Olej wymieszany z paliwem

Piątek, 11 maja 2012 (13:56)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Jak rozcieńczenie paliwem, typowe w dieslach z filtrem cząstek stałych, wpływa na własności oleju?

Zdjęcie

Silniki z DPF-em wymagają specjalnego oleju. /Mazda
Silniki z DPF-em wymagają specjalnego oleju.
/Mazda
Eksploatacja silnika wysokoprężnego z filtrem cząstek stałych (DPF, FAP) wiąże się z koniecznością okresowego dopalenia sadz (zatrzymanych w tym filtrze) dodatkową dawką paliwa wtryskiwaną do komory spalania. Niestety, pewna część paliwa skrapla się na ściankach tulei cylindrowej i spływa do miski olejowej. W stężeniu do 2 proc. paliwa w oleju nie obserwuje się negatywnych zmian, zakres 2-4 proc. oznacza, że olej może nie zachować wszystkich właściwości ochronnych, natomiast stężenie powyżej 4 proc. jest już niebezpieczne dla silnika. Paliwo takie "rozcieńcza" olej, powodując zmiany w charakterystyce lepkościowej i szybko wyczerpuje pakiet dodatków uszlachetniających.

Reklama

Wszystko to wpływa na pogorszenie ochrony przeciwzużyciowej poprzez osłabienie filmu olejowego oraz obniżenie czystości silnika. W silnikach z elementami hydraulicznymi (napinacz paska lub łańcucha rozrządu, mechanizm zmiennych faz rozrządu) można się spodziewać zmian w charakterystyce ich pracy. Po zaobserwowaniu wzrostu poziomu oleju silnikowego, należy go wymienić, gdyż eksploatacja silnika z takim olejem będzie się wiązała z dużym wzrostem zużycia jednostki napędowej, a co za tym idzie zwiększonym ryzykiem wystąpienia poważnych awarii.

Artykuł pochodzi z kategorii: Oleje

Motor
Więcej na temat:Diesel | DPF

Zobacz również

  • Opony zimowe latem – czy mogą być niebezpieczne?

    Powszechną praktyką wielu kierowców stało się korzystanie z opon zimowych przez okrągły rok. Jak wpływa to na bezpieczeństwo jazdy i czy rzeczywiście przynosi oszczędności? więcej