Plaga pękających przewodów hamulcowych

Wtorek, 22 września 2015 (12:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Skorodowane przewody hamulcowe w aucie są jak tykająca bomba. Nigdy nie wiadomo, kiedy przyniosą śmiertelne zagrożenie.

Zdjęcie

Diagności  ostrzegają: przewody hamulcowe pękają już w kilkuletnich samochodach! /Motor
Diagności ostrzegają: przewody hamulcowe pękają już w kilkuletnich samochodach!
/Motor

Układ hamulcowy samochodu osobowego stanowi zamknięty obwód hydrauliczny. Kierowca naciskając na pedał hamulca, zwiększa ciśnienie płynu nawet do 100 barów, co powoduje wysuwanie tłoczków w zaciskach czy cylinderkach. Nowe elementy układu hamulcowego bez problemu znoszą trzykrotnie wyższe ciśnienie, jednak z czasem ich wytrzymałość maleje.

Czuły punkt

Zdjęcie

Efekt pęknięcia przewodu – brak siły hamowania w jednym kole spowodowany wyciekiem płynu z obwodu.
/Motor

Najsłabszym ogniwem okazują się przewody hamulcowe, które nie są odporne na czynniki atmosferyczne i w skrajnych przypadkach potrafią pękać nawet w kilkuletnich samochodach. Powodem takiej sytuacji jest korozja przewodów sztywnych, wykonywanych najczęściej ze stali, oraz utrata właściwości gumy w przewodach elastycznych. W obu przypadkach zużyte przewody nie dają o sobie znać i jeżeli ich zły stan nie zostanie zauważony przez mechanika w warsztacie czy diagnostę na okresowym badaniu technicznym, kierowca może użytkować auto będąc nieświadomym ryzyka.

A  to jest ogromne. Postępująca korozja osłabia miejscowo przewód, obniżając znacznie jego odporność na ciśnienie. Dopóki kierowca nie naciśnie mocno na pedał hamulca, nic się nie dzieje, jednak w takiej sytuacji próba gwałtownego hamowania może się zakończyć tragedią. W momencie pęknięcia przewodu ciśnienie w układzie raptownie spada, co wpływa na drastyczne pogorszenie skuteczności hamowania. Dodatkowym problemem jest fakt, że w wielu przypadkach przewody hamulcowe są poprowadzone tak, że ciężko dokładnie ocenić ich stan nawet z podnośnika.

Cytat

Badanie techniczne to zwykle jedyny moment w roku, kiedy hamulec wciskany jest z całej siły. Właśnie wtedy często dochodzi do pęknięcia przewodów - Paweł Faszczewski, diagnosta ze stacji Faben.pl

Wielu kierowców podczas codziennej jazdy nie naciska z dużą siłą na pedał hamulca i niesprawność przewodów często wychodzi podczas badania skuteczności układu na badaniu technicznym. Diagności regularnie są świadkami pękania przewodów. Całe szczęście - na rolkach, a nie na drodze. Zarówno mechanicy, jak i diagności twierdzą, że pękające przewody hamulcowe są realnym problemem występującym na masową skalę. Dlatego, w obliczu ogromnego ryzyka, nie należy bagatelizować uwag serwisantów ani pracowników stacji kontroli pojazdów na temat stanu przewodów. Jeżeli istnieją podejrzenia co do ich sprawności, należy je jak najszybciej wymienić.

Cena bezpieczeństwa

Koszty wymiany przewodów hamulcowych różnią się w zależności od ich rodzaju i długości - w większości przypadków za nowy przewód z montażem trzeba zapłacić 80-200 zł. Przewody do typowych samochodów kupuje się od ręki w hurtowniach motoryzacyjnych, a w przypadku rzadszych konstrukcji można je bez problemu dorobić na wzór.

Warto pamiętać o okresowej kontroli stanu przewodów hamulcowych we wszystkich samochodach, ponieważ problem może dotyczyć nawet kilkuletnich aut.

