Dobór zamienników opon

Środa, 8 maja 2013 (13:30)

Do tego samego samochodu możemy wybrać jeden z kilku rozmiarów opon.

Zdjęcie

/Motor
/Motor

Rozmiar opon wybrany przez producenta samochodu musi umożliwiać jednoczesne spełnienie wielu, często przeciwstawnych kryteriów. Podczas badań przedprodukcyjnych nowego modelu wybierane są w drodze testów takie koła, które zapewnią jednocześnie dobre własności jezdne, odpowiedni komfort jazdy i możliwie niskie opory toczenia. Jednak to, co dobre dla szerokiej rzeszy kierowców, nie musi być idealnym rozwiązaniem dla każdego. Jeżeli przykładowo zależy nam na dobrym prowadzeniu w zakrętach i jak najkrótszej drodze hamowania, to optymalnym wyborem będą szersze opony niskoprofilowe. Z kolei kierowcy stawiający na komfort i jak najniższe zużycie paliwa powinni pozostać przy wysokich oponach o niedużej szerokości.

Wybór zamiennika

Reklama

Jeżeli chcemy sprawdzić, czy opona o innym rozmiarze będzie pasować do naszego auta, to w pierwszej kolejności poszukajmy naklejki na słupku drzwiowym, gdzie mogą być wymienione dopuszczalne rozmiary wraz z zalecanymi ciśnieniami powietrza. Jeżeli tego nie znajdziemy, to drugim krokiem będzie poszukanie informacji w instrukcji obsługi auta. Jeżeli i tu nie znajdziemy niezbędnych danych, to możemy się pokusić o samodzielny wybór zamiennika. Zasada jest bowiem taka, że zewnętrzna średnica koła musi pozostać jak najbliższa tej z koła oryginalnego. Zaleca się utrzymanie różnicy nie większej niż 2%.

Jak to policzyć? Trzeba zacząć od obliczenia średnicy zewnętrznej oryginalnego koła. Poniżej sposób obliczania.

Zdjęcie

Średnica koła 195/65 R15 /Motor
Średnica koła 195/65 R15
/Motor
Płacisz za wymianę opon? Wymagaj!

Patrzenie wulkanizatorowi na ręce pozwala uniknąć wielu błędów podczas wymiany opon. czytaj więcej

W ten sam sposób obliczamy średnicę zewnętrzną koła, które chcemy zamontować. Jeżeli nie różni się ona więcej niż 2% od oryginalnego, to znaczy, że zamiennik jest dobrany właściwe. W przypadku opon 195/65 R15 oraz 205/55 R16 będzie to zaledwie 0,4% (2,6 mm/634,5 mm*100%=0,4%).

Ilość miejsca

Czynnością niezbędną przy zamianie opon na większe jest sprawdzenie ilości miejsca w przestrzeni nadkola. W sporadycznych przypadkach zdarza się, że szeroka opona może ocierać o elementy podwozia, np. przy skręcie. Najlepszym sposobem jest przymierzenie większych kół przed zakupem.

Warto wiedzieć

Pamiętaj o śrubach

Zdjęcie

W przypadku wielu modeli samochodów zamiana pomiędzy aluminiowymi a kołami stalowymi wymaga również zastosowania innych śrub. Różnią się one zarówno długością, jak i ukształtowaniem powierzchni oporowej łba. /Motor
W przypadku wielu modeli samochodów zamiana pomiędzy aluminiowymi a kołami stalowymi wymaga również zastosowania innych śrub. Różnią się one zarówno długością, jak i ukształtowaniem powierzchni oporowej łba.
/Motor

Zaworki tylko nowe

Zdjęcie

Przy okazji zakładania opon na obręcze zaleca się bezwzględnie wymienić zaworki na nowe. Podobnie, nawet jeżeli przekładamy całe koła, usuwamy stare ciężarki. Po sezonie leżakowania koła wymagają wyważania od nowa. /Motor
Przy okazji zakładania opon na obręcze zaleca się bezwzględnie wymienić zaworki na nowe. Podobnie, nawet jeżeli przekładamy całe koła, usuwamy stare ciężarki. Po sezonie leżakowania koła wymagają wyważania od nowa.
/Motor

