Dodatkowa osłona chroniąca podwozie

Piątek, 2 listopada 2012 (15:20)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Za kilkaset złotych można zamontować metalową osłonę, która chroni przed wodą i mechanicznymi uszkodzeniami silnik, skrzynię biegów, a nawet bak auta.

Zdjęcie

Solidna metalowa osłona zabezpiecza elementy silnika przed wodą i kurzem. Dodatkowo chroni przed uszkodzeniami mechanicznymi. /Motor
Solidna metalowa osłona zabezpiecza elementy silnika przed wodą i kurzem. Dodatkowo chroni przed uszkodzeniami mechanicznymi.
/Motor
Większość współczesnych samochodów oryginalnie wyposażona jest w plastikowe osłony pod silnik. Mają one chronić elementy jednostki napędowej przed szkodliwym działaniem wody, kurzu czy środków chemicznych. Dodatkowym zadaniem osłon jest wyciszanie wnętrza pojazdu oraz poprawianie własności aerodynamicznych, a co za tym idzie - zmniejszanie zużycia paliwa.

Właściciele samochodów, które nie posiadają fabrycznie osłony, mogą ją dokupić. W przypadku plastikowych elementów to wydatek rzędu 50-150 zł. Największą wadą tego typu rozwiązania jest niska odporności na uszkodzenia mechaniczne. Osłony z tworzywa sztucznego nie dość, że nie chronią elementów silnika (głównie miski olejowej) przed pęknięciem czy głębokim zarysowaniem, to same często zostają połamane podczas kontaktu z krawężnikiem lub zmarzniętą bryłą śniegu. Często widać na drodze samochód ciągnący pod sobą resztki plastikowej osłony.

Reklama

Alternatywą są elementy wykonane np. ze stalowej blachy o grubości 2-3 mm. Ich największą zaletą jest ochrona miski olejowej czy skrzyni biegów przed mechanicznymi uszkodzeniami. Dodatkowo spełniają tę samą rolę, co oryginalne osłony plastikowe. Badania przeprowadzone na Hyundaiu i30 przez jedną z firm sprzedających osłony wykazały, że zamontowanie stalowej blachy chroniącej silnik obniżyło przy okazji hałas we wnętrzu auta o prawie 2 dB (wyraźnie zauważalny spadek) przy 3000 obr./min.

Użytkownicy samochodów terenowych mogą wyposażyć je dodatkowo m.in. w osłony reduktora, mostów, zbiornika paliwa, a nawet elementów układu kierowniczego czy chłodnicy.

Osłony podwozia montowane są z wykorzystaniem technologicznych otworów konkretnego modelu samochodu, dzięki czemu ich założenie nie wymaga wiercenia czy spawania. Dodatkowo metalowe osłony dobrej jakości wyposażone są w otwory umożliwiające wymianę oleju bez konieczności demontażu osłony.

Przykładowe ceny osłon do wybranych pojazdów

SamochódRodzaj osłonyCena*
Audi A4, 2002 r.Stalowa silnika825 zł
BMW 5, 2001 r.Stalowa skrzyni man.455 zł
Fiat Panda 2004 r.Stalowa silnika i skrzyni man.799 zł
Jeep Grand Cherokee, 2001 r.Aluminiowa zbiornika paliwa805 zł
Kia cee'd, 2008 r.Stalowa silnika i skrzyni man.725 zł
Mazda 6, 2004 r.Stalowa silnika i skrzyni man.762 zł
Opel Astra, 2005 r.Stalowa silnika i skrzyni man.676 zł
Opel Astra, 2005 r.Plastikowa silnika i skrzyni man.95 zł
Skoda Octavia, 2006 r.Stalowa silnika762 zł
Skoda Octavia, 2006 r.Plastikowa silnika70 zł
Volkswagen Passat, 2004 r.Stalowa silnika725 zł
*cena z montażem; źródło: www.oslonypodwozia.pl

Ochrona lakieru - folie ochronne - NADWOZIE

Artykuł pochodzi z kategorii: Eksploatacja

Więcej na temat:samochody używane | podwozie

Zobacz również