Test montażu fotelików 2012

Wtorek, 29 stycznia 2013 (12:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Jedną z cech samochodu rodzinnego powinna być możliwość łatwego zamontowania fotelika dla dziecka. Organizacja ÖAMTC sprawdziła pod tym kątem 18 aut.

Zdjęcie

Umieszczenie trzech fotelików obok siebie nie zawsze jest możliwe – nawet w aucie o rodzinnym charakterze. /Motor
Umieszczenie trzech fotelików obok siebie nie zawsze jest możliwe – nawet w aucie o rodzinnym charakterze.
/Motor

Austriacki ÖAMTC od 2010 r. sprawdza, na ile samochody odpowiadają wyobrażeniom o rodzinności, oceniając łatwość umieszczania w nich fotelików dziecięcych.

"W tegorocznych próbach żadne z aut nie okazało się ideałem" - mówił technik ÖAMTC Steffan Kerbl. "Punkty kotwiczenia, zarówno typowe Isofix, jak i Top tether (górne, dodatkowe, choć także w standardzie Isofix - red.) były często trudno dostępne, a pasy okazywały się zbyt krótkie do zamontowania fotelika dziecięcego."

Reklama

Foteliki obok kierowcy

Ogrzewanie postojowe - nie tylko na zimę

Ogrzewanie postojowe może być przydatne przez połowę roku. Co ważne, ten praktyczny dodatek wcale nie musi być drogim luksusem. czytaj więcej

Jeśli przewozi się więcej niż dwoje dzieci, trzeba wykorzystać także fotel pasażera obok kierowcy lub środkowe miejsce na tylnej kanapie. Chcąc zamontować z przodu fotelik tyłem do kierunku jazdy, bezwzględnie należy dezaktywować przednią poduszkę powietrzną pasażera. Niestety, nie we wszystkich samochodach jest to wykonalne - takiej opcji w ogóle nie przewidziano w obu modelach Subaru (Legacy i XV).

Także w większości testowanych aut montaż fotelików dziecięcych na fotelu obok kierowcy i na środkowym miejscu tylnej kanapy jest możliwy tylko po zastosowaniu się do pewnych ograniczeń, na przykład wolno tam umieszczać tylko foteliki określonych klas wagowych co ogranicza użyteczność z punktu widzenia części rodziców.

Zbyt krótkie pasy

Kolejnym problemem okazała się często niewystarczająca długość pasów bezpieczeństwa. "W BMW serii 3, Maździe CX-5, Nissanie Qashqaiu i Oplu Zafirze pasy są bardzo krótkie. Zbyt krótkie, by swobodnie zamontować foteliki dziecięce, są pasy w Hyundaiu i40 kombi i Oplu Amperze" - narzeka technik ÖAMTC. Bardzo pozytywnie ocenia natomiast długość pasów w Oplu Combo Tour, Peugeocie 4008 i Volvo V40.

BMW serii 3, Opel Zafira Tourer i Subaru XV zbierają pochwały za doskonale widoczne i łatwo dostępne punkty kotwiczenia Isofix. Źle pod tym względem oceniono Hondę Civic, Nissana Qashqaia, Skodę Roomster i Subaru Legacy. Górne punkty kotwiczenia (Top tether) są umieszczone w bardzo praktycznym miejscu szczególnie w BMW serii 3 i Subaru Legacy.

"Aby wytypować odpowiedni samochód rodzinny trzeba zawsze odbyć jazdę próbną z udziałem dzieci i fotelików" - doradza na koniec Kerbl. Tylko w ten sposób w praktyce da się ocenić, czy auto jest przyjazne rodzicom.

Wyniki testu montażu fotelików dziecięcych ÖAMTC 2012

Oceniając auta, specjaliści z ÖAMTC zwracali uwagę na łatwość montażu fotelików do punktów kotwiczenia Isofix i Top tether. Sprawdzano też, czy pasy bezpieczeństwa są na tyle długie, aby umożliwić wygodne przypięcie fotelika. Oceniano ponadto ilość miejsca na siedzeniach, na których umieszczano foteliki. Warto zaznaczyć, że użycie pasa Top tether w fotelikach z Isofix jest konieczne. Pas przyczepiony do punktów kotwiczenia w aucie i mocno naciągnięty przeciwdziała obracaniu się fotelika.

Zdjęcie

Punkt kotwiczenia Isofix powinien być łatwo dostępny. /Motor
Punkt kotwiczenia Isofix powinien być łatwo dostępny.
/Motor

Zdjęcie

Takie umieszczenie mocowania Top tether jest praktyczne. /Motor
Takie umieszczenie mocowania Top tether jest praktyczne.
/Motor

Zdjęcie

Wyniki testu montażu fotelików dziecięcych ÖAMTC 2012 /Motor
Wyniki testu montażu fotelików dziecięcych ÖAMTC 2012
/Motor

Zdjęcie

Dacia Lodgy jest sensacyjnym zwycięzcą ubiegłorocznego zestawienia. /Motor
Dacia Lodgy jest sensacyjnym zwycięzcą ubiegłorocznego zestawienia.
/Motor

Maciej Pertyński, Maciej Pobocha

Wymiana filtra kabinowego - EKSPLOATACJA

Artykuł pochodzi z kategorii: Nadwozie

Zobacz również

  • Filtry sadzy w silnikach benzynowych - zaskakujące wyniki testów emisji spalin

    Coraz więcej aut benzynowych wyposażanych jest w filtr cząstek stałych. Pierwsze testy emisji spalin wykonane według nowych norm wskazują na dużą skuteczność tego rozwiązania. więcej