Wpływ rozmiaru opon na parametry samochodu

Zdjęcie

Wpływ rozmiaru opon na parametry samochodu /Motor
Wpływ rozmiaru opon na parametry samochodu
/Motor

Wybieramy zamiennik do naszego samochodu

Wybieramy zamiennik do naszego samochodu

Marka i model samochoduOponaZamiennik 1Zamiennik 2
BMW 5 (E39)205/65 R15225/55 R16235/45 R17
Citroen Xsara Picasso185/65 R15205/60 R15195/55 R16
Fiat Punto II155/80 R13165/70 R14185/55 R15
Ford Focus175/70 R14195/55 R15195/50 R16
Opel Astra I175/70 R13185/60 R14195/50 R15
Peugeot 206165/70 R13175/65 R14185/55 R15
Skoda Octavia I195/65 R15205/55 R16225/45 R17
Toyota Corolla ‘99165/70 R14175/65 R14185/55 R15

Zdjęcie

Dobierając zamiennik, pamiętajmy o tym, aby różnica średnic zewnętrznych nie przekroczyła 2% (najlepiej poniżej 1%). W innym wypadku nie tylko mogą się pojawić problemy z montażem koła (np. ocieranie opony o nadkola), ale również wystąpi błąd we wskazaniach prędkościomierza. W wielu nowoczesnych autach z systemem ESP komputer może wręcz zgłosić stan awaryjny, jeżeli są inne opony niż zalecane. /Motor
Dobierając zamiennik, pamiętajmy o tym, aby różnica średnic zewnętrznych nie przekroczyła 2% (najlepiej poniżej 1%). W innym wypadku nie tylko mogą się pojawić problemy z montażem koła (np. ocieranie opony o nadkola), ale również wystąpi błąd we wskazaniach prędkościomierza. W wielu nowoczesnych autach z systemem ESP komputer może wręcz zgłosić stan awaryjny, jeżeli są inne opony niż zalecane.
/Motor

Dobór właściwych felg

Bardzo często zachodzi konieczność zakupu kompletu felg do samochodu. Jak wybrać te właściwe? Najprostszą rzeczą jest oczywiście wybranie ich z katalogu, wyszukując nasz model auta. Sprawa wygląda jednak bardziej skomplikowanie, jeżeli decydujemy się chociażby na zakup felg używanych. Wtedy musimy znać takie parametry, jak rozstaw śrub mocujących w naszym aucie, niezbędne odsadzenie ET oraz wielkość otworu centrującego. Mając te dane, jesteśmy w stanie dopasować właściwe felgi do wybranych przez nas opon.

Zdjęcie

Podstawowe wymiary felgi /Motor
Podstawowe wymiary felgi
/Motor

6,5 J x 16 H2 ET30

6,5 (lub 6½) - szerokość felgi w calach.
J - kształt obręczy (J - typowy dla większości aut, K, JK oraz B - stosowane sporadycznie).
16 - średnica nominalna felgi w calach (mierzona w punktach, na których opiera się stopka opony).
H2 - sposób osadzenia stopki opony (H - normalny, FH - płaski, EH2 - zabezpieczający przed zsuwaniem się opony typu run flat, EH2+ - nowy profil do opon typu run flat).
ET30 - odsadzenie 30 mm, czyli odległość od osi symetrii felgi do płaszczyzny mocowania piasty. Im odsadzenie jest mniejsze, tym koło jest bardziej wysunięte na zewnątrz auta, a więc rozstaw kół jest większy.

