie od kolumny kierowniczej (w miejscu stacyjki). O gotowości auta do jazdy poinformuje kierowcę zielony komunikat READY na zestawie wskaźników. Silnik spalinowy wcale nie musi się włączyć i nie oznacza to wcale, że doszło do jakiejś awarii. Auris Hybrid rusza "na prądzie".

3) Ruszanie z miejsca

Zdjęcie

Dźwignia zmiany biegów i przycisk "P" /Motor
Dźwignia zmiany biegów i przycisk "P"
/Motor

Aby ruszyć, trzeba przesunąć niebieski wybierak w pozycję D (w lewo i do tyłu). Wróci on od razu do swojej wyjściowego położenia. Przycisk P to tryb parkowania: zwolni się automatycznie w momencie wrzucenia biegu "D". Objaśnienia poszczególnych pozycji:
R - bieg wsteczny. Podczas cofania auto emituje sygnał dźwiękowy.
N - tryb neutralny (luz): napęd jest rozłączony, samochód nie jedzie.
D - jazda do przodu. Nie wyrzucamy na luz podczas jazdy!
B - bieg służący doładowywaniu baterii podczas długich zjazdów z góry.

4) Wskaźnik mocy 

Auris Hybrid nie ma obrotomierza. Jego miejsce zajmuje wskaźnik wykorzystania mocy z polami CHG, ECO i POWER. CHG oznacza doładowywanie baterii: wskazówka wędruje na to pole podczas hamowania lub odpuszczania gazu. ECO to jazda oszczędna - w tym polu najlepiej utrzymywać się w ruchu miejskim. Pole POWER oznacza, że wykorzystujemy pełną moc samochodu, wówczas wskazówka podświetla się na czerwono, a oszczędność paliwa przestaje być priorytetem. Kontrolka EV sygnalizuje odłączenie się silnika spalinowego.

Zdjęcie

W trybie elektrycznym na panelu wskaźników pojawia się ikona "EV". /Motor
W trybie elektrycznym na panelu wskaźników pojawia się ikona "EV".
/Motor

5) Informacje na ekranie

Monitor energii: w tym trybie można obserwować, jak zmienia się wykorzystanie silników - spalinowego i elektrycznego - w zależności od prędkości i rodzaju manewru. Strzałki pokazują, który silnik jest aktualnie używany. Można też sprawdzić poziom naładowania akumulatorów.
Rejestr danych: słupkowy wykres pokazuje, ile wynosiło zużycie paliwa w ciągu ostatniego kwadransa z podziałem na minuty. Co minutę dodawany jest kolejny słupek. Lub czasem nie - jeśli przez co najmniej minutę samochód jedzie tylko w trybie elektrycznym.

Zdjęcie

Ekran główny: monitor energii /Motor
Ekran główny: monitor energii
/Motor

Zdjęcie

Ekran główny: informacje o trasie /Toyota
Ekran główny: informacje o trasie
/Toyota

6) Trzy tryby jazdy

Zdjęcie

Przyciski do wyboru trybu jazdy /Motor
Przyciski do wyboru trybu jazdy
/Motor
  • EV: wymusza jazdę bez użycia silnika spalinowego - na samych akumulatorach. Zasięg maksymalny: 2 km. Rozłącza się po przekroczeniu prędkości ok. 50 km/h (zależnie od warunków).
  • Eco: tryb jazdy ekonomicznej. Moc jest ograniczona, ustawienia samochodu nakierowane na jak najmniejsze zużycie paliwa.
  • PWR: skrót od POWER, czyli moc - tryb przydatny np. przy wyprzedzaniu lub włączaniu się do ruchu na drodze ekspresowej lub autostradzie. Zużycie paliwa zauważalnie rośnie.


Poznaj hybrydy i wygraj nową Toyotę Auris Hybrid: wprowadzenie i zasady konkursu

Jak zużyć najmniej paliwa? - PORADNIK

magazynauto.pl