Podróżuj autem, nie piekarnikiem!

Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Walizki spakowane, kanapki na drogę przygotowane, telefony naładowane. Gdy planujemy wyjazd na wakacje, staramy się pamiętać o wszystkim, ale często pomijamy… przygotowanie samochodu do drogi. Co może nas zaskoczyć w tym gorącym okresie?

Zdjęcie

Podróżuj autem, nie piekarnikiem /Shutterstock
Przegrzanie silnika - jak sobie z nim poradzić?

Jak rozpoznać objawy przegrzewania się silnika? Co zrobić, kiedy już do niego dojdzie? Podpowiadamy, jak można uratować silnik. czytaj więcej

Układ chłodzenia

W upalne dni temperatura w komorze silnika sięga nawet 100°C, co może grozić jego przegrzaniem. Do obniżenia temperatury niezbędny jest sprawny układ chłodzenia. Przed wakacyjnym wyjazdem warto upewnić się, że wentylator pod maską działa poprawnie, kanały układu chłodzenia są drożne, a płyn w chłodnicy w miarę świeży (tzn. był wymieniany co najmniej trzy lata temu). Większość mechaników dysponuje profesjonalnymi narzędziami, które pozwolą łatwo ocenić, czy któryś z elementów układu chłodzenia wymaga reperacji, dzięki czemu unikniemy nawet kilkukrotnie wyższego kosztu wzywania pomocy drogowej i naprawy. Pamiętajmy, że podczas długiej, wakacyjnej trasy, układ chłodzenia jest szczególnie obciążony.

Reklama

Akumulator

Kłopoty z akumulatorem zdarzają się tylko zimą? Nic bardziej mylnego! "Przy temperaturze 20°C każdy wzrost temperatury o kolejne 10°C wiąże się ze średnio dwukrotnym przyspieszeniem samorozładowania akumulatora. Wyższe temperatury są także przyczyną zwiększenia tempa korozji jego płyt" - wyjaśnia Krzysztof Najder, ekspert Exide Technologies S.A. Ponieważ nawet wyłączony samochód wciąż pobiera energię z akumulatora (na podtrzymanie sterowników i alarmu), ma to szczególne znaczenie w przypadku samochodów, które zostają w domu podczas dwutygodniowego urlopu - po powrocie może się okazać, że akumulator jest głęboko rozładowany. Ten problem może spotkać kierowcę także wtedy, gdy wyjeżdża na wakacje autem, ponieważ po długiej podróży samochód jest z reguły w niewielkim stopniu używany aż do drogi powrotnej. Aby uniknąć problemów z akumulatorem, przed wyjazdem warto upewnić się, że jest on w pełni naładowany oraz że wyłączony samochód nie pobiera więcej energii niż powinien. Można to sprawdzić przy okazji kontroli chłodnicy u mechanika. W sytuacji, gdy akumulator się rozładuje warto zajrzeć pod maskę i sprawdzić, jaki mamy akumulator. Do niektórych modeli (np. Centra Futura, Exide Premium) dołączony jest pakiet Assistance, w ramach którego kierowca może liczyć na bezpłatną pomoc drogową w zakresie przywrócenia sprawności akumulatora na terenie Polski.

Przegrzanie

Nie choruj przez klimę

Bez klimatyzacji źle, z włączoną klimatyzacją też (może być) źle. Przyjemność jazdy w chłodnym wnętrzu może przerodzić się w męczącą chorobę. Jak tego uniknąć? czytaj więcej

Wnętrze kabiny samochodu pozostawionego na słońcu już po 30 minutach osiąga temperaturę 50°C, a kilkugodzinna podróż w pełnym słońcu może dać się we znaki zarówno kierowcy, jak i pasażerom. Prostym sposobem uniknięcia dużego nagrzania samochodu jest założenie na czas parkowania antysłonecznej osłony na przednią szybę, która znacząco obniży temperaturę we wnętrzu kabiny. Oprócz tego warto odświeżyć układ klimatyzacji, dzięki czemu pokonywanie nawet długich dystansów przy temperaturze zewnętrznej sięgającej 30°C będzie znacznie przyjemniejsze.

Źródło: nonoproblemo

Artykuł pochodzi z kategorii: Eksploatacja

magazynauto.pl

Zobacz również

  • Dobre i złe silniki trzycylindrowe

    Na rynku wtórnym nie brakuje samochodów z 3-cylindrowymi silnikami. Zwykle im nowsza jednostka, tym lepsza opinia o niej. więcej