Hamowanie z obciążeniem

Wtorek, 11 czerwca 2013 (09:30)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Czy samochód z pełnym obciążeniem hamuje dużo gorzej od pustego? Czy może się zdarzyć, że po obciążeniu auto zahamuje lepiej?

Zdjęcie

/Motor
/Motor

Auta osobowe zazwyczaj mają dłuższą drogę hamowania po obciążeniu, ale jak wynika z przeprowadzonych przez "Motor" testów, nawet w przypadku hamowania ze 100 km/h różnica jest nieduża (rzędu 1 m). Sporadycznie może się zdarzyć, że hamowanie będzie nawet lepsze, jeżeli rozmieszczenie ciężaru spowoduje silne dociążenie tylnej osi. Natomiast zupełnie normalnym zjawiskiem jest to, że pod obciążeniem lepiej hamują ciężarówki oraz nowoczesne auta dostawcze. W nich hamulce mają wymiary dostosowane do pracy z obciążeniem, a ciężar powoduje poprawę rozkładu ciśnień w strefie kontaktu opony z nawierzchnią. Te własności są słuszne przy założeniu dobrej przyczepności asfaltu (zarówno na mokrej, jak i na suchej nawierzchni).

Czy na dojazdówce jest bezpiecznie? - PORADY

Reklama

Hamulce pod pełną kontrolą - BEZPIECZEŃSTWO

Artykuł pochodzi z kategorii: Bezpieczeństwo

Motor
Więcej na temat:bezpieczeństwo | hamowanie

Zobacz również

  • Jak dobrze sprzedać samochód? Część 3. – formalności

    Nie tylko na kupujących auto czyhają pułapki. Problemy może mieć też osoba sprzedająca samochód. Jakich formalności musisz dopełnić, żeby nie płacić gapowego? więcej