Przewodnik po automatach

Poniedziałek, 3 marca 2014 (17:00)
Ten artykuł możesz przeczytać również w wersji mobilnej »

ZF 5HP 24/30 - przebieg do remontu: 500 000 km

Skrzynie ZF 5HP to cała rodzina pięciobiegowych automatów przeznaczonych do aut z silnikiem umieszczonym wzdłużnie z przodu. Wersja 5HP30 pojawiła się w roku 1992. Znalazła zastosowanie przede wszystkim w mocnych, ośmio- i dwunastocylindrowych modelach BMW, ale także w Astonach Martinach, Bentleyach czy Rolls-Royce'ach. Radzi sobie z przenoszeniem do 560 Nm momentu obrotowego. W roku 1996 wprowadzono wersję 5HP24, która znalazła zastosowanie także w Jaguarach i Range Roverach. W 1997 pojawiła się odmiana 5HP24A, przeznaczona do aut z napędem na wszystkie koła. Stosowano ją w Audi A6 i A8 z napędem quattro oraz Volkswagenie Phaetonie. Pozostałe skrzynie 5HP24/30 montowano wyłącznie w autach z napędem tylnym.

Eksploatacja/usterki

Reklama

Pięciobiegowe skrzynie ZF przeczą tezie, że połączenie automatu z mocnym silnikiem radykalnie skraca żywotność przekładni. W przypadku rodziny 5HP, zwłaszcza odmian 24 i 30, bez problemu uzyskuje się przebiegi rzędu 500 tys. km do remontu, a samochody w których skrzynie te są stosowane zwykle użytkowane są dość intensywnie.

Wybrane modele z tą skrzynią:

  • Aston Martin DB7
  • BMW serii 5 E39, serii 7 E38, Z8
  • Jaguar XJ8
  • Range Rover
  • Rolls-Royce Silver Seraph


Ocena: ☆☆☆

Duży przebieg nie powinien zniechęcać nabywców. Skrzynie 5HP słyną z wysokiej trwałości, nawet w mocnych wersjach.

GM 5L40-E - przebieg do remontu: 450 000 km

Pięciobiegowa przekładnia automatyczna produkowana przez koncern GM montowana była od roku 1998 w autach BMW: początkowo modelach 323i oraz 328i z szeregu E46. Pierwotnie przeznaczona była do aut z silnikiem ustawionym wzdłużnie i napędem tylnym, w 2000 roku pojawił się jej wariant przystosowany do napędu 4x4 - był montowany w pierwszej generacji BMW X5. Od 2004 roku stosowana jest też w różnych modelach koncernu GM z tylnym napędem. Przekładnia 5L40 może przenieść do 340 Nm momentu obrotowego i przeznaczona jest dla aut o masie do 1814 kg. Produkcję zakończono w roku 2007, wraz z pojawieniem się sześciobiegowej skrzyni 6L50.

Eksploatacja/usterki

Duża trwałość to podstawowa zaleta tej przekładni. Konieczność remontu pojawia się zwykle nie wcześniej niż po 400-450 tys. km przebiegu. Na plus należy też zapisać miękką pracę.

Wybrane modele z tą skrzynią:

  • BMW serii 3 E46, serii 5 E39, X5 E53, Z3
  • Cadillac CTS, STS


Ocena: ☆☆☆

W samochodach, w których jest stosowana, zwykle sprawdza się bardzo dobrze i nie przysparza wielu kłopotów.

Jeep 545RFE - przebieg do remontu: 400 000 km

Pięciobiegowy automat 545 RFE pojawił się w roku 2001. Wywodzi się z czterobiegowej skrzyni 45 RFE produkowanej od roku 1999. Po raz pierwszy został zastosowany w Jeepie Grand Cherokee WJ, później także w innych autach tej marki, a także np. w pick-upach firmy Dodge i obecnie produkowanych londyńskich taksówkach.

Eksploatacja/usterki

Choć skrzynia trafia do samochodów, w których pracuje przy znacznych obciążeniach, sprawia niewiele problemów. To typowy przedstawiciel amerykańskiej szkoły konstruowania automatów: przełożenia zmieniane są powoli, za to skrzynia jest trudna do "zajeżdżenia". Uzyskanie przebiegu 400 tys. km do remontu nie powinno stanowić problemu.

Wybrane modele z tą skrzynią:

  • Jeep Grand Cherokee, Commander Wrangler
  • Dodge Dakota, Durango


Ocena: ☆☆☆

Bardzo dobra skrzynia. To tym cenniejsze, że w autach, w których jest stosowana praktycznie nie ma dla niej alternatywy.

Toyota A340 - przebieg do remontu: 700 000 km

Rodzina przekładni przeznaczonych do aut z silnikiem z przodu i napędem tylnym lub 4x4. Mają cztery biegi, pokrewny automat A350 jest pięciobiegowy. Produkowano ją od 1986, na niektórych rynkach oferowano ją jeszcze w tym roku.

Eksploatacja/usterki

Niezwykle długi okres produkcji nie wziął się znikąd - skrzynia słynie z trwałości i odporności na obciążenia. Przy 300-400 tys. km przebiegu dochodzi zwykle do naturalnego zużycia tarcz okładzin i uszczelniaczy, po naprawie jeździ się dalej. Konieczność gruntownego remontu pojawi się dopiero przy 700 tys. km.

Wybrane modele z tą skrzynią:

  • Toyota 4Runner, Supra
  • Lexus GS, LS


Ocena: ☆☆☆

Niezniszczalna skrzynia biegów. Miała udział w tworzeniu renomy marki Lexus, jako producenta niezawodnych samochodów.

