Zimowe problemy z hamulcami

Czwartek, 29 listopada 2018 (15:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Duża wilgotność powietrza w połączeniu z przymrozkami to trudny okres dla hamulców. W takich warunkach ujawniają się niewidoczne wcześniej niedomagania.

Zdjęcie

kłopoty  z hamulcami /Motor

O tym, że nawet niewielkie uszkodzenie niektórych elementów układu hamulcowego może prowadzić do blokowania się kół w samochodzie, wie wielu kierowców.

Jednak nie wszyscy zdają sobie sprawę, że w połączeniu z dużą wilgotnością powietrza i ujemnymi temperaturami taka sytuacja często prowadzi do unieruchomienia samochodu.

Reklama

Wilgoć i brud wewnątrz zacisku czy linki hamulca ręcznego po nocnym postoju mogą być przyczyną częściowego, a nawet całkowitego zablokowania koła.

Sytuacja jest o tyle kłopotliwa, że auto z zablokowanymi kołami ciężko przetransportować w ciepłe miejsce. W przypadku awarii pozostaje czekać na odwilż, próbować podgrzać niesprawne elementy lub skorzystać z kosztownego przewozu na lawecie.

Poniżej opisujemy najbardziej wrażliwe na wilgoć i mróz elementy układu hamulcowego i radzimy, jak przywrócić im sprawność.

ELEMENTY UKŁADU HAMULCOWEGO WRAŻLIWE NA WILGOĆ I MRÓZ

GUMKI TŁOCZKÓW W ZACISKACH

Zdjęcie

gumki tłoczków zacisków /Motor

Nawet przez drobne nieszczelności na powierzchnię tłoka mogą dostawać się wilgoć i brud. Gdy temperatura spadnie poniżej 0°C, dochodzi wtedy do zablokowania tłoka. Pomaga wymiana gumki.

USZCZELNIENIA POMPY HAMULCOWEJ

Zdjęcie

uszczelnienia pompy hamulcowej /Motor

Sparciałe uszczelki w pompie przepuszczają wilgoć do jej wnętrza. Przy dużym mrozie może to osłabiać skuteczność hamulców. Naprawa polega na wymianie tzw. zestawu naprawczego.

PANCERZ LINKI HAMULCA RĘCZNEGO

Zdjęcie

linka hamulca ręcznego /Motor

Rozszczelnienie pancerza linki zdarza się już w kilkuletnich samochodach. W takiej sytuacji, gdy hamulec jest zaciągnięty na mrozie, może dojść do blokady kół. Wtedy trzeba czekać na ocieplenie lub po podgrzaniu cofnąć linki.

GUMKI PROWADNIKÓW ZACISKU

Zdjęcie

gumki prowadników zacisku /Motor

Pęknięte osłony prowadników w zaciskach to najczęstsza przyczyna blokowania się kół. Szczególnie po mroźnej nocy zacisk może nie cofnąć się do końca. Prowadniki należy oczyścić, a gumki wymienić.

KOROZJA PROWADNIC KLOCKÓW

Zdjęcie

prowadnice klocków /Motor

Rdza na powierzchni, po której przesuwają się klocki, jest niewskazana w każdym czasie, jednak to zimą może się ujawnić. Na porowatym materiale gromadzi się wilgoć i brud. Pomaga czyszczenie.

ROZPIERAKI SZCZĘK HAMULCOWYCH

Zdjęcie

szczęki hamulcowe /Motor

Zatarte i skorodowane rozpieraki szczęk hamulcowych często odmawiają posłuszeństwa właśnie zimą. Po zwolnieniu hamulca ręcznego szczęki nie cofają się. Pomaga czyszczenie lub wymiana na nowe.

Tekst: Paweł Tyszko; zdjęcia: autor, Robert Magdziak; "Motor" 01/2018

Jak ułatwić rozruch zimą – PORADY

Awaria samochodu zimą? To może być wina mrozu lub śniegu – EKSPLOATACJA

Skuteczne sposoby na zaparowane szyby – PORADY

Artykuł pochodzi z kategorii: Hamulce

Motor

Zobacz również

  • Opony zimowe latem – czy mogą być niebezpieczne?

    Powszechną praktyką wielu kierowców stało się korzystanie z opon zimowych przez okrągły rok. Jak wpływa to na bezpieczeństwo jazdy i czy rzeczywiście przynosi oszczędności? więcej