TEST "MOTORU": SPRAWDZAMY DROGĘ HAMOWANIA SAMOCHODU Z PĘKNIĘTYM PRZEWODEM HAMULCOWYM

Zdjęcie

Test hamowania /Motor

Zdjęcie

Aby przeprowadzić test, spuściliśmy płyn z jednego obwodu układu.
/Motor

Od wielu lat układy hamulcowe samochodów wyposażone są w dwa obwody obejmujące po dwa koła na krzyż. W przypadku pęknięcia przewodu kierowca może zatrzymać auto korzystając z jednego obwodu. Postanowiliśmy sprawdzić, jak w praktyce zmienia się droga hamowania samochodu z uszkodzonym jednym obwodem. Okazało się, że auto na jednym obwodzie zatrzymuje się ponad dwa razy dalej niż sprawne.


HAMOWANIE ZE 100 KM/H

Zdjęcie

Droga hamowania /Motor

WNIOSKI Dwuobwodowy układ hamulcowy chroni co prawda kierowcę przed całkowitą utratą hamulców w przypadku pęknięcia przewodu, jednak warto wiedzieć, że w takiej sytuacji skuteczność hamowania samochodu drastycznie spada. Hamowanie ze 100 km/h

JAK UCHRONIĆ SIĘ PRZED AWARIĄ

Zdjęcie

Kontrola przewodów to obowiązek diagnosty. Jeśli zaleca ich wymianę - nie wolno z nią zwlekać. /Motor
Kontrola przewodów to obowiązek diagnosty. Jeśli zaleca ich wymianę - nie wolno z nią zwlekać.
/Motor

Pęknięcie przewodów nie jest poprzedzone oznakami, które kierowca mógłby wychwycić w czasie codziennej jazdy, np. spadkiem skuteczności hamulców. Dlatego tak ważne jest, aby ich stan był regularnie kontrolowany przez specjalistów, przede wszystkim podczas badań technicznych. Nie wolno bagatelizować otrzymanych w ten sposób ostrzeżeń - jeśli diagnosta albo serwisant uzna, że przewody nadają się do wymiany, należy bezwzględnie wykonać naprawę!

KOSZTY WYMIANY PRZEWODÓW

Zarówno sztywne, jaki i elastyczne przewody można kupić lub dorobić. Kupno nowych przewodów to wydatek 30-100 zł za sztukę. Wymiana przewodów elastycznych to wydatek około 50 zł, a w przypadku sztywnych nawet 150 zł. Do naprawy należy też doliczyć koszty płynu hamulcowego (ok. 30 zł).

Zdjęcie

PO LEWEJ Sztywne przewody stalowe zastępuje się wygodnymi w dorabianiu miedzianymi (cena od 30 zł). PO PRAWEJ Zakuwane przewody metalowo-gumowe można dorobić na wzór lub kupić gotowe (cena od 40 zł). /Motor
PO LEWEJ Sztywne przewody stalowe zastępuje się wygodnymi w dorabianiu miedzianymi (cena od 30 zł). PO PRAWEJ Zakuwane przewody metalowo-gumowe można dorobić na wzór lub kupić gotowe (cena od 40 zł).
/Motor

PODSUMOWANIE

Jeśli wziąć pod uwagę to, jak często dochodzi do uszkodzenia przewodów podczas badań technicznych, liczba kierowców jeżdżących potencjalnie śmiertelnie niebezpiecznymi autami jest zatrważająca. Nie dotyczy to tylko leciwych, zaniedbanych aut. Na awarię mogą być narażone także stosunkowo młode samochody, zwłaszcza parkujące na nieutwardzonym, wilgotnym podłożu.

Tekst i zdjęcia: Paweł Tyszko; "Motor" 25/2015

Hamulec elektryczny kontra hamulec ręczny - TEST

Wymiana przewodów hamulcowych - EKSPLOATACJA

Artykuł pochodzi z kategorii: Eksploatacja

Zobacz również

  • Zmiany w kodeksie ruchu drogowego – ma być bezpieczniej

    Resort infrastruktury pracuje nad zmianami w przepisach, które od dawna obowiązują już w innych krajach. Ma to poprawić bezpieczeństwo. więcej