LPG do silnika Diesla

Środa, 5 czerwca 2013 (12:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Coraz częściej słyszy się o montażu instalacji gazowych do silników wysokoprężnych w ciężarówkach. Czy to rozwiązanie ma sens w autach osobowych?

Zdjęcie

/Motor
/Motor

Praktycznie każdy silnik Diesla można dostosować do pracy na LPG. Ze względu na koszty instalacji wynoszące ok. 6000 zł i mniejszą niż w przypadku jednostek benzynowych oszczędność na tankowanym paliwie, nie zawsze jest to jednak opłacalne.

Zasada działania

Reklama

Podstawowa różnica polega na tym, że w przypadku silników benzynowych z pośrednim wtryskiem paliwa zasilanie LPG jest alternatywą dla pracy na benzynie, a w przypadku diesla dawka gazu jest tylko dawką uzupełniającą dla oleju napędowego.

Wizualnie instalacja LPG do silników wysokoprężnych jest bardzo podobna do stosowanej w benzynowych. Składa się z jednostki sterującej, czujników, reduktora, wtryskiwaczy i zbiornika. Wyróżnia ją jednak liczba czujników - w przypadku silnika wysokoprężnego trzeba ich zamontować więcej. Gaz w dieslu podawany jest do układu dolotowego za pomocą wtryskiwaczy. Dawkowanie określa gazowy komputer sterujący.

LPG tak, ale nie w tych silnikach

Są jednostki, w których koszt regulacji zaworów podważa sens jazdy na LPG. O ile zużywanie się gniazd zaworowych na gazie jest normalne, to już trudna i droga obsługa może być problemem. czytaj więcej

Montaż instalacji zajmuje tyle samo czasu, co do silnika benzynowego - ok. jednego dnia roboczego. Tak jak w przypadku aut z jednostkami benzynowymi, wykonywane są kalibracje działania systemu.

Jakie są korzyści?

Gaz podnosi efektywność spalania oleju napędowego. Dzięki temu poprawia się elastyczność silnika i obniża temperatura spalania, co wydłuża żywotność jednostki napędowej. Przy okazji obniża się zawartość cząstek stałych w spalinach. Ze względu na fakt, że podczas jazdy oba paliwa są podawane jednocześnie, oszczędności przy dystrybutorze są mniejsze niż w przypadku aut benzynowych z LPG. Wg specjalistów z branży, można mówić o ok. 20-procentowej redukcji kosztów. Niektóre firmy - np. LPG House - chwalą się, że potrafią tak skalibrować instalację, że w ciężarówce dawka 6,5 l LPG zastępuje 14 l ON.

Instalacje LPG do diesli wzbudzają zainteresowanie użytkowników samochodów ciężarowych, które wykonują olbrzymie przebiegi roczne, a poprawa elastyczności istotnie podnosi komfort jazdy. Montaż instalacji LPG wydaje się mieć sens również w przypadku samochodów dostawczych. Jeśli chodzi o auta osobowe gra - jak na razie - nie warta jest świeczki, chyba że potraktuje się tę przeróbkę jako formę... tuningu.

PRZYKŁADOWE WYLICZENIE WYDATKÓW NA PALIWO

SAMOCHÓD Z DIESLEM*

Wydatki na paliwo na 100 km: 36,5 zł
Roczne wydatki na paliwo: 5475 zł

SAMOCHÓD Z DIESLEM I LPG*

Wydatki na paliwo na 100 km: 29,2 zł
Roczne wydatki na paliwo: 4380 zł

Roczne oszczędności:
5745 zł - 4380 zł = 1095 zł

Koszt instalacji: 6000 zł

Montaż instalacji LPG zwróci się nie wcześniej niż po 6 latach

*średnie zużycie 7 l/100 km, roczny przebieg 15 000 km

18 usterek samochodów z LPG - EKSPLOATACJA

Fakty i mity: samochody z silnikami Diesla oraz instalacjami LPG - PORADY

Artykuł pochodzi z kategorii: LPG

Zobacz również

  • Nowe oznaczenia paliw

    Tej jesieni pojawią się nowe oznaczenia paliw na stacjach oraz nowych samochodach. Mają pomóc w uniknięciu pomyłek przy tankowaniu. więcej