Nie bój się się wtryskiwaczy common rail

Wtorek, 9 września 2014 (13:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Który system jest naprawialny?

Z punktu widzenia możliwości naprawy najlepiej wybrać samochód, w którym jest klasyczny wtrysk common rail firmy Bosch. Z regeneracją wtryskiwaczy tego typu radzą sobie praktycznie wszystkie warsztaty specjalistyczne, przy czym oczywiście od staranności i uczciwości zależy efekt finalny. Wtryskiwacze elektromagnetyczne Delphi są również naprawialne, przy czym tu prawie zawsze niezbędna jest także wymiana końcówki, aby móc zakodować wtryskiwacz po naprawie. To podraża koszt naprawy, a bez kodowania silnik będzie pracował niezbyt równo. Elektromagnetyczne wtryskiwacze Denso są zwykle najtrwalsze, ale naprawa jest wykonalna tylko wtedy gdy są części zamienne. Z tym bywa różnie. Jeżeli chodzi o wtryskiwacze piezo, to zarówno Delphi (niezwykle rzadkie), jak i Bosch są nienaprawialne. W przypadku Siemensów (Continentali) pojawiły się ostatnio końcówki wtrysku, możliwe jest też kasowanie luzu na popychaczu, co powoduje, że ich naprawa powoli zaczyna być możliwa. To jednak dotyczy niektórych modeli, głównie z silnikami PSA 2.0 HDi 16V (i ich odmian stosowanych w Fordach Mondeo IV, Focusach, Galaxy i S-Max oraz Volvo S40 i S60).

Naprawiać czy wymieniać?

Gdy silnik niedomaga, potrzebna jest męska decyzja: remontować czy wymieniać na inny. Podpowiadamy, jakie rozwiązanie wybrać przy typowych poważnych awariach. czytaj więcej

Reklama

Na co uważać?

Z zalet i wad wtryskiwaczy warto sobie zdawać sprawę już na etapie wyboru auta. Z uwagi na ryzyko awarii wtrysku należy jak ognia unikać dwóch modeli z tym samym silnikiem: Forda Mondeo III 20 TDCi i Jaguara X-Type 2.0d. Wrodzone wady wtryskiwaczy miały też Mercedesy E 250 CDI W212 z początku produkcji. Pozostałe auta z wtryskiwaczami Delphi nie budzą zastrzeżeń, o ile nie występuje wersja z wtryskiwaczami innej marki (np. silniki 1.6 HDi/TDCi miały cztery różne typy układów wtryskowych i najtańsza jest obsługa wersji Bosch). Podobnie sytuacja wygląda z jednostką 2.0 HDi. Wersje na Siemensach (Continental) dają się naprawiać, a na Boschach piezo już nie.

Co warto wiedzieć o wtryskiwaczach common rail

Wtryskiwacze Bosch - elektromagnetyczne

Zdjęcie

Wtryskiwacze Bosch - elektromagnetyczne /Motor

Są rozbieralne i stosunkowo łatwe w naprawie. Typowy koszt regeneracji to ok. 400-600 zł za sztukę. Wytrzymują 200 tys. km (w silnikach Opel 1.9 CDTI/Fiat 1.9 JTD nawet 500 tys. km). Cena nowego to ok. 1100-1300 zł za sztukę.

Przykładowe modele: Alfa Romeo 159 2.0 JTDM, Fiat Punto 1.3 JTD, Kia Cee'd 1.6 CRDi, Mercedes C 220 CDI W202, Opel Vectra C 1.9 CDTI, Renault Laguna II 1.9 dCi, Volvo V70 D5, BMW 320d E46

Wtryskiwacze Delphi - elektromagnetyczne

Zdjęcie

Wtryskiwacze Delphi - elektromagnetyczne /Motor

W porównaniu z produktami Boscha znacznie bardziej wrażliwe na jakość paliwa. Są też droższe w naprawie, ale również poddają się regeneracji (koszt ok. 700-800 zł za sztukę). Wyższy koszt pełnej naprawy wynika z faktu, iż do zakodowania konieczne jest stosowanie nowej końcówki wtryskiwacza. Typowa trwałość do 150 tys. km. Koszt nowego wynosi ok. 1100 zł.

Przykładowe modele: Dacia Logan 1.5 dCi, Ford Focus 1.8 TDCi, Renault Megane II 1.5 dCi Nissan Almera 1.5 dCi, Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi, Kia Carnival 2.9 CRDi, Ford Mondeo III 2.0 TDCi

Wtryskiwacze Denso - elektromagnetyczne

Zdjęcie

Wtryskiwacze Denso - elektromagnetyczne /Motor

Wtryskiwacze elektromagnetyczne Denso uchodzą za najlepiej wykonane i najbardziej trwałe. Jeszcze do niedawna brakowało do nich części zamiennych, obecnie większość można naprawiać. Koszt regeneracji to ok. 600-1000 zł za sztukę. Nowe można kupić po ok. 1900 zł za sztukę.

Przykładowe modele: Mazda 6 2.0 CD, Nissan Pathfinder 2.5 dCi, Opel Corsa 1.7 CDTI, Mitsubishi Pajero 3.2 Di-D Toyota Avensis II 2.0 D-4D

Wtryskiwacze Continental (Siemens) - piezoelektryczne

Zdjęcie

Wtryskiwacze Continental (Siemens) - piezoelektryczne /Motor

Występowały pod nazwą Siemens, teraz Continental. Są trwałe, ale jeszcze do niedawna uchodziły za nienaprawialne. Obecnie pojawiają się części zamienne i niektóre warsztaty podejmują się napraw. Wytrzymują ponad 200 tys. km. Ceny nowych oscylują wokół 1400 zł.

Przykładowe modele: Citroen C5 II 2.0 HDi, Mercedes C220 CDI W204, Volvo V50 D4, Peugeot 207 1.4 HDi

Wtryskiwacze Bosch - piezoelektryczne

Zdjęcie

Wtryskiwacze Bosch - piezoelektryczne /Motor

Są spotykane w wielu nowych modelach i konstrukcyjnie bardzo podobne do wtryskiwaczy Continental. Mają też podobną trwałość (ponad 200 tys. km). Niestety nie są naprawialne i brak do nich części zamiennych. Nowe kosztują ok. 1200 zł.

Przykładowe modele: Audi A6 3.0 TDI, BMW 320d E90, Nissan Qashqai 2.0 dCi, Skoda Octavia III 2.0 TDI

Wtryskiwacze Denso - piezoelektryczne

Zdjęcie

Wtryskiwacze Denso - piezoelektryczne /Motor

Są dość trwałe, ale nierozbieralne i nie podlegają naprawie. Stosuje się je w niewielkiej liczbie modeli, najczęściej można je spotkać w Lexusach i nowych Toyotach. Koszt nowego wtryskiwacza to około 2100 zł za sztukę (poza ASO).

Przykładowe modele: Lexus IS 2.2D, Toyota Rav-4 IV 2.2 D-4D

Wtryskiwacze Delphi - piezoelektryczne

Zdjęcie

Wtryskiwacze Delphi - piezoelektryczne /Motor

To w zasadzie margines rynku. Zadebiutowały wraz z Mercedesem E 250 CDI BlueEfficiency (2009) i od razu zaczęły sprawiać kłopoty (gdy samochody były dłużej nieużywane - zapiekały się). Potem nieco zmieniono ich konstrukcję.

Przykładowe modele: Mercedes E 250 CDI Bluefficiency

Czytaj dalej na następnej stronie: Nie bój się się wtryskiwaczy common rail, cz. III

Artykuł pochodzi z kategorii: Silnik

Motor

Zobacz również