Jakie opony wybrać do mocnego auta?

Wtorek, 9 października (00:10)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Do aut usportowionych stosuje się opony UHP. Jednak sam znaczek nie gwarantuje parametrów, liczy się technologia, którą posiadają tylko najlepsi producenci.

Zdjęcie

/INTERIA.PL
/INTERIA.PL

Wybierając do auta osobowego opony o rozmiarze 18 cali lub większe, trafimy na ofertę opon UHP, czyli Ultra High Performance. Ten skrót od słów "ultra wysokie osiągi" oznacza, że opona ma konstrukcję zoptymalizowaną pod kątem przyczepności, a nie komfortu.

Czy większe znaczy lepsze?

Wymiana kół na większe poprawia wygląd samochodu, ale też skutkuje pewnymi problemami. O czym warto wiedzieć, zanim zmieni się koła na większe? czytaj więcej

O ile kiedyś była to klasa zarezerwowana raczej dla produktów segmentu premium, o tyle obecnie oznaczenie UHP potrafią mieć także niektóre opony budżetowe. Warto jednak wiedzieć, że markom budżetowym nie udostępnia się zaawansowanych technologii i dlatego oczekując naprawdę dobrych parametrów, należy się trzymać segmentu premium.

Reklama

Nie tylko rozmiar

Zdarzają się samochody popularne z dużymi oponami o niskich profilach, mające jednak ze względu na przeciętne osiągi ograniczone wymagania odnośnie ogumienia. Tam można zastosować produkty budżetowe.

Jednak jeżeli pojazd ma charakter sportowy lub przyspiesza do setki w mniej niż 8 sekund, to wskazane jest stosowanie wyłącznie opon UHP z segmentu premium. Takie ogumienie często jest wręcz opracowywane we współpracy z producentami samochodów, co gwarantuje, że zostało ono gruntownie przebadane.

Znaki homologacji

Wyłącznie na oponach premium UHP znaleźć można symbole homologacji producentów. Przykładowo ★ oznacza przystosowanie do BMW, M3 - do BMW M3, znaki R01 i R02 to opony do Audi S/RS, a symbole od N0 do N6 to homologacja dla Porsche.

Aby takie dopuszczenie uzyskać, opony muszą przejść wielomiesięczne testy, ale przede wszystkim ich konstrukcja musi zostać odpowiednio zoptymalizowana.

Na przykład marka BMW wymaga najwyższej sztywności kierunkowej (szybka reakcja na skręt), co wymusza zastosowanie określonego kąta osnowy.

Określone parametry może mieć opona do aut z przednim napędem, a inne do tych z napędzaną tylną osią.

Stworzenie opony UHP z dopuszczeniem do konkretnych modeli to drogie przedsięwzięcie, wymagające najwyższego poziomu technologii. Stać na to wyłącznie marki premium.

Zdjęcie

Opony UHP segmentu premium są opracowywane we współpracy z producentami aut sportowych, co gwarantuje, że są one dopracowane w najmniejszych szczegółach. /Continental
Opony UHP segmentu premium są opracowywane we współpracy z producentami aut sportowych, co gwarantuje, że są one dopracowane w najmniejszych szczegółach.
/Continental

Współpraca procentuje

Współpraca z producentami ma konkretne przełożenie także na opony uniwersalne (bez znaków homologacji do aut danej marki).

Przykładowo doświadczenia, jakie zdobywa Continental, opracowując opony do Audi RS6 czy BMW M5, są potem uwzględniane w uniwersalnym produkcie Continental SportContact 6.

O takiej oponie można powiedzieć, że rzeczywiście została przetestowana wszechstronnie.

Wyposażając auto sportowe w ogumienie UHP, warto zadbać o to, by technologia opon była na tym samym poziomie, co zaawansowanie samego auta.

CECHY OPONY UHP

Zdjęcie

[1] Wewnętrzna część bieżnika odpowiada za odprowadzanie wody i przyczepność na mokrym. Ma większy udział rowków. [2] Zewnętrzna część bieżnika na masywne klocki i gumę przystosowaną do przenoszenia obciążeń na zakrętach. [3] Bok opony UHP jest grubszy i niższy, co zmniejsza odkształcenia w zakrętach i przyspiesza reakcję na gwałtowny skręt kierownicą.
[1] Wewnętrzna część bieżnika odpowiada za odprowadzanie wody i przyczepność na mokrym. Ma większy udział rowków. [2] Zewnętrzna część bieżnika na masywne klocki i gumę przystosowaną do przenoszenia obciążeń na zakrętach. [3] Bok opony UHP jest grubszy i niższy, co zmniejsza odkształcenia w zakrętach i przyspiesza reakcję na gwałtowny skręt kierownicą.

Ultra High Performance to klasa, w której często stosuje się asymetryczną rzeźbę bieżnika. Mieszanki są dopracowywane pod kątem przyczepności, ale także odporności na przegrzanie, co jest niezbędne w przypadku modeli usportowionych.

Tekst: Marcin Klonowski, zdjęcia: producenci; "Motor" 19/2018

Cechy dobrej opony sportowej – OPONY/FELGI

Błędy przy doborze kół i zmianie felg – EKSPLOATACJA

Artykuł pochodzi z kategorii: Opony / felgi

Zobacz również