Kody w aucie – gdzie szukać i jak odczytywać oznakowanie elementów w samochodzie

Czwartek, 20 grudnia 2018 (12:10)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Na wielu naklejkach, metkach, wytłoczeniach znajdują się tajemnicze kody. Ich rozszyfrowanie może być przydatne np. do zakupu części zamiennych.

Zdjęcie

kody w aucie /Motor

Odgórne przepisy, a także wewnętrzne procedury producentów nakazują, aby większość części i podzespołów auta była oznaczona określonymi symbolami.

Pozwalają one na identyfikację tych elementów, co może być przydatne przy ustalaniu potrzebnych części zamiennych, określenie ich wieku, sposobu montażu itp.

Reklama

Chyba najłatwiej wygląda sprawa ustalenia daty produkcji poszczególnych podzespołów. W szczególnych przypadkach można nawet określić konkretny dzień. Takie informacje naniesione są w wielu miejscach - nawet tak błahych jak osłony wlewu płynu do spryskiwaczy czy siłowniki pokrywy bagażnika. Może to posłużyć do oceny, czy części były wymieniane. Wystarczy porównać te dane z datą produkcji auta.

W wielu miejscach znaleźć można informacje ułatwiające zakup części, czasem są to wręcz ich numery katalogowe, albo precyzyjne oznaczenia wersji podzespołów.

Inne informacje, np. o sposobie prowadzenia paska osprzętu czy rodzaju i ilości czynnika w klimatyzacji - przydatne będą mechanikom.

PODSTAWOWE DANE AUTA

Zdjęcie

dane auta /Motor

Główne informacje identyfikacyjne umieszczane są zwykle na tabliczkach-naklejkach znajdujących się na słupku przy drzwiach kierowcy lub na kielichu zawieszenia.

Poza podstawowymi danymi (nazwa producenta, numer homologacji typu pojazdu, numer VIN oraz dopuszczalne masy) wielu producentów aut, np. BMW czy Opel, na tabliczce znamionowej umieszcza dodatkowe informacje, dotyczące m.in. koloru lakieru, kodu emisji spalin, kodu kół i ogumienia czy kąta padania wiązki świetlnej z reflektorów.

WIEK RÓŻNYCH CZĘŚCI I PODZESPOŁÓW SAMOCHODU

Zdjęcie

wiek części /Motor

[1] Opony noszą oznaczenia roku produkcji w formie czterech cyfr w obwódce - dwie pierwsze oznaczają kolejny tydzień, dwie ostatnie - rok. W tym przypadku mamy 20. tydzień 2015 r.

[2] Plastiki znakowane są często "słoneczkiem". Liczba w środku oznacza rok wykonania części, czasami jest uzupełniana strzałką, która wskazuje na konkretny miesiąc produkcji.

[3] Pasy bezpieczeństwa mają zwykle wpisywaną pełną datę wykonania, naniesioną na metce wszytej przy punkcie mocowania. Obok znajdują się numery katalogowe i homologacyjne.

KODY WYPOSAŻENIA AUTA

Zdjęcie

kody wyposażenia auta /Motor

W samochodach grupy VW, Renault, Oplach BMW i Mercedesach umieszczane są naklejki z kodami wyposażenia. Szukać ich można zwykle na podłodze bagażnika, słupkach, w komorze silnika.

Zdjęcie

kody wyposażenia auta /Motor

Oznaczenia różnią się między markami, można je odszyfrować dzięki ASO lub na forach. Mówią o rodzaju silnika, napędach, rynku przeznaczenia, a czasami nawet o kolorze tapicerki.

RODZAJ CZYNNIKA KLIMATYZACJI

Zdjęcie

czynnik klimatyzacji /Motor

Parametry czynnika umieszczane są zwykle na naklejce na osłonie chłodnicy. Podawany jest jego rodzaj (R-134a) oraz masa (525 g). Dodatkowo wskazany jest typ i ilość oleju do smarowania układu.

RODZAJ I WIEK SZYB

Zdjęcie

rodzaj i wiek szyb /Motor

Każda szyba w rogu oznaczona jest symbolami mówiącymi o kraju homologacji (tutaj E6 - Belgia), regulaminie badań (43R) i numerze homologacji (00048). Temperlite wskazuje na szybę hartowaną, cyfra "5" - rok produkcji 2015, a kropki określają miesiąc.

