Krawężnik - twój wróg!

Poniedziałek, 14 października 2013 (13:30)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Parkowanie bywa kosztowne. I wcale nie chodzi tym razem o mandat od straży miejskiej. Zwykły krawężnik może uczynić większe spustoszenie w kieszeni.

Zdjęcie

Tej felgi już się nie naprawi, a wjazd na krawężnik może spowodować jeszcze większe zniszczenia. /Motor
Tej felgi już się nie naprawi, a wjazd na krawężnik może spowodować jeszcze większe zniszczenia.
/Motor

Pośpiech jest niewskazany nie tylko podczas jazdy samochodem, ale także przy parkowaniu - zwłaszcza gdy konieczne jest najechanie na krawężnik. Dla świętego spokoju w ogóle warto by takich miejsc unikać. Niestety - zazwyczaj na taki luksus nie można sobie pozwolić. A to zawsze wiąże się z ryzykiem.

Duża skala zniszczeń

Reklama

Właściwie nie ma czegoś takiego, jak w pełni bezpieczne wjeżdżanie na krawężnik. Choćby nie wiadomo jak delikatnie i powoli wykonywać ten manewr, zawsze można coś w aucie zniszczyć. Najłatwiej uszkodzić plastikowy kołpak. Niby defekt jest czysto kosmetyczny, ale nawet najtańsze, niemarkowe elementy kosztują po ok. 20 zł za sztukę. Oryginalne - nawet ponad 100 zł.

W drugiej kolejności zdarzają się uszkodzenia opon. Przy wjeżdżaniu na krawężniki szczególnie uważać muszą kierowcy aut z ogumienie energooszczędnym. Takie opony mają cienkie, miękkie boki, niezwykle podatne na uszkodzenia mechaniczne. Wystarczy delikatny kontakt z krawężnikiem, by doszło do defektu.

Czynnikiem zwiększającym możliwość uszkodzenia opony jest zbyt niskie ciśnienie powietrza. Tu łatwo można zniszczyć zarówno oponę ściśniętą między felgą a krawężnikiem, jak i samą felgę - opona nie będzie wówczas stanowić odpowiedniego zabezpieczenia. Zresztą przy większej prędkości najazdu nawet prawidłowo napompowana opona wiele nie pomoże.

A gdy z prędkością najechania na krawężnik przesadzi się znacznie, konsekwencje robią się poważne. Zaburzenie geometrii zawieszenia, pogięcie drążków czy wahaczy oznaczają poważne wydatki.

Co stuka w zawieszeniu?

Oto elementy, które zużywają się w typowym przednim zawieszeniu. Podajemy koszty ich napraw i szacunkową wytrzymałość. czytaj więcej

Zwykle do wymiany

Usuwanie zniszczeń spowodowanych niefortunnym wjechaniem na krawężnik jest o tyle kłopotliwe, że większość uszkadzanych elementów kwalifikuje się najczęściej do wymiany. W oponie niszczy się jej bok (dochodzi do jego przecięcia lub pęka opasanie), a tego nie da się naprawić. Nieduże wgięcie felgi stalowej da się wyprostować, przy większym nie ma mowy o stuprocentowym przywróceniu sprawności. W przypadku obręczy aluminiowych pęknięcia są praktycznie nienaprawialne. Podobnie jest z pogiętymi końcówkami i drążkami kierowniczymi czy wahaczami. Na tym tle wymiana kołpaka to już czysta kosmetyka.

Elementy, które najczęściej ulegają zniszczeniu po niefortunnym wjechaniu na krawężnik

KOŁPAK - przeciętny koszt: 50 zł

Zdjęcie

Zakup pojedynczego markowego kołpaka może kosztować nawet ponad 100 zł, porządne zamienniki kosztują co najmniej 50 zł. /Motor
Zakup pojedynczego markowego kołpaka może kosztować nawet ponad 100 zł, porządne zamienniki kosztują co najmniej 50 zł.
/Motor

OPONA - przeciętny koszt: 200 zł

Zdjęcie

Kontakt z krawężnikiem powoduje zwykle uszkodzenia boku opony – jej przecięcie lub powstanie wybrzuszenia. Guma do wymiany. /Motor
Kontakt z krawężnikiem powoduje zwykle uszkodzenia boku opony – jej przecięcie lub powstanie wybrzuszenia. Guma do wymiany.
/Motor

FELGA - przeciętny koszt: 200 zł

Zdjęcie

Stalową felgę czasami można próbować wyprostować, z aluminiową sprawa jest znacznie trudniejsza. Zwykle trzeba kupić nową. /Motor
Stalową felgę czasami można próbować wyprostować, z aluminiową sprawa jest znacznie trudniejsza. Zwykle trzeba kupić nową.
/Motor

KOŃCÓWKA DRĄŻKA KIEROWNICZEGO - przeciętny koszt: 40 zł

Zdjęcie

Przy szybszym wjechaniu na krawężnik uszkodzić można elementy układu kierowniczego. Wymagana regulacja lub wymiana części. /Motor
Przy szybszym wjechaniu na krawężnik uszkodzić można elementy układu kierowniczego. Wymagana regulacja lub wymiana części.
/Motor

Tekst: Bartosz Zienkiewicz, zdjęcia: Paweł Tyszko

Ustawianie geometrii - PORADY

Sposób na dobre zamienniki - EKSPLOATACJA

Artykuł pochodzi z kategorii: Eksploatacja

Motor
Więcej na temat:parkowanie | opona | felga

Zobacz również

  • Kupujesz BMW? Sprawdź, za jaki model nie przepłacisz w OC

    Jesteś miłośnikiem szybkich i eleganckich aut? Jeżeli planujesz, że w Twoim garażu stanie BMW, mamy dla Ciebie dobrą wiadomość – możesz obniżyć koszt ubezpieczenia OC. Dowiedz się, jak to zrobić. więcej