Przewodnik po automatach

Poniedziałek, 3 marca 2014 (17:00)

Przedstawiamy skrzynie biegów, których lepiej unikać, gdyż sprawiają najwięcej problemów eksploatacyjnych oraz te wyróżniające się trwałością.

Zdjęcie

Przewodnik po automatach /Audi


Aisin TF-80 SC - typowa naprawa: ok. 6000 zł

Sześciobiegowa, klasyczna skrzynia automatyczna wykorzystywana jest w sumie w kilkudziesięciu modelach, od Alfy Romeo po Volvo. Przy jej projektowaniu chodziło o osiągnięcie jak najbardziej kompaktowych gabarytów - by zajmowała tyle miejsca, co zwykła skrzynia ręczna. Miało być lekko i nowocześnie. Życie pokazało, że problemów z tym automatem nie brakuje.

Reklama

Eksploatacja/usterki

Niezależnie od modelu, bardzo często występuje szarpanie przy zmianie biegów (problem dotyczy 4., 5. i 6. przełożenia), co jest spowodowane wadliwie rozwiązanym hydraulicznym sterownikiem w bloku elektrozaworów.

Wybrane modele z tą skrzynią:

  • Ford Mondeo
  • Peugeot 408
  • Opel Insignia
  • Volvo XC60


Ocena:

Regularność występowania problemu ze sterownikiem obniża ocenę. Lekceważenie usterki może doprowadzić do zniszczenia skrzyni.

Jatco JF011E - typowa naprawa: ok. 10 000 zł

Skrzynia typu CVT, czyli bezstopniowa. Zmiana przełożeń dokonywana jest dzięki płynnej regulacji promieni opasania na kołach stożkowych przenoszących napęd. Teoretycznie zalet takiego rozwiązania jest wiele. Praktycznie nieskończona liczba biegów pozwala utrzymać silnik w optymalnym zakresie pracy w zależności od aktualnych potrzeb. To wpływa na obniżenie zużycia paliwa. Zmiany przełożeń są nieodczuwalne - z istoty działania nie ma mowy o żadnych szarpnięciach, co zwiększa komfort jazdy. Dzięki swojej konstrukcji skrzynia ma małe gabaryty i jest lekka.

Niestety, często skrzynie tego typu są krytykowane przez kierowców z powodu nienaturalnego trybu pracy - utrzymują silnik w wysokim zakresie obrotów, niczym w skuterze. Odbierają poczucie kontroli nad autem. Stwarzają też sporo kłopotów eksploatacyjnych.

Eksploatacja/usterki

Podstawowy element skrzyni - stalowe pasy przenoszące napęd potrafią się szybko zużyć, a naprawa może wówczas kosztować około 10 tys. zł. Awariom często ulega też moduł sterowania.

Wybrane modele z tą skrzynią:

  • Nissan Qashqai, X-Trail
  • Mitsubishi Outlander


Ocena:

Ryzyko przyspieszonego zużycia w zestawieniu z wysokim kosztem napraw i nielubianą charakterystyka pracy obniżają notę.

Audi DL501 - typowa naprawa: do 15 000 zł

Występuje w modelach Audi pod handlową nazwą S tronic. To dwusprzęgłowa skrzynia biegów (z mokrymi sprzęgłami) przeznaczona do modeli z silnikiem ustawionym wzdłużnie o maksymalnym momencie obrotowym 550 Nm. Ma 7 biegów, dzięki czemu rozpiętość przełożeń jest szeroka, w zależności od wersji silnikowej może sięgać 8:1.

Eksploatacja/usterki

Bardzo często awariom ulega zespół mechatroniki, co prowadzi do uszkodzenia pakietów sprzęgłowych. Wymiana zespołu nie rozwiązuje problemu, lepsze efekty daje regeneracja w zakładzie, który wie jak usunąć wady fabryczne.

Wybrane modele z tą skrzynią:

  • Audi A4, A5, Q5


Ocena:

Usterki zdarzają się regularnie, nie każdy zakład potrafi się profesjonalnie zająć taką przekładnią, a koszty serwisowania są wysokie.

ZF 6HP - typowa naprawa: ok. 6000 zł

Pierwszy sześciobiegowy automat, stosowany w wielu autach osobowych. Po raz pierwszy został wykorzystany w BMW serii 7 w 2001 r. Do dziś znalazł zastosowanie w kilkudziesięciu modelach - przeważają auta klasy wyższej, luksusowe czy duże SUV-y. Ma niewątpliwe zalety - gwarantuje bardzo szybką, miękką zmianę biegów i niewiele wpływa na zwiększenie paliwa. Oferowana jest w kilku wersjach znacznie między sobą różniących się gabarytami czy zdolnością przenoszenia momentu obrotowego - maksymalnie do 600 Nm. I tu zaczynają się problemy. Jak dla każdego automatu przenoszenie tak gigantycznych obciążeń znacznie ogranicza trwałość. A praktycznie wszystkie auta, w których skrzynia 6HP jest stosowana, dysponują silnikami o wysokich parametrach.

Eksploatacja/usterki

Problemy dotyczą przede wszystkich mocnych wersji silnikowych. Często występują kłopoty z biegami 4., 5. i 6. , co jest spowodowane pęknięciem koszyka wałka wejściowego. Powtarzają się też awarie płytki drukowanej sterownika skrzyni.

