Kiedy kupować opony zimowe, żeby nie przepłacać?

Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Od kilku lat w Polsce toczy się dyskusja na temat przepisów wprowadzających obowiązek wymiany opon letnich na zimowe w okresie od listopada do marca. Ustawa ta nie została jeszcze jak dotąd znowelizowana, lecz wcale nie oznacza to, że polscy kierowcy lekceważą niebezpieczeństwo i cały rok jeżdżą na oponach całorocznych lub letnich. Kiedy zdecydować się na zakup zimowych opon?

Zdjęcie

Kiedy kupować opony zimowe, żeby nie przepłacać? /materiał zewnętrzny

Na zmianę ogumienia zimowego decydują się niemal wszyscy. Wraz z końcem jesieni oznacza to wzmożony ruch w warsztatach i znaczny wzrost zainteresowania kupnem opon. Żeby więc wykorzystać najlepszy moment za zakupy, warto zwrócić uwagę na kilka istotnych kwestii.  

Kiedy najlepiej kupić nowe opony?

Co roku w okolicach listopada i grudnia w wiadomościach usłyszeć można słynne zdanie: „Zima zaskoczyła drogowców”. Wielu kierowców decyduje się na zmianę opon dopiero wraz pierwszymi opadami śniegu. Często jest wtedy za późno – pokonanie drogi do pracy na letnim ogumieniu trwa godzinami i grozi kolizjami. Zakup i wymianę nowych opon zimowych warto więc zaplanować z rozmysłem. Dzięki temu kierowcy nie dadzą się zaskoczyć zimie, a co więcej – mogą zaoszczędzić. 

Reklama

Zdjęcie

Kiedy najlepiej kupić opony zimowe /materiał zewnętrzny

Z danych porównywarki cen idealo wynika bowiem, że między sierpniem a listopadem cena opon jest najniższa. Począwszy od grudnia koszt ten nieznacznie wzrasta o średnio 1% i utrzymuje się na takim poziomie do stycznia. Najwięcej muszą zapłacić kierowcy, którzy decydują się na taki zakup w marcu. Wtedy to cena opon kosztuje o 6% więcej niż we wrześniu. Ten fakt należy jednak tłumaczyć nie opóźnioną zimą, lecz wręcz przeciwnie – większym zainteresowaniem ogumieniem letnim, co z kolei wpływa na wzrost cen opon zimowych.

Biorąc pod uwagę popyt na opony zimowe, najlepiej jest kupić je już we wrześniu, gdy ich cena jest wciąż na najniższym pułapie, zaś zainteresowanie nimi wynosi ok. 600% w porównaniu z majem, kiedy popyt na to ogumienie jest najniższy. W październiku bowiem należy liczyć się z długimi kolejkami przed warsztatami i sklepami z oponami. Popyt na ogumienie zimowe w tym miesiącu wynosi aż ok. 1 600% w porównaniu z majem. Tym zaś, którzy posiadają już własne opony, wiele warsztatów oferuje możliwość przechowania ogumienia na przyszły sezon. Rozwiązanie to nie kosztuje wiele, zaś znacznie ułatwia życie kierowców. Nie muszą oni bowiem przechowywać opon we własnym garażu i w razie potrzeby przewozić ich do warsztatu.

O tym należy pamiętać przez zakupem

Najważniejszym kryterium wyboru odpowiedniego ogumienia jest oczywiście rozmiar opony. Składa się na niego szereg zakodowanych wytycznych. Ciąg liter i liczb 205/55 R16 91H oznacza, że jest to opona o szerokości 205 mm, 55-procentowym profilu i średnicy 16 cali, nośniku o wartości 91, który obsługuje pojazdy o wadze do 615 kg oraz indeksie prędkości H, który zezwala na rozpędzenie się do maksymalnej prędkości 210 km/h. Odpowiedni rozmiar opon można wyczytać z posiadanego już ogumienia lub instrukcji auta. Numer znajduje się również na progu drzwi po stronie kierowcy lub na klapce wlewu paliwa.

Zdjęcie

Co się kryje za rozmiarem opony.png /materiał zewnętrzny

To, co odróżnia opony zimowe od letnich, to odpowiednia mieszanka gumowa, która w niskich temperaturach nie twardnieje i zachowuje odpowiednią elastyczność. Oprócz tego ogumienie takie powinno charakteryzować się dużą przyczepnością na mokrej powierzchni i śniegu. Żeby opona w optymalny sposób odprowadzała wodę, powinna być wyposażona także w głęboki bieżnik. 

Gdyby nowelizacja ustawy nakazującej kierowcom zmianę opon weszła w życie, kierowcy posiadający opony z bieżnikiem płytszym niż 4 mm mogliby zapłacić mandat w wysokości 500 zł. Z tego właśnie powodu lepiej jest zainwestować w nowe ogumienie. Używane opony są tańsze, lecz istnieje ryzyko, że będą zużyte, a co się z tym wiąże – wyposażone w zbyt płytki bieżnik.

W wyborze odpowiednich opon może pomóc także etykieta Unii Europejskiej, którą znakowane jest ogumienie wyprodukowane po 1 lipca 2012 roku. Dzięki nim możemy dowiedzieć się, czy wybrany produkt gwarantuje zmniejszony opór toczenia, co stanowi dodatkową oszczędność paliwa. Z etykiety można również wyczytać informacje na temat poziomu hałasu w skali od 1 do 3 oraz dowiedzieć się, czy opony mogą skrócić drogę hamowania na mokrej nawierzchni. 

Najpopularniejsi producenci i serie

Największą popularnością wśród użytkowników idealo cieszą się opony zimowe marki Nokian. Jest to fiński producent posiadający w swojej ofercie ogumienie przeznaczone dla rowerów, samochodów osobowych i ciężarówek, lecz również dla maszyn leśnych. Nie trudno zatem domyślić się, że produkty zaprojektowane w surowym klimacie Finlandii to dobre rozwiązanie na ośnieżone drogi. Kolejnym najpopularniejszym producentem opon zimowych jest zaś nasza rodzima marka Dębica, która podbija nie tylko polski, lecz również wiele zagranicznych rynków. Na kolejnych miejscach znaleźć można także produkty znanych firm takich jak Pirelli, Continental, Hankook i Michelin.

Zdjęcie

Najpopularniejsi-producenci-i-serie-opon-zimowych /materiał zewnętrzny

W czołówce najpopularniejszych serii znów prym wiodą Polacy. Zdecydowanym faworytem użytkowników idealo jest Dębica Frigo 2, za nią zaś na kolejnych miejscach plasują się Continental ContiWinterContact TS 850, Nokian WR D4 oraz Michelin Alpin 5.

Opony zimowe to nie tylko bezpieczeństwo

Wymiana opon na zimowe zwiększa nie tylko bezpieczeństwo, lecz również komfort jazdy po ośnieżonych drogach. Są one bowiem przeznaczone nie tylko do użytku na ośnieżonych i oblodzonych trasach, lecz we wszystkich warunkach zimowych. Zastosowane w nich technologie sprawiają, że nie straszne są im niskie temperatury. Odpowiednie opony zimowe są też w stanie znacznie skrócić drogę hamowania w ciężkich warunkach oraz tłumić nierówności na drodze. To wszystko sprawia, że doświadczeni kierowcy już w listopadzie decydują się na zmianę ogumienia i pozostają mu wierni aż do pierwszych dni wiosny.

Artykuł pochodzi z kategorii: Opony / felgi

materiał zewnętrzny
Więcej na temat:opony zimowe

Zobacz również