Naprawa zamka samochodowego

Sobota, 23 lutego 2013 (11:30)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Długo nieużywany zamek, szczególnie po zimie, może okazać się twierdzą nie do zdobycia.

Zdjęcie

Zamkom szkodzi bezruch. Raz na pewien czas zamiast pilotem otwórzmy auto kluczykiem. /Motor
Zamkom szkodzi bezruch. Raz na pewien czas zamiast pilotem otwórzmy auto kluczykiem.
/Motor

Problem wbrew pozorom nie dotyczy jedynie starszych aut. Otwieranie i zamykanie samochodu wyłącznie pilotem i ograniczenie funkcji kluczyka jedynie do współpracy ze stacyjką powodują, że zamki drzwiowe zacinają się. Pierwszym niepokojącym objawem jest zwiększony opór przy wsuwaniu kluczyka oraz utrudnione obracanie bębenka. To znak, że z zamkiem dzieje się coś niepokojącego.

Jeżeli na tym etapie nie zlecimy czyszczenia zamka, to w dalszej kolejności elementy bębenka zapieką się tak, że albo auta kluczykiem nie otworzymy, albo uszkodzimy zamek. Wewnątrz wielu producentów stosuje specjalne sprzęgiełko, które ma się poddać w razie próby siłowego otwierania wytrychem i to ten element najprawdopodobniej ułamie się, uniemożliwiając dostęp do samochodu. W pierwszej kolejności posłuszeństwa odmawia zwykle zamek tylnej klapy, który jest najbardziej narażony na działanie czynników atmosferycznych.

Reklama

Aby nie zostać zmuszonym do wybijania szyby, by dostać się do samochodu, warto zlecić naprawę zamków zanim zupełnie się zatną.

Regeneracja rozpoczyna się od demontażu wkładki, co w niektórych autach (np. koncernu Audi/Volkswagen) jest bardzo proste, a w innych wymagać może demontażu tapicerki i zajmuje sporo czasu.

Niewidzialna wycieraczka - hydrofobizacja szyb

Pokrycie szyb specjalnym preparatem z nanocząsteczkami znacznie poprawia widoczność podczas jazdy w deszczu i ułatwia usuwanie zabrudzeń. czytaj więcej

Zdemontowaną wkładkę zamka rozbiera się na czynniki pierwsze, selekcjonując części nadające się do oczyszczenia, oraz wybierając te, które należy wymienić. Tajemnica dobrze wykonanej pracy w dużej mierze tkwi w staranności przy czyszczeniu. Zdemontowane zapadki zamka, tzw. piny, selekcjonuje się i jeżeli nie nadają się do powtórnego użycia - montuje nowe. Producenci dostarczają te elementy jako części zamienne i każdy szanujący się serwis zamków ma ich odpowiedni zapas. Oczyszczone lub wymienione muszą być też sprężynki wysuwające piny. To one w znacznym stopniu decydują o pracy zamka i jego skuteczności w zabezpieczeniu auta.

Elementy ruchome są przed montażem smarowane. To nie tylko zmniejsza opory, ale i na dłuższy czas zabezpiecza zamek przed działaniem wilgoci.

Koszt naprawy zapieczonego zamka wynosi zazwyczaj ok. 80-100 zł. Jeżeli mocując się, uszkodzimy go, to cena może wzrosnąć do ponad 150 zł. Warto więc naprawić zamek przy pierwszych objawach zacinania się.

Regeneracja zamka samochodnego krok po kroku

liczba zdjęć: 8

Tekst: Marcin Klonowski, zdjęcia: Paweł Tyszko

Kłopot z zamkiem w drzwiach - NADWOZIE

Artykuł pochodzi z kategorii: Nadwozie

Więcej na temat:nadwozie | zima | zamek samochodowy

Zobacz również

  • Co ile tak naprawdę należy wymieniać olej?

    Nie bez przyczyny słynąca z trwałych aut Toyota zaleca wymiany oleju co 15 tys. km. Wydłużone interwały olejowe często nie służą silnikowi. więcej