Książki serwisowe i gwarancyjne – papierowe czy elektroniczne?

Piątek, 27 lipca (15:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Drukowane książki serwisowe stopniowo ustępują miejsca elektronicznym. Przeszłość serwisową auta można wtedy sprawdzać tylko w ASO.

Zdjęcie

elektroniczne książki serwisowe /Motor

Kupując kilkuletnie auto, przyzwyczajeni jesteśmy do tego, że jego przeglądy powinny być udokumentowane w książce serwisowej.

Tymczasem nowym trendem wśród producentów samochodów jest zaprzestanie wydawania tradycyjnych, papierowych książek serwisowych. Część z nich stosuje ich elektroniczne wersje od kilku lat (2013-2014 rok), a niektórzy, jak Volkswagen, wprowadzili całkiem niedawno.

Reklama

Nie zmienia to faktu, że znaczna część marek pozostaje wierna tradycyjnemu zapisowi przeprowadzonych napraw. Z dwudziestu pięciu popularnych marek w Polsce dziewięć do tej pory wydaje wyłącznie papierową książkę serwisową, a sześć (m.in. Renault, Dacia, Ford, Honda) oferuje możliwość wyboru lub jednocześnie stosuje oba rodzaje dokumentacji napraw (stan na koniec 2017 r. - przyp. red. magazynauto.pl).

Z duchem czasu

W przypadku takich marek jak Alfa Romeo, Audi, BMW, Jaguar, Land Rover, Mercedes, Mini, Skoda, Smart, Volkswagen dokumentacja z przeglądów i przeprowadzonych napraw jest wpisywana do centralnej bazy danych.

Według producentów takie rozwiązanie ma szereg zalet poprawiających wygodę, bezpieczeństwo i ochronę danych. Pozwala zebrać wszystkie informacje w jednym miejscu w Internecie i w razie odsprzedaży pokazać je potencjalnemu nabywcy.

Kierowcy nie będą musieli się martwić o zgubienie lub zniszczenie książki.

Nowa forma ma też ograniczyć manipulowanie wpisami z drukowanych książek, a tym samym uwiarygodnić historię pojazdu.

Płatna opcja

Producenci prowadzący elektroniczne książki serwisowe (EKS), powinni udostępniać je autoryzowanym serwisom i niezależnym warsztatom. Te ostatnie, aby zachować gwarancję pojazdu, powinny odnotowywać w nich każde przeprowadzone w samochodzie działanie.

Niestety, dostęp do EKS jest zazwyczaj płatny osobno od marki, przez co wiele warsztatów niezależnych nie wykupuje do nich dostępu, a co za tym idzie - nie dokumentuje napraw.

Można przypuszczać, że za kilka lat papierowe książki serwisowe na dobre odejdą do lamusa.

TYPY WYDAWANYCH KSIĄŻEK SERWISOWYCH

Alfa Romeopapierowa
Audielektroniczna od 2005 roku
BMW/Minielektroniczna od 2005 roku
Citroenpapierowa
Daciapapierowa (może być elektroniczna)
Fiatpapierowa
Fordw obu formach
Hondaw obu formach
Hyundaipapierowa
Jaguarelektroniczna od 2013 roku
Jeeppapierowa
Kiaw obu formach
Land Roverelektroniczna od 2014 roku
Lexuspapierowa
Mazdaelektroniczna od 2006 roku
Mercedeselektroniczna od 2010 roku
Peugeotpapierowa (może być elektroniczna)
Renaultpapierowa (może być elektroniczna)
Seatpapierowa
Skodaelektroniczna od 2013 roku
Smartelektroniczna od 2010 roku
Toyotapapierowa
Volkswagenelektroniczna od czerwca 2017 roku
Volvopapierowa

Tekst: Michał Bakuła, zdjęcia: archiwum; "Motor" 51-52/2017

Jak sprawdzić używany samochód w internecie – PORADY

Kupujesz samochód używany? Radzimy, jak rozpoznać ogłoszenia handlarzy – SAMOCHODY UŻYWANE

Rozpoznaj auto powypadkowe i z dużym przebiegiem – PORADY

Artykuł pochodzi z kategorii: Eksploatacja

Zobacz również

  • Nowe oznaczenia paliw

    Tej jesieni pojawią się nowe oznaczenia paliw na stacjach oraz nowych samochodach. Mają pomóc w uniknięciu pomyłek przy tankowaniu. więcej