DOKŁADNA WERSJA SILNIKA

Zdjęcie

wersja silnika /Motor

Przy zamawianiu części przydają się informacje o typie silnika - można je często znaleźć na specjalnej naklejce. Tutaj chodzi o odmianę CBA silnika 2.0 TDI.

TYP REFLEKTORA

Zdjęcie

typ reflektora /Motor

Naklejki lub nadruki na obudowie reflektora, oprócz numerów katalogowych czy spełnianych norm pokazują także parametry lampy. Dla przykładu znak H oznacza lampy halogenowe, D - ksenonowe, strzałki - przeznaczenie do ruchu lewo- i prawostronnego.

SPOSÓB NAPĘDU OSPRZĘTU

Zdjęcie

napęd osprzętu /Motor

Jak poprowadzić pasek osprzętu? To może być problem dla mechanika. Nawet w tym samym modelu jego przebieg będzie się różnił np. w zależności od zastosowanego wyposażenia. Naklejka umieszczona pod maską informuje o liczbie napinaczy, rodzaju paska i jego umiejscowieniu.

SCHEMAT UKŁADU ZASILANIA

Zdjęcie

układ zasilania /Motor

Taką naklejkę można najczęściej zobaczyć w autach z USA. Pokazuje ona schematyczne rozmieszczenie elementów układu paliwowego - wskazuje przebieg przewodów oraz rozmieszczenie zaworów i odpowietrzników. Zwykle można ją znaleźć na wewnętrznej stronie maski lub przegrodzie czołowej.

DOKŁADNY KOLOR LAKIERU

Zdjęcie

kolor lakieru /Motor

Nazwa i numer kodowy lakieru umieszczane są na wewnętrznej stronie maski lub pokrywy bagażnika m.in. Fiatów. Dzięki tym informacjom można łatwo dobrać np. używane elementy karoseryjne.

KĄT NACHYLENIA WIĄZKI ŚWIATEŁ

Zdjęcie

kąt nachylenia świateł /Motor

Na obudowie reflektorów lub wzmocnieniu czołowym podawana jest wartość kąta padania wiązki świetlnej. Jest różna w zależności od wysokości zamontowania lamp, wpływa na ich zasięg.

OZNACZENIA KATALOGOWE CZĘŚCI

Zdjęcie

oznaczenia części /Motor

Na niektórych elementach naniesione są fabryczne, katalogowe numery części. Np. na osłonie silnika aut koncernu VW znajdują się symbole nie tylko samej osłony, ale także np. uszczelki pod głowicą. Jest to bardzo przydatne przy zamawianiu części zamiennych, wybrane numery można zwyczajnie podać sprzedawcy, nie ma wtedy mowy o jakichkolwiek pomyłkach.

DZIEŃ PRODUKCJI AUTA

Zdjęcie

dzień produkcji auta /Motor

W autach marek Citroen i Peugeot nanoszony jest kod ORGA. Umieszczony jest na naklejce zwykle obok informacji o wymaganym ciśnieniu w ogumieniu - tutaj jest to liczba 13581. Dokładny dzień można rozszyfrować w internecie.

UWAGA NA NIEORYGINALNE ETYKIETY

Zdjęcie

Do informacji nieoryginalnych trzeba podchodzić ostrożnie. /Motor
Do informacji nieoryginalnych trzeba podchodzić ostrożnie.
/Motor

Wszelkie oznaczenia, które można znaleźć w aucie, niosą realne informacje, pod warunkiem że są oryginalne, przygotowane przez producenta. W autach naprawianych mogą się już nie zgadzać z rzeczywistością. Lepiej też z dystansem podchodzić do wszelkich oznaczeń umieszczanych przez mechaników, np. dotyczących terminów wymiany paska czy oleju. Nie ma żadnej pewności, że są prawdziwe.

Tekst: Bartosz Zienkiewicz, zdjęcia: Paweł Tyszko, archiwum; "Motor" 40/2018

Te używane części są lepsze od nowych zamienników – EKSPLOATACJA

Olej silnikowy, filtry, rozrząd - kiedy warto skracać terminy wymiany? – PORADY

Jakie zamienniki wybierać – EKSPLOATACJA

Złomowisko jak sklep. Które części zamienne warto kupować na szrocie? – PORADY

Artykuł pochodzi z kategorii: Eksploatacja

Zobacz również

  • Prawdy i mity o dieslach

    Diesle przedstawiane są ostatnio jako źródło wszelkiego zła. Opinie te nie opierają się jednak najczęściej na sprawdzonych informacjach. Większość z nich to obiegowe mity. więcej