Tort z gumy - budowa opony

Sobota, 14 września 2013 (16:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Z zewnątrz widać jedynie czarną gumę. Tymczasem wnętrze, jak tort, składa się z wielu różnych warstw.

Zdjęcie

/Motor
/Motor
Stara opona hamuje gorzej

Przepisy nie ograniczają stosowania starych opon. Warto jednak wiedzieć, że ogumienie traci swoje własności wraz z wiekiem, nawet jeżeli nadal ma głęboki bieżnik. czytaj więcej

Mogłoby się wydawać, że najistotniejszym elementem opony jest bieżnik. Tymczasem na jej parametry ma wpływ cała struktura nośna - a więc wiele warstw gumy wzmocnionych gęstą osnową wykonaną z kordu (bardzo wytrzymałego włókna). W ogumieniu przeznaczonym do ciężarówek osnowa, zamiast z kordu, zrobiona jest ze specjalnego drutu stalowego. W przypadku opon do aut osobowych metalowa osnowa stanowi jedynie warstwę opasującą.

Ogumienie typu "run flat", na którym bez powietrza można bezpiecznie przejechać nawet 50 km, różni się od konwencjonalnego tym, że boki bieżnika wzmocniono, by mogły utrzymać ciężar samochodu.

Reklama

Przyjmuje się, że guma, z której wykonuje się oponę, zachowuje pełne własności przez 5 lat od daty produkcji. Na wszelki wypadek lepiej jest jednak poniechać zakupu opon starszych niż 3-letnie.

Budowa opony

Zdjęcie

Budowa opony /Motor
Budowa opony
/Motor

Typowe uszkodzenia

Zły stan dróg sprzyja powstawaniu uszkodzeń ogumienia. Najczęściej dochodzi do punktowego przebicia opony (np. gwoździem) od strony czołowej. Uwaga - są to jedyne szkody, które można naprawiać. Pozostałe, takie jak przecięcie czoła czy boku opony, w żadnym wypadku nie nadają się do reperacji. Również uszkodzenie barku opony (w wyniku jazdy bez powietrza) czy rozwarstwienie osnowy (ze starości) kwalifikują oponę do wymiany.

Przebicie punktowe

Zdjęcie

Jedynie takie uszkodzenia opony można naprawiać. /Motor
Jedynie takie uszkodzenia opony można naprawiać.
/Motor

Uszkodzenie boku

Zdjęcie

Bąble najczęściej powstają po uderzeniu np. w krawężnik. /Motor
Bąble najczęściej powstają po uderzeniu np. w krawężnik.
/Motor

Uszkodzenie barku

Zdjęcie

Takie uszkodzenie opony to efekt jazdy bez powietrza. /Motor
Takie uszkodzenie opony to efekt jazdy bez powietrza.
/Motor

Uszkodzenie osnowy

Zdjęcie

W starych oponach bieżnik przeciera się aż do osnowy /Motor
W starych oponach bieżnik przeciera się aż do osnowy
/Motor

Tekst i zdjęcia: Paweł Tyszko

Sprawdź zapas - PORADY

Indeks nośności - OPONY/FELGI

Artykuł pochodzi z kategorii: Opony / felgi

Motor
Więcej na temat:opony | budowa opony | ogumienie

Zobacz również