Toyota A750 - przebieg do remontu: 500 000 km

DSG – skrzynia czy skarbonka?

Awarie skrzyń DSG nie są częste, jednak gdy już się zdarzą, koszty napraw idą w tysiące złotych. Co ulega awarii i jakich wydatków można się spodziewać? czytaj więcej

Pięciobiegowy automat znalazł zastosowanie przede wszystkim w dużych SUV-ach i terenówkach marek Toyota i Lexus. Produkowana od 2003 roku do dzisiaj. Nie grzeszy szybkością pracy, ale pod względem niezawodności należy do najlepszych. Zwłaszcza, że poddawana jest dużym obciążeniom - przeznaczono ją przecież do mocnych aut z napędem 4x4.

Eksploatacja/usterki

Trudno znaleźć egzemplarz, który wymagałby remontu przed przejechaniem 400 tys. km. Jeden z niewielu automatów, na których można polegać bez zgłębiania historii auta. Jak działa w momencie kupna, to będzie działać.

Wybrane modele z tą skrzynią:

  • Toyota Land Cruiser
  • Lexus LX


Ocena: ☆☆☆

W terenówkach, w których jest stosowana nikt nie oczekuje szybkości pracy. Za to wysoką niezawodność docenią wszyscy.

Mercedes 722.4 - przebieg do remontu: 700 000 km

Dziś już takich automatów się nie robi... Odporność na zużycie przekładni 722.4 jest legendarna. Czterobiegowa skrzynia montowana była od lat osiemdziesiątych w słynących z trwałości modelach Mercedesa, m.in. 190 czy W124 i niezawodnością im co najmniej dorównywała. Łączona była z szeroką gamą silników 4-, 5-, i 6-cylindrowych, zawsze tworząc z nimi udane zestawienie.

Eksploatacja/usterki

Konstrukcyjnie skrzynie 722.4 są praktycznie niezniszczalne. Jeśli tylko "reszta" auta jest w stanie zdolnym do jazdy (problemem jest zwykle ogólne wyeksploatowanie konkretnych egzemplarzy) można przyjąć, że ze skrzynią nie będzie problemów.

Wybrane modele z tą skrzynią:

  • Mercedes 190, 200-300 W124, klasa C


Ocena: ☆☆☆

Trwalsza i mniej kłopotliwa w użytkowaniu od równolegle produkowanych skrzyń ręcznych. Zasługuje na duże uznanie.

Jeep A904 - przebieg do remontu: 600 000 km

Trzeba przyznać, że konstrukcja tej przekładni jest archaiczna - automat ma tylko trzy biegi, pojawił się w roku... 1960, a wywodzi się w prostej linii ze skrzyń produkowanych od lat 50. ubiegłego wieku. Z taśm montażowych zniknął jednak dopiero w XXI w. A przez 40 lat nie produkuje się skrzyń biegów, które byłyby wadliwe.

Eksploatacja/usterki

O trwałości tej skrzyni wiele mówi fakt, że stosowana była nawet w amerykańskich ciężarówkach. Remont - niezbyt skomplikowane z uwagi na prostotę konstrukcji - wymagany jest po przejechaniu 600 000 km.

Wybrane modele z tą skrzynią:

  • Jeep Cherokee XJ, Wrangler YJ, TJ


Ocena: ☆☆☆

Dziarski staruszek. Wytrzyma najprawdopodobniej dłużej niż samochód w którym jest zamontowany.

Mazda/Ford FN4A-EL/4F27E - przebieg do remontu: 500 000 km

Przekładnia opracowana wspólnie przez Mazdę i Forda, obie firmy zachowały osobne oznaczenie na ten sam automat. Choć jego produkcję rozpoczęto stosunkowo niedawno - w 2000 r. - skrzynia ma tylko cztery biegi, ale to praktycznie jedyny problem. Przełożenia zmieniane są miękko, blokowanie konwertera w szerokim zakresie obrotów silnika sprzyja ograniczeniu zużycia paliwa. Co najważniejsze - skrzynia bardzo rzadko przysparza kłopotów.

Eksploatacja/usterki

Zarówno w Fordach jak i Mazdach z tą skrzynią normą jest uzyskanie 500 tys. km do remontu. Praktycznie nie zdarza się, żeby do tego czasu z automatem działo się coś niepokojącego, wymagającego ingerencji specjalistycznego serwisu.

Wybrane modele z tą skrzynią:

  • Ford Focus, Transit Connect
  • Mazda 3, Mazda 6


Ocena: ☆
☆☆

Czasem nawet w dość nowych modelach czterobiegowa skrzynia okazuje się wystarczająca. Zwłaszcza, gdy nie trzeba się o nią obawiać.

Podsumowanie

Era niezawodnych i trwałych automatów (z nielicznymi wyjątkami) zakończyła się na przełomie wieków. Pod pretekstem ekologii zabroniono wówczas stosowania ołowiu w układach elektronicznych. Luty zostały zastąpione mniej trwałymi zgrzewami, a większość awarii automatów ma swój początek w usterkach elektroniki, przez które skrzynia przestaje pracować w optymalnych warunkach i ulega przyspieszonemu zużyciu.


Tekst: Bartosz Zienkiewicz, zdjęcia: archiwum

Za pomoc w realizacji materiału dziękujemy serwisowi www.prnd.pl.

Kupuj części z głową - PORADY

Kłopotliwe rozwiązania - EKSPLOATACJA

Artykuł pochodzi z kategorii: Skrzynia biegów

Motor

Zobacz również