Wybrane modele z tą skrzynią:

  • BMW serii 3 E90, serii 5 E60, serii 7 E65, X5 E70
  • Jaguar XJ, XF
  • Range Rover
  • Volkswagen Phaeton


Ocena:

Jeśli automat z rodziny 6HP, to tylko w słabszych wersjach napędowych. Z topowymi sobie nie radzi.

LuK 01J - typowa naprawa: do 20 000 zł

Mały przebieg, duże wydatki

Współczesne samochody zużywają się w bardzo podobny sposób. Dzięki temu można przewidzieć wydatki na naprawy i wskazać, kiedy mniej więcej nastąpią. czytaj więcej

Bezstopniowa skrzynia opracowana wspólnie przez firmę LuK i Audi, oferowana pod handlową nazwą Multitronic. Jest przeznaczona do aut z silnikami ustawionym wzdłużnie i przednim napędem. Może przenosić moment obrotowy do 400 Nm, w skrzyni tej zamiast stalowego paska przekazującego napęd zastosowany jest łańcuch. Niestety, wielu użytkowników nie ma dobrych doświadczeń z eksploatacji przekładni Multitronic. Kłopoty są wielorakie - samochód szarpie przy niskich obrotach silnika, pełza nawet po wybraniu pozycji neutralnej, gaśnie po wrzuceniu pozycji "D", migają kontrolki trybów jazdy. Problemy zaczynają się już przy przebiegach niewiele przekraczających 120 tys. km, przy agresywnej jeździe jeszcze wcześniej. Regeneracja może kosztować nawet 20 tys. zł, co czyni ją mało opłacalną.

Eksploatacja/usterki

Do najczęstszych przyczyn kłopotów zalicza się szybkie zużycie łańcucha i uszkodzenia kół stożkowych przenoszących napęd. Często zdarzają się awarie komputera sterującego pracą skrzyni. Automat ten jest też podatny na uszkodzenia mechaniczne, można go zniszczyć nawet przy niewielkiej stłuczce.

Wybrane modele z tą skrzynią:

  • Audi A4, A5, A6


Ocena:

Skrzynia podwyższonego ryzyka, zagrożenie stanowią zwłaszcza auta o trudnej do weryfikacji przeszłości.

Aisin AW55-50 - typowa naprawa: ok. 5000 zł

Jeden z najszerzej wykorzystywanych pięciobiegowych automatów w autach osobowych. Pomiędzy poszczególnymi modelami występują jednak różnice w budowie skrzyni, zatem nie można ich stosować zamienne. Przekładnia potrafi zajść za skórę swoim użytkownikom - powtarzającym się problem jest szarpanie przy przełączaniu z pozycji "N" na "D" lub przy ruszaniu.

Eksploatacja/usterki

Na szczęście, z uwagi na dużą popularność skrzyni i powtarzalność problemów, specjalistyczne warsztaty zwykle dobrze radzą sobie z jej naprawą. Przyczyną większości niesprawności tej przekładni są awarie elektrozaworów (komfortu przełączania, linii ciśnienia, sprzęgła konwertera) w sterowniku skrzyni biegów. Zdarzają się też wycieki z chłodnicy skrzyni.

Wybrane modele z tą skrzynią:

  • Opel Vectra C
  • Renault Laguna
  • Volvo S40, V50, S60, V70


Ocena: ☆

Duże ryzyko wystąpienia usterki. Dobrze, że chociaż koszt naprawy, jak na automat, jest dość umiarkowany.

Jatco JF506E - typowa naprawa: ok. 7000 zł

Pięciobiegowy, klasyczny automat stosowany w autach przednionapędowych wielu marek. Pomimo wspólnej konstrukcji, między modelami występują różnice w konwerterze czy doborze przełożeń.

Eksploatacja/usterki

Najczęstsze problemy spowodowane są wadliwym tłokiem w jednym z koszyków sprzęgłowych. Inną powtarzającą się awarią jest mechaniczne zużycie elektrozaworów. Typowe naprawy powinny zamknąć się w kwocie 6-7 tys. zł. Sprawę komplikuje fakt, że skrzynia wymaga od mechanika pewnego doświadczenia, w innym razie nawet przy wymianie oleju można spowodować uszkodzenia mechanizmów.

Wybrane modele z tą skrzynią:

  • Ford Mondeo
  • Land Rover Freelander
  • Mazda MPV
  • Volkswagen Golf, Sharan


Ocena:

Podwyższone ryzyko awarii w połączeniu z komplikacjami serwisowymi nakazują wzmożoną czujność przy wyborze tego automatu.

GM 6T35/40/45 - typowa naprawa: ok. 8000 zł

Rodzina sześciobiegowych automatów produkowanych przez koncern GM znana jest pod nazwą Hydra-Matic. Skrzynie przeznaczone są do aut z poprzecznie umieszczonym silnikiem, poszczególne wersje różnią się możliwościami przenoszenia maksymalnego momentu obrotowego.

Eksploatacja/usterki

Poważny problem jest praktycznie jeden, za to powszechny - pęka falisty pierścień sprężysty zespołu sprzęgieł. Po takiej awarii pojawia się dużo twardych odłamków, które błyskawicznie uszkadzają mechanicznie dalsze elementy skrzyni biegów. Koszt naprawy może dochodzić do około 8 tys. zł.

Wybrane modele z tą skrzynią:

  • Chevrolet Cruze, Malibu, Captiva


Ocena:

W przypadku samochodów amerykańskich, wybór automatu wydaje się naturalny, ale tej skrzyni lepiej unikać.

Czytaj dalej: Przewodnik po automatach, cz. II

Artykuł pochodzi z kategorii: Skrzynia biegów

Motor