Błędy przy doborze kół i zmianie felg

Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Przedstawiamy najważniejsze parametry, przy doborze których popełniane są błędy.

Zdjęcie

Zmiana felg na inne wymaga sprawdzenia przynajmniej ośmiu wymienionych niżej parametrów. /Motor
Zmiana felg na inne wymaga sprawdzenia przynajmniej ośmiu wymienionych niżej parametrów.
/Motor

Wymiana felg w aucie czy zmiana opon na letnie, szczególnie jeżeli wiąże się z tym zastosowanie innych obręczy lub wręcz zmianą rozmiaru kół, to czynności, przy których popełnianych bywa wiele błędów. Co gorsza, mylić się potrafią nawet wulkanizatorzy. Dlatego podpowiadamy, na co należy zwrócić uwagę.

Zdecydowanie najmniej problemów jest, jeśli zdecydujemy się na oryginalne felgi do danego modelu. Poza wszystkim, te są zwykle wykonane nieporównywalnie lepiej niż zamienniki. Jeżeli chcemy ograniczyć wydatki - warto zdecydować się na używane, ale oryginalne.

Reklama

Nawet przy zastosowaniu oryginalnych felg często popełnianym błędem jest jednak nieprzywiązywanie wagi do śrub mocujących. Sam identyczny rozmiar gwintu nie wystarczy. Felgi aluminiowe wymagają zwykle dłuższych śrub (ale też za długie mogą zablokować piastę), ponadto różny może być kształt powierzchni oporowej śrub i felg (zwykle kula lub stożek).

Poniżej przedstawiamy parametry, na które trzeba zwrócić szczególną uwagę jeszcze na etapie kompletowania kół.

PARAMETRY, W PRZYPADKU KTÓRYCH NAJCZĘŚCIEJ POPEŁNIANE SĄ BŁĘDY

OTWÓR CENTRALNY

Zdjęcie

otwór centralny /Motor

Otwór centralny różni się w zależności od marki auta. Do felg aluminiowych są oferowane specjalne wkładki redukcyjne. Felgi stalowe muszą mieć otwór idealnie dopasowany.

TYP ŁBA ŚRUBY

Zdjęcie

typ łba śruby /Motor

Powierzchnia docisku śruby może być kulista albo stożkowa. To zależy od marki i typu felgi. Np. fabrycznie Audi i VW mają kulę, a BMW, Opel czy Renault - stożek.

DŁUGOŚĆ GWINTU ŚRUBY

Zdjęcie

długość gwintu śruby /Motor

W części aut (np. VW) oryginalne alufelgi można przykręcić tymi samymi śrubami, co stalowe. Jednak zwykle felgi aluminiowe wymagają użycia dłuższych śrub.

ROZSTAW OTWORÓW POD ŚRUBY

Zdjęcie

rozstaw otworów /Motor

Parametr podawany jako 5x100 oznacza 5 otworów na średnicy 100 mm. Bywają felgi podobne, ale nie identyczne (np. Fiat 4x98 i VW 4x100), stąd łatwo o pomyłkę.

ODSADZENIE FELGI (ET, OFFSET)

Zdjęcie

odsadzenie felgi /Motor

To odległość osi symetrii felgi od płaszczyzny przylegania do piasty. Typowe kompakty mają ET ok. 35 mm. Mniejsze ET powoduje, że koła wystają na zewnątrz auta.

SZEROKOŚĆ FELGI

Zdjęcie

szerokość felgi /Motor

Musi być dopasowana do szerokości opony. Zbyt szerokie felgi mogą nie mieścić się w nadkolu. Parametr podany jest na feldze. 7Jx17 to felga o szerokości 7 cali.

RODZAJ CIĘŻARKÓW

Zdjęcie

rodzaj ciężarków /Motor

Zasadniczo do felg stalowych stosuje się ciężarki nabijane, a do aluminiowych - naklejane. Gdy zacisk hamulca jest blisko felgi, trzeba stosować ciężarki cienkie, tzw. slim.

PRZYSTOSOWANIE DO RUNFLAT

Zdjęcie

runflat /Motor

Opony typu runflat (zdolne do jazdy po przebiciu) wymagają felg z symbolem EH2, a więc mieszczących szerszą stopkę opony runflat. Felgi te można stosować do zwykłych opon.

Tekst: Marcin Klonowski, zdjęcia: Paweł Tyszko; "Motor" 14/2016

Fakty i mity o alufelgach - EKSPLOATACJA

Czy większe znaczy lepsze? - PORADY

Artykuł pochodzi z kategorii: Eksploatacja

Motor

Zobacz również