Zalecana szerokość felgi

Szerokość oponyZalecanaMinimalnaMaksymalna
1354 cale3,5 cala4,5 cala
1454,5 cala3,5 cala5 cala
1554,5 cala4 cale5,5 cala
1655 cali4,5 cala6 cali
1755 cali4,5 cala6 cali
1855,5 cala5 cali6,5 cala
1956 cali5,5 cala7 cali
2056,5 cala5,5 cala7 cali
2157-7,5 cala6 cali8 cali
2257-7,5 cala6 cali8,5 cala
2357-8 cali6,5 cala9,5 cala
2458-8,5 cala7 cali9,5 cala

Felgi stalowe

Zdjęcie

Zwykle mają oznaczenia wybite pomiędzy otworami śrub, sporadycznie na rancie obręczy. /Motor
Zwykle mają oznaczenia wybite pomiędzy otworami śrub, sporadycznie na rancie obręczy.
/Motor

Felgi aluminiowe

Zdjęcie

Mają oznaczenia rozmiaru zwykle wykonane od wewnętrznej strony. Żeby je zobaczyć, trzeba zdjąć koło. /Motor
Mają oznaczenia rozmiaru zwykle wykonane od wewnętrznej strony. Żeby je zobaczyć, trzeba zdjąć koło.
/Motor

Takie felgi stosują producenci aut

Model samochoduRozstaw śrubOtwór centrujący
Alfa Romeo 156, 1475 x 98 mm58 mm
Audi A3 do 2003
Skoda Octavia I
Seat Ibiza, Cordoba, Leon I, Toledo I
Volkswagen Golf IV, Vento
5 x 100 mm57 mm
Audi A3 od 2003, A4, A6, A8, 100 od 1990
Skoda Octavia II
Seat Leon II, Toledo II, Altea
Volkswagen Golf V, VW Passat od 1996
5 x 112 mm57 mm
BMW serii 3 do 1990
Volkswagen Golf I-III, VW Passat B1-B3
4 x 100 mm57 mm
BMW serii 3, 5, 7 w zależności od wersji5 x 120 mm74, 72,5 mm
Citroen i Peugeot – większość modeli4 x 108 mm65 mm
Citroen C8
Peugeot 806, 807
5 x 98 mm58 mm
Fiat – większość modeli4 x 98 mm58 mm
Fiat Croma5 x 110 mm65 mm
Fiat Grande Punto4 x 100 mm56,5 mm
Fiat Sedici
Suzuki SX4
5 x 114,3 mm60 mm
Ford – mocniejsze wersje silnikowe5 x 108 mm63,3 mm
Ford – większość modeli4 x 108 mm63,3 mm
Honda Accord – starsze wersje4 x 114,3 mm64 mm
Honda Accord – nowsze wersje, FR-V, HR-V,
nowy Civic, Type-R
5 x 114,3 mm64 mm
Honda Civic, Jazz4 x 100 mm56 mm
Nissan Almera, Sunny4 x 100 mm59 mm
Nissan Primera5 x 114,3 mm66 mm
Opel – większość modeli4 x 100 mm56,5 mm
Opel – mocniejsze wersje silnikowe
i nowe modele
5 x 110 mm65,5 mm
Peugeot 407, 6055 x 108 mm65 mm
Renault – większość modeli po 1990
Nissan Micra
4 x 100 mm60 mm
Renault Espace, Laguna mocniejsze wersje5 x 108 mm60 mm
Subaru Impreza, Legacy5 x 100 mm56 mm
Suzuki – większość modeli poza 4x44 x 114,3 mm60 mm
Toyota Auris, RAV45 x 114,3 mm60 mm
Toyota Avensis, Corolla5 x 100 mm54 mm
Toyota Yaris, Suzuki Ignis, Liana4 x 100 mm54 mm
Volvo – większość modeli5 x 108 mm65 mm
Volvo S40 I4 x 114,3 mm67 mm

Jak widać, wielu różnych producentów samochodów stosuje takie same rozmiary felg. Ta tabela pozwoli dobrać tańszy zamiennik. Nie zapomnijmy jednak o różnicach w otworach centrujących - czasami trzeba zastosować tuleje redukcyjne.

Marcin Klonowski

Czy etykieta ma znaczenie? - PORADY

Czy na dojazdówce jest bezpiecznie? - BEZPIECZEŃSTWO

Artykuł pochodzi z kategorii: Opony / felgi

Motor