Jaki olej wybrać?

Czwartek, 7 lutego 2013 (09:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Wybieraj olej do swojego auta kierując się jego parametrami. Marka producenta oleju ma drugorzędne znaczenie.

Zdjęcie

Wybierając olej do samochodu kierujmy się wyłącznie wymaganiami technicznymi. /Motor
Wybierając olej do samochodu kierujmy się wyłącznie wymaganiami technicznymi.
/Motor

Kierowcy przywykli, by rodzaj oleju utożsamiać z marką jego producenta. Tymczasem to mało znaczący szczegół. Namawiamy, by wybierać olej kierując się wymaganiami producenta auta, na bok odkładając marketingowy bełkot koncernów olejowych.

Klasa jakości

Reklama

Nowoczesna, ekologiczna jednostka napędowa ma tolerancje współpracujących części tak wąskie, że konieczne jest stosowanie oleju o odpowiednio dobranych parametrach. Z kolei użycie wyrafinowanego, silnie płuczącego oleju do silnika o dużym stopniu zużycia może przyspieszyć jego agonię.

Dlatego wybór oleju zacznijmy od wyszukania klasy jakości zalecanej przez producenta auta. Pewien problem polega na tym, że w powszechnym użyciu są dwie metody opisu: amerykańska (API) i europejska (ACEA). System amerykański jest przejrzysty, europejski - nieco mniej. Nie warto uczyć się na pamięć wszystkich klas jakościowych, wystarczy że zapamiętamy, co jest zalecane do naszego samochodu. Jeżeli nie mamy tej informacji, to pomocne będą internetowe wyszukiwarki na stronach producentów olejów.

Klasa lepkości

Olejowe fakty i mity

Rozprawiamy się z powszechnymi wśród kierowców poglądami na temat stosowania olejów silnikowych. czytaj więcej

Lepkość jest fizycznym parametrem oleju, określającym jego płynność. Olej jest bardzo lepki w niskich temperaturach i staje się wyraźnie rzadszy po rozgrzaniu, co jest dla silnika bardzo niekorzystnym zjawiskiem. Po rozruchu zimny olej bardzo powoli dociera do elementów wymagających smarowania i dlatego z reguły im nowsze silniki, tym wymagane lepkości olejów są niższe.

Z kolei nalanie oleju o zbyt niskiej lepkości do silnika niedostosowanego może grozić niedostatecznym smarowaniem po silnym rozgrzaniu jednostki. Trzeba zalewać dokładnie to, co zaleca producent auta.

Obecnie wszystkie popularne oleje są wielosezonowe, a więc na opakowaniu znajdziemy symbole lepkości na zimno oraz na gorąco (np. 5W/30).

Zalecenia producentów

Producenci olejów chętnie poddają swoje produkty badaniom przewidzianym przez konkretne wytwórnie aut. Stąd, po pozytywnym przejściu prób, na opakowaniach mogą się pojawić specyficzne oznaczenia (np. VW502.00, GM LLA05, MB229.3). Jeżeli producent samochodu twierdzi, że olej musi spełniać pewne wymagania, to szukajmy produktu, na którego butelce takie kody są.

Logo producenta

Czy konkretny olej Mobil, Castrol czy Elf jest lepszy od polskiego oleju Lotos? Bez wartych miliony złotych badań nie dowiemy się tego. Przyjmijmy zasadę, że oleje dzielą się na drogie i tanie. Równie dobrze można kupić dobry olej polski, jak i kiepski znanego producenta. Dlatego kierujmy się tylko wymaganiami technicznymi.

Zdjęcie

Istotne, przykładowe oznaczenia na opakowaniu oleju. /Motor
Istotne, przykładowe oznaczenia na opakowaniu oleju.
/Motor

Marcin Klonowski

Alfabet olejowy - EKSPLOATACJA

Artykuł pochodzi z kategorii: Oleje

Motor
Więcej na temat:olej

Zobacz również

  • Jak dobrze sprzedać samochód? Część 2. – jak przygotować ogłoszenie

    Podpowiadamy, jak przygotować auto, a następnie ogłoszenie, żeby jak najskuteczniej dotrzeć do klientów i sprawnie sprzedać samochód. więcej