Nie zapominaj o filtrze paliwa

Środa, 5 grudnia 2012 (14:45)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Zaniedbanie wymiany filtra paliwa może skutkować nawet unieruchomieniem silnika. Jak często trzeba go wymieniać i ile to kosztuje?

Zdjęcie

Część kierowców przypomina sobie o konieczności wymiany filtra paliwa dopiero gdy pojawią się problemy z uruchomieniem silnika. /Motor
Część kierowców przypomina sobie o konieczności wymiany filtra paliwa dopiero gdy pojawią się problemy z uruchomieniem silnika.
/Motor

Większość kierowców pamięta o okresowej wymianie filtra powietrza czy filtra oleju (wraz z olejem). Jednak wiele osób zapomina o filtrze paliwa. O ile w starszych samochodach zabrudzenie tego elementu objawia się najczęściej jedynie pogorszeniem osiągów, o tyle w nowoczesnych turbodieslach oraz jednostkach z bezpośrednim wtryskiem benzyny zbyt długa eksploatacja filtra może doprowadzić nawet do uszkodzenia elementów układu wtryskowego paliwa. Dodatkowo zabrudzony filtr ma ograniczony przepływ i jest bardziej podatny na zablokowanie cząstkami parafiny, wytrąconymi z oleju napędowego w niskich temperaturach.

Częstotliwość wymiany filtra paliwa określają producenci silników i zwykle wynosi ona od 30 tys. km dla diesli do nawet 120 tys. km. w przypadku jednostek benzynowych. Szczególnie w turbodieslach te zalecenia należy traktować jako wartości maksymalne, ponieważ wszyscy producenci układów wtryskowych sugerują skracanie okresów między wymianami filtra nawet do 15 tys. km. Częściej powinni wymieniać filtr ci kierowcy, którzy podróżując po trasach tankują paliwo na przypadkowych stacjach. Poza okresową wymianą filtr należy wymienić na nowy po zatankowaniu niewłaściwego paliwa oraz aby uruchomić silnik po wytrąceniu parafiny z oleju napędowego.

Reklama

Osoby posiadające nieco umiejętności technicznych mogą co prawda wymienić filtr samodzielnie, jednak ze względu na problemy z utylizacją starego elementu oraz możliwe wycieki paliwa podczas wymiany, wygodniej zlecić tę czynność w warsztacie. Wymiana filtra paliwa w popularnych autach to wydatek rzędu 50-150 zł, a przeprowadzana regularnie ogranicza ryzyko usterki układu paliwowego.

To warto wiedzieć o filtrze paliwa

Zdjęcie

Aby spuścić wodę, należy poluzować nakrętkę umieszczoną w dolnej części filtra.
/Motor

Filtry w silnikach wysokoprężnych wyposażone są w odstojniki wody znajdującej się w paliwie. Szczególnie przed zimą należy usunąć wodę z filtra, ponieważ zamarzając przy niskich temperaturach może doprowadzić do zablokowania układu paliwowego i unieruchomienia silnika samochodu. Aby spuścić wodę, należy poluzować nakrętkę umieszczoną w dolnej części filtra. Osoby decydujące się na wymianę filtra co roku powinny robić to jesienią. Dzięki temu unikną konieczności spuszczania wody z odstojnika.

Rodzaje filtrów paliwa

W silnikach benzynowych najczęściej występują filtry przepływowe, a w dieslach - nakręcane oraz wkłady. Filtry są zwykle podobne do siebie, jednak muszą być dobierane do konkretnego silnika.

Zdjęcie

Wkład filtrujący /Motor
Wkład filtrujący
/Motor

Zdjęcie

Filtr wkręcany /Motor
Filtr wkręcany
/Motor

Zdjęcie

Filtr przepływowy /Motor
Filtr przepływowy
/Motor

Zdjęcie

Filtr przepływowy /Motor
Filtr przepływowy
/Motor

Koszt wymiany filtra paliwa w wybranych samochodach

Marka, modelSilnik
benzynowy
Wymiana*Silnik
Diesla
Wymiana*
Alfa Romeo 147 (2002)2.0 150 KM60 zł1.9 115 KM90 zł
Audi A4 (2001)1.6 100 KM55 zł1.9 130 KM170 zł
Audi A6 (2003)2.4 165 KM70 zł2.5 150 KM150 zł
BMW serii 3 (2003)2.0 143 KM250 zł2.0 116 KM150 zł
BMW serii 5 (2002)2.0 136 KM125 zł2.0 136 KM185 zł
Citroen C4 (2005)1.6 110 KM70 zł1.6 90 KM150 zł
Fiat Punto (1999)1.2 75 KM65 zł1.7 70 KM90 zł
Ford Focus (2005)1.6 100 KM80 zł1.6 110 KM140 zł
Ford Mondeo (2002)1.8 110 KM80 zł2.0 130 KM150 zł
Honda Civic (2004)1.6 110 KM105 zł1.7 100 KM145 zł
Jeep Grand Cherokee (2002)4.0 190 KM230 zł2.7 163 KM170 zł
Kia Cee'd (2007)1.6 122 KM130 zł1.6 115 KM155 zł
Land Rover Discovery (2002)4.0 185 KM70 zł2.5 140 KM100 zł
Mazda 3 (2005)1.4 80 KM125 zł1.6 110 KM100 zł
Mercedes klasy C (2004)1.8 163 KM220 zł2.2 120 KM100 zł
Mercedes klasy E (1999)2.0 136 KM75 zł2.9 130 KM65 zł
Mitsubishi Pajero (2002)3.5 200 KM120 zł2.5 115 KM56 zł
Nissan Micra (2004)1.2 80 KM85 zł1.5 65 KM150 zł
Nissan Primera (2003)1.6 110 KM85 zł1.9 120 KM50 zł
Opel Astra (2004)1.6 85 KM60 zł1.7 70 KM75 zł
Opel Vectra (2005)1.8 110 KM60 zł1.9 120 KM130 zł
Peugeot 307 (2002)1.4 75 KM65 zł2.0 110 KM150 zł
Peugeot 407 (2006)2.0 136 KM65 zł2.0 136 KM120 zł
Renault Clio (2001)1.2 60 KM60 zł1.5 65 KM140 zł
Renault Laguna (2002)1.6 110 KM65 zł1.9 120 KM50 zł
Seat Leon (2007)1.4 125 KM120 zł1.9 110 KM120 zł
Skoda Fabia (2000)1.4 60 KM60 zł1.9 100 KM120 zł
Skoda Octavia (2005)1.6 100 KM105 zł2.0 140 KM135 zł
Toyota Avensis (2004)1.8 130 KM150 zł2.0 115 KM110 zł
Toyota RAV4 (2002)2.0 150 KM120 zł2.0 115 KM110 zł
Volkswagen Golf (2004)1.4 75 KM115 zł1.9 90 KM120 zł
Volkswagen Passat (2003)1.8 150 KM70 zł1.9 130 KM100 zł
Volvo S40 (2002)2.0 136 KM115 zł1.9 100 KM105 zł
*cena zamiennika dobrej jakości z sieci Inter Cars z wymianą w niezależnym warsztacie

Tekst i zdjęcia: Paweł Tyszko

Ile paliwa wchodzi do zbiornika? - PORADY

Artykuł pochodzi z kategorii: Paliwo

Więcej na temat:filtr paliwa | paliwo

Zobacz również

  • Jakie opony wybrać do mocnego auta?

    Do aut usportowionych stosuje się opony UHP. Jednak sam znaczek nie gwarantuje parametrów, liczy się technologia, którą posiadają tylko najlepsi producenci. więcej