Kiedy silnik piszczy i wyje

Niedziela, 4 listopada (23:10)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Niepokojące odgłosy (piski i wycie) mogą być zwiastunem groźnej awarii silnika.

Zdjęcie

Zatrzymanie rolki paska rozrządu czy pompy wody błyskawicznie prowadzi do zniszczenia silnika. /Motor
Zatrzymanie rolki paska rozrządu czy pompy wody błyskawicznie prowadzi do zniszczenia silnika.
/Motor

Wycie czy piski towarzyszące pracy silnika to typowy problem większości starszych samochodów. Za każdym razem jest to oznaka usterki lub zużycia.

Zwykle pochodzą one z okolic paska osprzętu i świadczą o zużyciu łożysk (w alternatorze czy rolce napinacza).

Reklama

W konsekwencji doprowadza to do zatrzymania łożyska, jednak taki stan często utrzymuje się bardzo długo i kierowcy się do niego przyzwyczajają.

Gdy już dojdzie do awarii, auto zostanie co prawa unieruchomione, jednak naprawa ograniczy się do wymiany zerwanego paska i uszkodzonych elementów.

Niestety podejrzane odgłosy mogą mieć źródło gdzie indziej, a konsekwencje usterki oznaczają bardzo poważne wydatki.

Dlatego nienaturalnego hałasu nie można bagatelizować, tylko dokonać odpowiedniej diagnozy. Najprostszym sposobem jest w takiej sytuacji zdjęcie paska osprzętu i uruchomienie silnika na chwilę. Jeśli odgłosy są nadal słyszalne, wiadomo na pewno, że nie pochodzą one od żadnego elementu napędzanego paskiem osprzętu, ale od rolek prowadzących lub napinających pasek rozrządu.

W takiej sytuacji zwlekanie z naprawą może doprowadzić do zerwania rozrządu i w konsekwencji poważnego zniszczenia silnika.

W przypadku konieczności naprawy głowicy w popularnym aucie wydatki mogą sięgać 4000 zł.

"Motor" 10/2018

Coś wyje w aucie? Podpowiadamy, jak samemu rozpoznać źródło awarii – PORADY

Poznaj przyczyny włączenia się kontrolki "check engine" i... nie panikuj – SILNIK

Podejrzane odgłosy z bębnów hamulcowych – HAMULCE

Artykuł pochodzi z kategorii: Silnik

Zobacz również