Czujniki ciśnienia w oponach – uważaj na uszkodzenia przy wymianie opon!

Środa, 18 kwietnia (15:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Przy wymianie opon często niszczone są czujniki ciśnienia. Nie daj się naciągnąć na ich wymianie

Zdjęcie

Czujniki najczęściej są niszczone przy niefachowej wymianie opon. Za naprawę musi zapłacić wulkanizator. Wymiana uszkodzonego czujnika kosztuje co najmniej 200 zł! /Motor
Czujniki najczęściej są niszczone przy niefachowej wymianie opon. Za naprawę musi zapłacić wulkanizator. Wymiana uszkodzonego czujnika kosztuje co najmniej 200 zł!
/Motor

Monitorowanie ciśnienia w oponach to z jednej strony prawny wymóg (od 2014 r. jest obowiązkowe w nowych autach), z drugiej wygoda.

Kierowcy rzadko kiedy regularnie sprawdzają ciśnienie, a spadek rzędu 0,5 bara jest praktycznie niewyczuwalny.

Reklama

Systemy informujące o ubytku powietrza opierają się na dwóch zasadach działania.

Część samochodów określa to pośrednio, na podstawie porównania prędkości obrotowej kół, inne - bezpośrednio, przez czujniki ciśnienia zamontowane na feldze, wewnątrz opony.

Te pierwsze są mniej dokładne, ale praktycznie bezproblemowe w codziennym użytkowaniu. Drugie - przeciwnie. Są bardziej precyzyjne, ale podatne na uszkodzenia, szczególnie w trakcie wymian opon.

Czujnik jest zintegrowany z zaworem i zamontowany blisko krawędzi felgi. Nieumiejętne obchodzenie się z kołem podczas wymiany ogumienia może prowadzić do oderwania czujnika od zaworu.

W zasadzie fachowy wulkanizator powinien poradzić sobie z taką wymianą bez problemów, ale niektórzy z nich (zwłaszcza sezonowi, których teraz nie brakuje) nawet nie wiedzą, w których autach takie sensory są zamontowane. Dlatego przed wymianą należy mechanika uprzedzić o obecności czujników, a gdy dojdzie do awarii, pamiętać, że koszt jej naprawy spoczywa po jego stronie.

AUTA, KTÓRYCH DOTYCZY PROBLEM

Samochód, w którym zamontowane są czujniki ciśnienia, najłatwiej rozpoznać po tym, że w jednej z pozycji menu komputera pokładowego podawane są dokładne wartości ciśnienia w każdym kole.

Zdjęcie

Czujniki przekazują na bieżąco dane o ciśnieniu powietrza w każdym kole. /Motor
Czujniki przekazują na bieżąco dane o ciśnieniu powietrza w każdym kole.
/Motor

Wyniki z czujników zamontowanych przy zaworach przekazywane są na deskę rozdzielczą drogą radiową. System jest dokładny, ale wrażliwy na uszkodzenie.

PRZYKŁADOWE MODELE SAMOCHODÓW Z CZUJNIKAMI CIŚNIENIA W OPONACH

Audi A4 B8

Audi Q5

BMW serii 3 F30

BMW serii 5 F10

Citroen C5

Ford C-Max

Zdjęcie

Jeep Renegade /Motor
Jeep Renegade
/Motor

Mercedes klasy C W204

Opel Insignia

Zdjęcie

Renault Espace IV /Motor
Renault Espace IV
/Motor

Toyota Auris

Volkswagen Passat B6

WAŻNE: KAPTURKI NA ZAWORY

Zdjęcie

kapturki /Motor

Detal, który okazuje się dość częstą przyczyną uszkodzeń czujników ciśnienia. Metalowe rdzewieją i z czasem jest je bardzo trudno odkręcić - przy próbach łatwo je ukręcić. Należy stosować jak najbardziej zwykłe, wykonane z plastiku.

POŚREDNI POMIAR CIŚNIENIA - BEZPROBLEMOWY

Zdjęcie

kontrolka utrata ciśnienia /Motor

Monitorowanie ciśnienia w oponach nie musi być realizowane za pomocą czujników. W wielu modelach wykorzystuje się do tego czujniki ABS-u, które wykrywają różnicę w prędkości obrotowej koła spowodowaną spadkiem ciśnienia i zmianę jego średnicy. Problem sygnalizuje kontrolka. W takim rozwiązaniu nie są podawane informacje o wartości ciśnienia w kole. Po dopompowaniu koła system trzeba zresetować przyciskiem.

Tekst: Bartosz Zienkiewicz, zdjęcia: AB, PT, archiwum; "Motor" 50/2017

Cechy dobrej opony sportowej – OPONY/FELGI

Błędy przy doborze kół i zmianie felg – EKSPLOATACJA

Geometria zawieszenia - co warto o niej wiedzieć? – PORADY

Artykuł pochodzi z kategorii: Opony / felgi

Zobacz również

  • Rozwiązania do powielania – 17 funkcjonalnych rozwiązań w autach używanych

    Producenci dwoją się i troją, by ich samochody były jak najbardziej praktyczne. Nie tylko w nowych autach można spotkać pomysły podnoszące praktyczność. więcej