Nie bój się się wtryskiwaczy common rail

Wtorek, 9 września 2014 (13:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

Które podlegają naprawie

Wtryskiwacze elektromagnetyczne

Zdjęcie

Wtryskiwacze elektromagnetyczne /Motor

Istnieje techniczna możliwość regeneracji wszystkich wtryskiwaczy elektromagnetycznych (Bosch, Delphi, Denso). Ogranicza ją dostępność części zamiennych (zaworków, końcówek, cewek, korpusów itp.). Problemów nie ma w przypadku wtrysków elektromagnetycznych Boscha. Nieco gorzej jest z częściami do Delphi. Nie jest natomiast prowadzona oficjalna dystrybucja części do wtryskiwaczy Denso (czasami pojawiają się niewielkie ilości w niezależnym obiegu). Koszt regeneracji wtryskiwacza zależy od liczby wymienianych elementów i marki wtrysku. Można przyjąć, że w przypadku wtryskiwacza Boscha regeneracja kosztuje od 200 do 600 zł za sztukę, natomiast dla Delphi i Denso - nawet do 800-1000 zł.

Reklama

Wtryskiwacze piezoelektryczne

Zdjęcie

Wtryskiwacze piezoelektryczne /Motor

Nie ma możliwości regeneracji wtryskiwaczy piezoelektrycznych Bosch, Delphi i Denso. Da się tylko zdemontować końcówki wtryskiwacza, umyć elementy w myjce ultradźwiękowej i sprawdzić przepływ paliwa na stole probierczym.

Nieco lepiej jest w przypadku wybranych wtryskiwaczy Continental (koncern przejął marki Siemens oraz VDO). Do tych wtryskiwaczy pojawiły się niektóre części zamienne i czasami naprawa jest możliwa. Koszt regeneracji wtryskiwacza piezoelektrycznego Continental to 600 zł.

Naprawa wtryskiwaczy common rail

Wymieniaj z głową

Czasami na zalecenia producenta lub ASO trzeba spojrzeć krytycznie. Oto sytuacje, w których zmiana częstotliwości wymiany jest korzystna. czytaj więcej

Możliwość naprawy wtryskiwaczy zależy od dostępności części zamiennych i procedur. Bez problemu naprawia się najpopularniejsze wtryskiwacze elektromagnetyczne Bosch oraz Delphi. Zwykle udaje się też naprawić wtryski elektromagnetyczne Denso. Problemy są z wtryskiwaczami piezoelektrycznymi.

Zadanie dla specjalisty

Demontaż i naprawę wtryskiwaczy powinien robić wyłącznie warsztat specjalizujący się w aparaturze wtryskowej. Już samo rozkręcanie wtryskiwacza wymaga specjalistycznych narzędzi i robienie tego metodami chałupniczymi może spowodować uszkodzenie. Ponadto przed i po naprawie wtryskiwacz należy sprawdzić na stole probierczym, który jest urządzeniem wartym kilkaset tysięcy złotych, niewystępującym w zwykłych warsztatach samochodowych.

Jak przebiega regeneracja wtryskiwaczy

Procedura regeneracji wtryskiwacza w profesjonalnym warsztacie wygląda następująco:

pomiar wtryskiwacza na stole probierczym i wydruk parametrów przed naprawą,
demontaż i mycie elementów,
weryfikacja i wymiana niezbędnych części,
regulacja i montaż wtryskiwacza,
pomiar wtryskiwacza po naprawie,
nadanie indywidualnego kodu, uwzględniającego parametry konkretnego egzemplarza (dotyczy niektórych wtryskiwaczy).

Dopiero po takiej regeneracji i wykluczeniu innych usterek (np. zaszlamienia baku paliwa) naprawione wtryskiwacze mogą trafić do samochodu. Przy zachowaniu wysokiej czystości, może je zamontować zwykły warsztat. Obowiązkowa jest wymiana filtra paliwa i miedzianych podkładek pod wtryskami.


Tekst: Marcin Klonowski, zdjęcia: Paweł Tyszko, producenci, archiwum

Drobni winowajcy - EKSPLOATACJA

Dlaczego koło dwumasowe nie jest wieczne? - PORADY

Artykuł pochodzi z kategorii: Silnik

Motor

Zobacz również